op jammerlijke wijze in zijn auto ver brandde. Op zich triest, maar er is geen enkele Duurzaam Veilig uitwer king die voor dit soort situaties een oplossing biedt. Handhaving Als men de eenzijdige ongevallen die toch niet tegen te gaan zijn, buiten de ongevalsstatistieken laat, vervalt daar mee de noodzaak over te gaan tot de grootschalige oplossingen die Duur zaam Veilig voorstaat. Er blijft dan een smak geld over, die benut kan worden voor de 'handhaving', in de vorm van snelheidscontrole. Want hiervoor wordt erg weinig geld gere serveerd, terwijl het slagen van Duur zaam Veilig hiermee staat of valt. Een ander voordeel is dat onze streek haar aantrekkelijkheid kan behouden. Draagvlakverbreding Iedere streekbewoner ontvangt allerlei Nieuwsbrieven Duurzaam Veilig waarin onze bestuurderen op aandoen lijke wijze laten weten dat er met ie dereen gesproken wordt, samen naar oplossingen gezocht, dat alles in het kader van de 'draagvlak'-verbreding. Onze praktijkervaringen leidden ech ter steeds meer tot de conclusie dat schijn en werkelijkheid hier wel erg ver uiteen liggen, en dat de ettelijke miljoenen kostende informatievoorzie ning meer te maken heeft met draag vlak-manipulatie. Want er wordt wel steeds gesproken, maar men luistert niet. Niet echt verwonderlijk, want de naamgever van Bureau Beke, dr. B.M.W.A. Beke, die het proces stuurt is iemand die gespecialiseerd is in gedragsbeïnvloeding. En beïnvloeden dat we niet harder dan 50 of 80 mogen rijden, geschiedt nog steeds met een simpele diender die een bon geeft of een camera die een prijzig fotootje maakt. Maar blijkbaar moeten hier ho gere doelen beïnvloed worden. Of zou de professionele beïnvloeder toch maar beter de plannenmakers zelf in behandeling kunnen nemen Dachten andere groeperingen! Een aantal andere maatschappelijke groeperingen ondervond precies het zelfde. Ook zij hadden het idee dat er met een kanon op een mug geschoten werd en ook zij kwamen met eveneens goede argumenten die in alle gevallen aanmerkelijk goedkoper zijn dan het voor de goede schijn in Den Haag op ambtelijke wijze leegpompen van een geldpot met 120 miljoen gulden zon der er nader op in te willen gaan of dit geld niet beter besteed zou kunnen worden. Actie Tijd dus om met anderen rond de tafel te gaan zitten en ons gezamenlijk sterk te maken. Onze vereniging werd benaderd door de heer Joop Dees, die met velen ge sproken had en ook onze vereniging op alle bijeenkomsten ontmoette. Het was hem ter ore gekomen dat in verge lijkbare situaties succesvoller geope reerd kon worden via een vereniging of stichting. Zo'n overkoepelende een heid werkt vruchtbaarder dan alle ver snipperde groepjes, die door de in stanties op doeltreffende wijze tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden, en geen vuist kunnen maken. Nadat in de pers gekomen was dat er iets op stapel stond, kregen de initia tiefnemers Dees en Coster direct gele genheid nader voor het voetlicht te tre den. Een hele geruststelling dus, zo te mo gen vernemen dat de gemeente achter ons staat als Goliath bestreden moet worden. Project G 7 opgeschort De laatste ontwikkeling is dat project G7, even opgeschort is. Project G7 houdt in, simplistisch doch duidelijk gesteld, het aanbrengen van ongeveer 40 putten, bobbels, kussens, plateaus en andere de Haagse geesten ontspro ten voortbrengselen en dat allemaal op het stukje weg tussen Oostburg en Parkzicht - IJzendijke. Opgeschort wegens het gebrek aan draagvlakstond in de krant. Zou er toch iets beginnen te dagen? Of begint te dagen dat er wel draagvlak ontstaat, maar juist tégen Duurzaam Veilig Of is het tactiek Nu wat gas terugnemen, met in het achterhoofd de verwachting dat de in wording zijnde stichting niet meer opgericht wordt (er wordt geluisterd!), en over enige maanden, als het oproer weer weggeëbd is, vrolijk verder gaan met het onleefbaar maken van de streek. We houden U op de hoogte. Werkgroep Duurzaam Veilig. Op Omroep Zeeland werden beiden geïnterviewd, samen met wethouder Bolijn van de gemeente Oostburg, de gemeente die als eerste gereed stond gelden uit de Duurzaam Veilig Pot te besteden en waar nu andermaal de pot aangesproken moet worden om een deel van de Duurzaam Veilig oplos singen ongedaan te maken. Maar alla, je komt wijzer van de markt vandaan dan je erheen gaat. Verder haastte wethouder Bolijn zich te melden dat ook de gemeentes een dictaat van Den Haag opgelegd had den gekregen en alleen binnen de be bouwde kommen zelf het heft in han den hadden. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1997 | | pagina 15