Schoon water en droge voeten (4) '"V" In de vorige Duimpjes vertelde Bram de Keuninck, waterschapper in hart en nieren, ons uitgebreid over waarmee het waterschap zich zoal bezighoudt. In dit vervolgartikel gaat hij nader in op het feit dat Ze euwsch-Vlaander en dan wel tot Nederland behoort, maar dat onze waterlopen zich hierdoor niet van de wijs laten brengen en ons meer doen aansluiten bij ons Vlaanderen- land. Reden genoeg dus voor de Ne derlandse waterschappen en de Bel gische polderbesturen samen te wer ken. In dit artikel wordt nader op de samenwerking aan beide zijden van de grens ingegaan. Euregio en GOC De afsluiting van het Gemeenschap pelijk Ontwikkelingsconcept (GOC) en de intentieverklaring tot samenwer king tussen de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland hebben begin jaren '90 geleid tot het ontwik kelen van het interregionaal grens overschrijdend samenwerkingsver band, de Euregio Scheldemond. Door de initiatiefnemers, in eerste instantie de betrokken Provincie besturen, werd een projectenprogram ma opgesteld aan de hand van de door de Europese Gemeenschap opgestelde richtlijnen die in het zogenaamde In- terreg-programma werden gehanteerd en neerkwamen op onderstaande the ma's: - netwerkvorming, informatieuitwis seling en communicatie; - verkeer, vervoer en infrastructuur; - recreatie en toerisme; - scholing en arbeidsmarkt; - milieu en landbouw; - technologietransfer en renovatie; - onderzoek en projectmanagement. Wie kent niet de Euregioprojecten in het kader van gezondheidszorg, onder wijs en openbaar vervoer (ZWN/'De Lijn') etc. Onder het thema 'recreatie en toeris me' werd 'het grensoverschrijdend Krekengebied' in het programma inge past (zie tekening). Vooral omwille van de belangrijkste troef die het zeekleigebied heeft te bie den, de passieve recreatie, is voor deze indeling gekozen. Doelstelling Eén van de belangrijkste doelstellin gen van dit project is dan ook na te gaan welke toeristische mogelijkheden dit gebied heeft zonder dat de draag kracht van natuur en landschap, wordt geschaad. Van het project grensoverschrijdend krekengebied werd dan ook niet alleen een studie-onderzoek verwacht maar vooral een stramien, een grensover schrijdend samenhangend beleidsplan, waarin de randvoorwaarden worden opgenomen om de troeven van het prachtige cultuurhistorisch waardevol le gebied te behouden. Oriëntatierapport In eerste instantie is een oriëntatierap port opgemaakt waarin een massa aan relevante gegevens betreffende water systemen, ecologie, landschap en toe risme van het onderhavige gebied zijn opgenomen. In het rapport worden niet alleen leemten in de kennis over het gebied aangeduid, maar ook een aantal knelpunten aangegeven die een oplos sing vragen, zoals afstemming van de waterkwaliteitsproblematiek op Ecolo gische en Groene Hoofdstructuur. De watersystemen, de oppervlakte- en grondwaterstanden zijn voor het grensoverschrijdend Krekengebied zeer belangrijk. Een te hoge waters tand kan schadelijk zijn voor de be langrijkste gebruiker, nl. de landbouw, terwijl een te lage waterstand de eco logische soortenrijkdom schade kan toebrengen. De Polderbesturen in Vlaanderen en de Waterschapsbesturen in Zeeuwsch- Vlaanderen zijn verantwoordelijk voor het waterkwantiteitsbeheer in het kre kengebied. Polders - en waterschappen In dit kader is in 1992 vanuit het 'Grensoverschrijdend Krekengebied een grensoverschrijdend overleg opge zet tussen vertegenwoordigers van de betrokken twaalf Polders, de drie Wa terschappen en de drie Provincies. Dit overleg vindt nog steeds driemaal per jaar plaats, in de verschillende be heersgebieden. In dit overleg zijn o.a. de volgende zaken aan de orde geweest: - kansen voor natuurontwikkeling en het afstemmingsbeleid over de gren zen heen; Knokke Oostburg Terneuzen Axel Assenede M.ildegem s*w vap i Zelzate Sint-Gilles-Waas Stekene Euregio Scheldemond. Begrenzing studiegebied grensoverschrijden krekengebied.

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1996 | | pagina 8