Zeeland vol?en waarmee 16 Op een zomerse dag is het een over denking waard, hoe het "seizoen" ons landje (maar ook heel Zeelandin z'n greep heeft. Je kunt dit deze maanden afwegen aan een verschillend aantal aspecten. Adrie Provoost neemt er hieronder een aantal onder de loep. Eerste confrontatie Een tochtje met de boot naaf de over kant en je komt op een zomerse dag direct in aanraking met de bedoelde drukte. Wat kennelijk goed is voor de streek verzamelt zich gemotoriseerd op het veerplein (overigens met vele anderen) of laat z'n autoblik achter op het par keerterrein. Omdat dit echter niet groot genoeg is, zijn alle bermen tot aan de zoutsilo bezet. Ook onze fiet sende (zuider)buren maken met hun fietsdrager op de trekhaak steeds meer hun opwachting. Dit "opwachten" wordt overigens al vlug "wachten op", want de eerste duizend hebben geluk, de overigen kunnen wachten. Voor de toerist geen probleem, maar de Zeeuwsvlaming die aan woon-werk- verkeer onderhevig is, waardeert de situatie minder. Dienstregeling Ook de scheepvaartkundige hoek zorgt voor wachttijden. Het bouwen van veerboten blijkt toch vrij ingewikkelde materie te zijn, vooral wanneer deze schepen worden ingezet in een dienst regeling met aansluiting op openbaar vervoer. De verklaringen die gegeven worden als het weer eens mislukt is, zijn begrijpelijk. Op den duur raak je zelfs gehecht aan de uitleg van direc teur Vos himself die op Omroep Zee land zelf komt vertellen door welke kapotte condensator de voortstuwing het nu weer heeft laat afweten, maar toch. Een wel zeer treffende samen loop van omstandigheden deed zich dit voorjaar voor toen de nog nieuwe veerboot ging proefvaren binnen het halfuurs-rooster. Ook toen lukte het weer 5 minuten uit te lopen: de vol gende trein ging 40 minuten later. Zelfs voor verstokte voorstanders van openbaar vervoer zal het moeite kos ten de loftrompet te blijven steken over hun favoriete vervoermiddel. Pijplijnproject nr. "24 Vanaf de veerboot is nog een andere drukte waar te nemen. Aan de Bres- siaanse kant gloort in het westen een ander soort nieuwbouw die kennelijk nog beter is voor de streek: Project Scheldeveste. Het lijkt wel of het recreatie-bungalows geonweerd heeft. Direct ontdek je hier de nieuwe pro vinciale lijn: "kwaliteitsverbetering" van de streek. Niet overdreven talrijk (slechts 140 stuks) en onderling zo geschakeerd dat het waarlijk een ver rijking van het kustlandschap bete kent. Typisch toch, dat er door al die pijplijnprojecten meer gebouwd wordt dan door tien jaar regulier be leidof, anders gezegd, hoe doet een georganiseerde lobby zijn werk. Een andere lobby haalde onlangs zelfs de PZC: het betrof hier uitbreidings- wensen van een camping bij een "paardekuup". Kennelijk is het in Zee land mogelijk om na een illegaal begin te blijven bestaan en, alsof "veel" nog niet genoeg is, ook nog over uitbrei ding te praten. Gedeputeerde Van Zwieten die uitgenodigd wordt daar eens te komen kijken, zal ongetwijfeld een oorstrelend verhaal te horen krij gen over, U raadt het al, kwaliteitsver betering. Eigenlijk is er niets op tegen de huisjes zoveel mogelijk op elkaar te plempen. Dan blijven de tussenstroken in ieder geval onaangetast. De natuur bescherming is altijd bereid zich ver dienstelijk te maken om deze tussen stukken zo aantrekkelijk mogelijk in te richten. Het probleem is echter dat na enige jaren weer een ondernemer op staat om ook deze stukjes natuur we derom van een hoop stenen te voor zien. Varkens Niet alleen het oog ziet dat vol niet altijd even mooi is, je kunt het ook rui ken op een vroege morgen met wind stil weer. In de kern Oostburg komt de nieuwe morgengeur je tegemoet.... en niet alleen van de warme bakker! De varkensgeur van de met een milieuver gunning gebouwde stallen doet z'n intrede en laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Maar 'schone gebie den moesten toch schoon blijven zei de minister toch. Of is er hier ook een pijplijn in het geding Het blijft on duidelijk, maar als een paal boven wa ter staat dat ongebreidelde groei van intensieve veehouderij niet alleen door natuurbeschermers te ruiken is, maar ook door vele andere gebruikers van het landschap. Ook hier leidt de milieuregel: "te veel van hetzelfde" tot de bekende proble men. Lering voor de toekomst is hier van essentieel belang! Lering trekken Deze lering kan direct in de praktijk worden gebracht bij de nadere invul ling van het buitengebied zoals bij het gedeelte Herinrichting Kust. Discuta bele beslissingen uit het recente verle den tonen de noodzaak om het aspect 'te veel van hetzelfde' duidelijk te laten meewegen in de te maken keu zes. Het krantenbericht dat bij niet doorgaan van het 'Kurort' in de Nieuwenhovenpolder een 120-tal wo ningen bijgebouwd kan worden doet overigens het ergste vrezen. Juist deze adhoc-besluiten zonder enige visie slachten de kip met de gouden eieren. Hier is opnieuw sprake van 'meer van hetzelfde' en niet van 'kwaliteitsver betering'. Het desbetreffende agrarisch gebied vormt namelijk een scheidende zone, een zone die tussen de recreatie concentraties de bewoner/toerist juist Bruinvis

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1997 | | pagina 16