Schoon water en droge voeten (4)
'"V"
In de vorige Duimpjes vertelde Bram
de Keuninck, waterschapper in hart en
nieren, ons uitgebreid over waarmee
het waterschap zich zoal bezighoudt.
In dit vervolgartikel gaat hij nader in
op het feit dat Ze euwsch-Vlaander en
dan wel tot Nederland behoort, maar
dat onze waterlopen zich hierdoor niet
van de wijs laten brengen en ons meer
doen aansluiten bij ons Vlaanderen-
land. Reden genoeg dus voor de Ne
derlandse waterschappen en de Bel
gische polderbesturen samen te wer
ken. In dit artikel wordt nader op de
samenwerking aan beide zijden van de
grens ingegaan.
Euregio en GOC
De afsluiting van het Gemeenschap
pelijk Ontwikkelingsconcept (GOC)
en de intentieverklaring tot samenwer
king tussen de provincies Oost- en
West-Vlaanderen en Zeeland hebben
begin jaren '90 geleid tot het ontwik
kelen van het interregionaal grens
overschrijdend samenwerkingsver
band, de Euregio Scheldemond.
Door de initiatiefnemers, in eerste
instantie de betrokken Provincie
besturen, werd een projectenprogram
ma opgesteld aan de hand van de door
de Europese Gemeenschap opgestelde
richtlijnen die in het zogenaamde In-
terreg-programma werden gehanteerd
en neerkwamen op onderstaande the
ma's:
- netwerkvorming, informatieuitwis
seling en communicatie;
- verkeer, vervoer en infrastructuur;
- recreatie en toerisme;
- scholing en arbeidsmarkt;
- milieu en landbouw;
- technologietransfer en renovatie;
- onderzoek en projectmanagement.
Wie kent niet de Euregioprojecten in
het kader van gezondheidszorg, onder
wijs en openbaar vervoer (ZWN/'De
Lijn') etc.
Onder het thema 'recreatie en toeris
me' werd 'het grensoverschrijdend
Krekengebied' in het programma inge
past (zie tekening).
Vooral omwille van de belangrijkste
troef die het zeekleigebied heeft te bie
den, de passieve recreatie, is voor deze
indeling gekozen.
Doelstelling
Eén van de belangrijkste doelstellin
gen van dit project is dan ook na te
gaan welke toeristische mogelijkheden
dit gebied heeft zonder dat de draag
kracht van natuur en landschap, wordt
geschaad.
Van het project grensoverschrijdend
krekengebied werd dan ook niet alleen
een studie-onderzoek verwacht maar
vooral een stramien, een grensover
schrijdend samenhangend beleidsplan,
waarin de randvoorwaarden worden
opgenomen om de troeven van het
prachtige cultuurhistorisch waardevol
le gebied te behouden.
Oriëntatierapport
In eerste instantie is een oriëntatierap
port opgemaakt waarin een massa aan
relevante gegevens betreffende water
systemen, ecologie, landschap en toe
risme van het onderhavige gebied zijn
opgenomen. In het rapport worden niet
alleen leemten in de kennis over het
gebied aangeduid, maar ook een aantal
knelpunten aangegeven die een oplos
sing vragen, zoals afstemming van de
waterkwaliteitsproblematiek op Ecolo
gische en Groene Hoofdstructuur.
De watersystemen, de oppervlakte- en
grondwaterstanden zijn voor het
grensoverschrijdend Krekengebied
zeer belangrijk. Een te hoge waters
tand kan schadelijk zijn voor de be
langrijkste gebruiker, nl. de landbouw,
terwijl een te lage waterstand de eco
logische soortenrijkdom schade kan
toebrengen.
De Polderbesturen in Vlaanderen en
de Waterschapsbesturen in Zeeuwsch-
Vlaanderen zijn verantwoordelijk voor
het waterkwantiteitsbeheer in het kre
kengebied.
Polders - en waterschappen
In dit kader is in 1992 vanuit het
'Grensoverschrijdend Krekengebied
een grensoverschrijdend overleg opge
zet tussen vertegenwoordigers van de
betrokken twaalf Polders, de drie Wa
terschappen en de drie Provincies. Dit
overleg vindt nog steeds driemaal per
jaar plaats, in de verschillende be
heersgebieden.
In dit overleg zijn o.a. de volgende
zaken aan de orde geweest:
- kansen voor natuurontwikkeling en
het afstemmingsbeleid over de gren
zen heen;
Knokke
Oostburg
Terneuzen
Axel
Assenede
M.ildegem
s*w
vap
i Zelzate
Sint-Gilles-Waas
Stekene
Euregio Scheldemond. Begrenzing studiegebied grensoverschrijden krekengebied.