op jammerlijke wijze in zijn auto ver
brandde. Op zich triest, maar er is
geen enkele Duurzaam Veilig uitwer
king die voor dit soort situaties een
oplossing biedt.
Handhaving
Als men de eenzijdige ongevallen die
toch niet tegen te gaan zijn, buiten de
ongevalsstatistieken laat, vervalt daar
mee de noodzaak over te gaan tot de
grootschalige oplossingen die Duur
zaam Veilig voorstaat. Er blijft dan
een smak geld over, die benut kan
worden voor de 'handhaving', in de
vorm van snelheidscontrole. Want
hiervoor wordt erg weinig geld gere
serveerd, terwijl het slagen van Duur
zaam Veilig hiermee staat of valt. Een
ander voordeel is dat onze streek haar
aantrekkelijkheid kan behouden.
Draagvlakverbreding
Iedere streekbewoner ontvangt allerlei
Nieuwsbrieven Duurzaam Veilig
waarin onze bestuurderen op aandoen
lijke wijze laten weten dat er met ie
dereen gesproken wordt, samen naar
oplossingen gezocht, dat alles in het
kader van de 'draagvlak'-verbreding.
Onze praktijkervaringen leidden ech
ter steeds meer tot de conclusie dat
schijn en werkelijkheid hier wel erg
ver uiteen liggen, en dat de ettelijke
miljoenen kostende informatievoorzie
ning meer te maken heeft met draag
vlak-manipulatie. Want er wordt wel
steeds gesproken, maar men luistert
niet.
Niet echt verwonderlijk, want de
naamgever van Bureau Beke, dr.
B.M.W.A. Beke, die het proces stuurt
is iemand die gespecialiseerd is in
gedragsbeïnvloeding. En beïnvloeden
dat we niet harder dan 50 of 80 mogen
rijden, geschiedt nog steeds met een
simpele diender die een bon geeft of
een camera die een prijzig fotootje
maakt. Maar blijkbaar moeten hier ho
gere doelen beïnvloed worden.
Of zou de professionele beïnvloeder
toch maar beter de plannenmakers zelf
in behandeling kunnen nemen
Dachten andere groeperingen!
Een aantal andere maatschappelijke
groeperingen ondervond precies het
zelfde. Ook zij hadden het idee dat er
met een kanon op een mug geschoten
werd en ook zij kwamen met eveneens
goede argumenten die in alle gevallen
aanmerkelijk goedkoper zijn dan het
voor de goede schijn in Den Haag op
ambtelijke wijze leegpompen van een
geldpot met 120 miljoen gulden zon
der er nader op in te willen gaan of dit
geld niet beter besteed zou kunnen
worden.
Actie
Tijd dus om met anderen rond de tafel
te gaan zitten en ons gezamenlijk sterk
te maken.
Onze vereniging werd benaderd door
de heer Joop Dees, die met velen ge
sproken had en ook onze vereniging
op alle bijeenkomsten ontmoette. Het
was hem ter ore gekomen dat in verge
lijkbare situaties succesvoller geope
reerd kon worden via een vereniging
of stichting. Zo'n overkoepelende een
heid werkt vruchtbaarder dan alle ver
snipperde groepjes, die door de in
stanties op doeltreffende wijze tegen
elkaar uitgespeeld kunnen worden, en
geen vuist kunnen maken.
Nadat in de pers gekomen was dat er
iets op stapel stond, kregen de initia
tiefnemers Dees en Coster direct gele
genheid nader voor het voetlicht te tre
den.
Een hele geruststelling dus, zo te mo
gen vernemen dat de gemeente achter
ons staat als Goliath bestreden moet
worden.
Project G 7 opgeschort
De laatste ontwikkeling is dat project
G7, even opgeschort is. Project G7
houdt in, simplistisch doch duidelijk
gesteld, het aanbrengen van ongeveer
40 putten, bobbels, kussens, plateaus
en andere de Haagse geesten ontspro
ten voortbrengselen en dat allemaal op
het stukje weg tussen Oostburg en
Parkzicht - IJzendijke.
Opgeschort wegens het gebrek aan
draagvlakstond in de krant.
Zou er toch iets beginnen te dagen? Of
begint te dagen dat er wel draagvlak
ontstaat, maar juist tégen Duurzaam
Veilig
Of is het tactiek
Nu wat gas terugnemen, met in het
achterhoofd de verwachting dat de in
wording zijnde stichting niet meer
opgericht wordt (er wordt geluisterd!),
en over enige maanden, als het oproer
weer weggeëbd is, vrolijk verder gaan
met het onleefbaar maken van de
streek.
We houden U op de hoogte.
Werkgroep Duurzaam Veilig.
Op Omroep Zeeland werden beiden
geïnterviewd, samen met wethouder
Bolijn van de gemeente Oostburg, de
gemeente die als eerste gereed stond
gelden uit de Duurzaam Veilig Pot te
besteden en waar nu andermaal de pot
aangesproken moet worden om een
deel van de Duurzaam Veilig oplos
singen ongedaan te maken.
Maar alla, je komt wijzer van de markt
vandaan dan je erheen gaat.
Verder haastte wethouder Bolijn zich
te melden dat ook de gemeentes een
dictaat van Den Haag opgelegd had
den gekregen en alleen binnen de be
bouwde kommen zelf het heft in han
den hadden.
15