Duurzaam Veilig of Leefbaar Veilig 14 Groenpootruiter (n 974) Een klassieke late doortrekker: in de loop van april langzaam opbouwend, en piekend in de tweede week van mei. De beste dag was 7 mei met 574 vogels in bijna 11 uur. Het leeuwen deel van de Groenpoten passeert in de ochtenduren. Vooral winden uit noordoostelijke richtingen veroorza ken zichtbare trek van Groenpoot- ruiters. Voorjaar 1996. Voorjaarstrek bij Breskens 1996. Telgroep Breskens publicatie 2. Vlis- singen, april 1997. Na de eerste 'sobere brochure' van vo rig jaar (overigens nog steeds verkrijg baar), ditmaal in fraai omslag. 32 pagi na's vol informatie over de spectacu laire voorjaarstrek bij Breskens, met het accent op 1996. Opgenomen zijn o.a. geschiedenis van de telpost, jaar totalen en fenologie 1990-1996, dagre cords, de voorjaarstrek in 1996, spe ciale hoofdstukken over Zwartkop meeuw en Gierzwaluw, topdagen ge memoreerd etc. Te bestellen door overmaken van 8,- op giro 76442 ten name van P.L. Meininger te Vlissingen, onder ver melding 'Breskens' of NLG 10/ BEF 200 in enveloppe naar Peter Mei ninger, Lisztlaan 5, 4384 KM Vlis singen, NL. Noot van de redactie. Het is een buitengewoon onderhou dend boekje geworden, niet alleen voor pure vogelaars, die in eerste instantie in de getallen geïnteresseerd zijn, maar ook voor hen die eigenlijk amper bevroeden wat er daar op die dijk gebeurt. De schrijvers hebben zich veel moeite getroost om de getallen met grafiekjes en illustraties te verluchten en in een breder perspectief te plaatsen, waar door het een werkje voor iedereen geworden is. Een aanrader dus! De prijs kan geen bezwaar zijn. Zoals U in alle kranten heft kunnen lezen en via andere media hebt kunnen horen, is West Zeeuws-Vlaander en ge bombardeerd tot Proefproject. Niet gebombardeerd met bommen en gra naten als destijds, maar in de beleving van talloze streekgenoten komt het op hetzelfde neer, met 1 nieuwigheid: men poogt de schijn op te houden dat er enige inspraak mogelijk is. In een vorig artikel in 't Duumpje heb ben we voor U geschetst welke plan nen men had en op welke wijze men in onderlinge saamhorigheid zou trachten het geheel dusdanig vorm te geven dat het in onze streek veiliger zou worden voor ieder, 't Duumpje bracht een schaduwplan uit, treffend geheten 'Duurzaam Veiliger' dat ten gemeen tehuize van Oostburg, in het bijzijn van vele 'officials', aan gedeputeerde Hennekeij werd aangeboden, om op deze manier meedenkend tot volwaar dige oplossingen te komen. In grote lijnen waren we van mening dat het voor de fietser er alleen maar gevaar lijker op werd. Duurzaam Veilig was veel te veel een puur auto-plan. Uitgangspunten Eén uitgangspunt van de voorgestelde plannen was dat te grote snelheidsver- schillen tussen verkeersgebruikers onderling risico opleveren. Men moet dus zien te verhinderen dat bijvoor beeld traag landbouwverkeer over doorgaande wegen rijdt, geen fietsen over wegen zonder fietspad, of het autoverkeer moet een flink stuk snel heid inleveren, waardoor het snel- heidsverschil teruggebracht wordt. Een ander uitgangspunt was dat de wegenstructuur zo ingericht moest worden dat alleen mensen over een weg rijden die er wat te zoeken heb ben. Als men dus van Waterlandkerkje naar Oostburg wil, dient dat op een doorgaande weg te geschieden, en niet ergens langs binnendoor, want op de binnenwegen, zonder fietspad, wordt anders veel te hard gereden. Alleen het zogenaamde bestemmingsverkeer hoort op de binnenwegen thuis. Genoemde uitgangspunten resulteer den in een categorisering van wegen, dus stroomweg, erftoegangsweg A en B etc. etc. Een logisch verhaal, maar wel een verhaal dat ergens achter een bureau ver weg bedacht is. Inspraak Geen bezwaar! Er is inspraak, dus de ambtelijke ideeën kunnen aangepast worden aan de lokale situatie. Dachten wij! Gaande de verdere procedure, waarin een speciale werkgroep van 't Duump je onder leiding van Rein Coster vele zittingen bijwoonde en argumenten aanvoerde, weer andere vergaderingen bezocht en vele gesprekken voerde beving ons steeds meer het idee dat dit alles geen nut had. Men deed, zeer welwillend, vele be loftes, maar er veranderde geen zier. Zaken die gezegd werden, kwamen in de verslagen van de bijeenkomsten niet voor, als er al genotuleerd werd, want van de meeste bijeenkomsten ontvingen we in het geheel geen pa pieren weerslag. Met een dergelijke - eenzijdige - communicatie kun je ge makkelijk allerlei toezeggingen doen. Starheid De grootste grief ligt in de starheid. Als een bepaalde weg gecategoriseerd was als erftoegangsweg A moest deze ook als erftoegangsweg A uitgevoerd worden, ongeacht of dit wegtype en de uitvoering ervan wel in de plaatselijke situatie past en ongeacht de in spraak. Eenzijdige ongevallen Voortdurend wordt geschermd met het feit dat er zoveel verkeersdoden in de streek vallen. Als we echter het SWOV-rapport goed lezen, komen de meeste doden voort uit eenzijdige ongevallen, dus iemand die ergens om onverklaarbare redenen van een dijk rijdt. Of zoals iemand die enige weken geleden met zijn auto tussen Schoon- dijke en Breskens de macht over het stuur verloor, in de sloot belandde en

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1997 | | pagina 14