Duurzaam Veilig of Leefbaar Veilig
14
Groenpootruiter (n 974)
Een klassieke late doortrekker: in de
loop van april langzaam opbouwend,
en piekend in de tweede week van
mei. De beste dag was 7 mei met 574
vogels in bijna 11 uur. Het leeuwen
deel van de Groenpoten passeert in de
ochtenduren. Vooral winden uit
noordoostelijke richtingen veroorza
ken zichtbare trek van Groenpoot-
ruiters.
Voorjaar 1996.
Voorjaarstrek bij Breskens 1996.
Telgroep Breskens publicatie 2. Vlis-
singen, april 1997.
Na de eerste 'sobere brochure' van vo
rig jaar (overigens nog steeds verkrijg
baar), ditmaal in fraai omslag. 32 pagi
na's vol informatie over de spectacu
laire voorjaarstrek bij Breskens, met
het accent op 1996. Opgenomen zijn
o.a. geschiedenis van de telpost, jaar
totalen en fenologie 1990-1996, dagre
cords, de voorjaarstrek in 1996, spe
ciale hoofdstukken over Zwartkop
meeuw en Gierzwaluw, topdagen ge
memoreerd etc.
Te bestellen door overmaken van 8,-
op giro 76442 ten name van P.L.
Meininger te Vlissingen, onder ver
melding 'Breskens' of NLG 10/ BEF
200 in enveloppe naar Peter Mei
ninger, Lisztlaan 5, 4384 KM Vlis
singen, NL.
Noot van de redactie.
Het is een buitengewoon onderhou
dend boekje geworden, niet alleen
voor pure vogelaars, die in eerste
instantie in de getallen geïnteresseerd
zijn, maar ook voor hen die eigenlijk
amper bevroeden wat er daar op die
dijk gebeurt.
De schrijvers hebben zich veel moeite
getroost om de getallen met grafiekjes
en illustraties te verluchten en in een
breder perspectief te plaatsen, waar
door het een werkje voor iedereen
geworden is. Een aanrader dus! De
prijs kan geen bezwaar zijn.
Zoals U in alle kranten heft kunnen
lezen en via andere media hebt kunnen
horen, is West Zeeuws-Vlaander en ge
bombardeerd tot Proefproject. Niet
gebombardeerd met bommen en gra
naten als destijds, maar in de beleving
van talloze streekgenoten komt het op
hetzelfde neer, met 1 nieuwigheid:
men poogt de schijn op te houden dat
er enige inspraak mogelijk is.
In een vorig artikel in 't Duumpje heb
ben we voor U geschetst welke plan
nen men had en op welke wijze men in
onderlinge saamhorigheid zou trachten
het geheel dusdanig vorm te geven dat
het in onze streek veiliger zou worden
voor ieder, 't Duumpje bracht een
schaduwplan uit, treffend geheten
'Duurzaam Veiliger' dat ten gemeen
tehuize van Oostburg, in het bijzijn
van vele 'officials', aan gedeputeerde
Hennekeij werd aangeboden, om op
deze manier meedenkend tot volwaar
dige oplossingen te komen. In grote
lijnen waren we van mening dat het
voor de fietser er alleen maar gevaar
lijker op werd. Duurzaam Veilig was
veel te veel een puur auto-plan.
Uitgangspunten
Eén uitgangspunt van de voorgestelde
plannen was dat te grote snelheidsver-
schillen tussen verkeersgebruikers
onderling risico opleveren. Men moet
dus zien te verhinderen dat bijvoor
beeld traag landbouwverkeer over
doorgaande wegen rijdt, geen fietsen
over wegen zonder fietspad, of het
autoverkeer moet een flink stuk snel
heid inleveren, waardoor het snel-
heidsverschil teruggebracht wordt.
Een ander uitgangspunt was dat de
wegenstructuur zo ingericht moest
worden dat alleen mensen over een
weg rijden die er wat te zoeken heb
ben. Als men dus van Waterlandkerkje
naar Oostburg wil, dient dat op een
doorgaande weg te geschieden, en niet
ergens langs binnendoor, want op de
binnenwegen, zonder fietspad, wordt
anders veel te hard gereden. Alleen het
zogenaamde bestemmingsverkeer
hoort op de binnenwegen thuis.
Genoemde uitgangspunten resulteer
den in een categorisering van wegen,
dus stroomweg, erftoegangsweg A en
B etc. etc. Een logisch verhaal, maar
wel een verhaal dat ergens achter een
bureau ver weg bedacht is.
Inspraak
Geen bezwaar! Er is inspraak, dus de
ambtelijke ideeën kunnen aangepast
worden aan de lokale situatie.
Dachten wij!
Gaande de verdere procedure, waarin
een speciale werkgroep van 't Duump
je onder leiding van Rein Coster vele
zittingen bijwoonde en argumenten
aanvoerde, weer andere vergaderingen
bezocht en vele gesprekken voerde
beving ons steeds meer het idee dat dit
alles geen nut had.
Men deed, zeer welwillend, vele be
loftes, maar er veranderde geen zier.
Zaken die gezegd werden, kwamen in
de verslagen van de bijeenkomsten
niet voor, als er al genotuleerd werd,
want van de meeste bijeenkomsten
ontvingen we in het geheel geen pa
pieren weerslag. Met een dergelijke -
eenzijdige - communicatie kun je ge
makkelijk allerlei toezeggingen doen.
Starheid
De grootste grief ligt in de starheid.
Als een bepaalde weg gecategoriseerd
was als erftoegangsweg A moest deze
ook als erftoegangsweg A uitgevoerd
worden, ongeacht of dit wegtype en de
uitvoering ervan wel in de plaatselijke
situatie past en ongeacht de in
spraak.
Eenzijdige ongevallen
Voortdurend wordt geschermd met het
feit dat er zoveel verkeersdoden in de
streek vallen. Als we echter het
SWOV-rapport goed lezen, komen de
meeste doden voort uit eenzijdige
ongevallen, dus iemand die ergens om
onverklaarbare redenen van een dijk
rijdt. Of zoals iemand die enige weken
geleden met zijn auto tussen Schoon-
dijke en Breskens de macht over het
stuur verloor, in de sloot belandde en