den weer worden opengesteld voor de schelpdiervisserij. Hooguit kan er worden gesproken over het verleggen van deze gebieden. Westerschelde De Westerschelde heeft dus wat langer op een regeling moeten wachten. Dat had tot gevolg dat er jarenlang geen enkele regeling gold en dat was te merken ook. Elk jaar kwamen er meer schepen die op kokkels gingen vissen. Aan de ene kant omdat het lucratief was: met kokkels kan behoorlijk wor den verdiend, maar ook om een ver gunning te kunnen claimen als er een wettelijke regeling zou komen. Er kan dan gesproken worden over histori sche rechten. Enkele jaren lang was de Wester schelde het levende bewijs van de stel ling dat duurzaam vissen alleen moge lijk is als de overheid de visserij regu leert. Vrije visserij is pure anarchie. Elke visser probeert de laatste kokkel voor de neus van de ander weg te kapen. Gevolg van de anarchie is dat veel te veel kokkels verdwenen zijn, ook de kleine. Zo is een onnatuurlijke opbouw in het kokkelbestand in de Westerschelde ontstaan en het zal nog jaren duren voor de natuurlijke leef tijdsopbouw binnen het kokkelbestand terug is. En er werd gevist tegen de klippen op, ook in gebieden waar eigenlijk niet gevist zou mogen worden: gebieden van het Zeeuws Landschap of tot tegenaan de dijk: de stenen werden soms uit de glooiing gezogen. Over boetes maakten de vissers zich niet zo druk. De maximale straf stond in geen enkele verhouding tot de winst die ze maakten. Regelmatig is door de natuurorganisa ties tegen deze hemeltergende situatie geprotesteerd. Uiteindelijk kwam er dit jaar een regeling. Het is echter de vraag of dit te danken is aan de druk vanuit de natuurbe scherming. Ook de kokkelvissers, die al langer vissen en voor de Ooster- schelde en Waddenzee een vergunning hebben, waren de wild-west taferelen een doom in het oog. Het onaccepta bele gedrag van enkelen deed het imago van de anderen in de sector geen goed. Deze groep van 37 'oude* kokkelvissers had zich al eerder ver enigd in een organisatie, de PO- Kokkels (P O producenten organisa tie). Ze waren er in geslaagd een voor zitter aan te trekken met contacten tot op het hoogste niveau: David Luteijn, VVD-senator en behorende tot de inner-circle van minister Van Aartsen. Ongetwijfeld heeft zijn invloed er in belangrijke mate toe bijgedragen dat het dossier van de kokkelvisserij in de Westerschelde eindelijk de aandacht kreeg die het verdiende bij de Haagse visserij-ambtenaren. De minister gaf in een brief aan het Delta-Overleg (het platform van natuurorganisaties in de delta dat zich met de schelpdiervisserij bezighoudt) te kennen dat de reden van het uitblij ven van beleid in de spoedeisendheid van een aantal andere projecten lag. Sinds 12 juli is het vrije vissen op de Westerschelde verboden en er kan nu alleen maar gevist worden als een ver gunning is verleend. De minister heeft een regeling getrof fen, die vergelijkbaar is met die van de andere kustwateren. Dus een reserve ring van kokkels voor vogels en het sluiten van gebieden en de verplich ting om op basis van een visplan te vissen. Aantal vergunningen De minister zal het aantal vergunnin gen beperkt houden. Alleen die vissers die aantoonbaar beroepshalve kokkel- visserij hebben uitgeoefend op de Westerschelde komen in aanmerking voor een vergunning. Om dat te kun nen bepalen is als peildatum 1 januari 1993 aangehouden: het moment dat de structuurnota Zee- en Kustvisserij van kracht werd. Een visser dient in de eerste plaats aan te kunnen tonen dal voor de peildatum minimaal een jaar beroepsmatig is gevist en op de twee de plaats minimaal twee jaar gevist te hebben na deze peildatum. Er zullen 6 vergunningen worden ver leend aan vissers die behoren bij de PO-kokkels. in hoever nog andere vis sers rechten hebben opgebouwd, zal afhankelijk zijn van de gegevens die men kan overleggen. De verwachting is, dat er nog 5 tot 6 vissers recht heb ben op een vergunning. Van deze vergunninghouders zal wor den verwacht dat ze jaarlijks een vis plan opstellen, waarin wordt aangege ven hoe op een 'beheerste' wijze wordt gevist, zoveel mogelijk reke ning houdend met het natuurbelang. Gesloten gebieden De PO-kokkels en de ZMF hebben over de te sluiten gebieden aan de minister een gezamenlijk advies uitge bracht. Dit advies is opgevolgd. Hie rdoor zal het gebied de 'Plaat van Baarland', het kustgebied tussen Ellewoutsdijk en de Hoek van Baarland, voor kokkelvisserij perma nent gesloten blijven. Hetzelfde geldt voor het Paulinaschor en omgeving. Verder heeft de ZMF op verzoek van het Zeeuwse Landschap en Natuur monumenten er bij de minister op aan gedrongen in ieder geval ook de bui tendijkse terreinen die door hen beheerd worden voor kokkelvisserij te sluiten. Dit verzoek werd gedeeltelijk gehono reerd, te weten voor het westelijk deel van de Hooge Platen, het Zwin, de Zwarte Polder en Saeftinge. Verder werd ook het verzoek gehonoreerd om de slikken van Waarde te sluiten in verband met de cultuurhistorische waarde van het verdronken dorp Valkenisse. Voedsel voor vogels De minister heeft nog geen besluit genomen over welke hoeveelheid kok kels er jaarlijks gereserveerd moet blijven voor vogels. De vogelgegevens die waren aangeleverd door het Rijks instituut voor Kust en Zee (RIKZ) hadden alleen betrekking op de perio de 1990-1996. Voor de andere kustwa teren was uitgegaan van de periode 1980-1990. De minister vond dat er uitgegaan moest worden van een ver gelijkbare periode, en heeft het RIKZ om nadere gegevens gevraagd. 5

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1996 | | pagina 5