III. Het "Nee Tenzij"-Scenario:
6
De benadering van Rijk en Provincie
(relatief grote beleidsafspraken, grote
parken, hoge opbrengsten) hebben ze
ker nadelen voor ons Westzeeuws-
vlaamse, vooral voor natuur en land
schap.
Resumerend is er dus alle reden om
windenergie behoudend tegemoet te
treden.
Gevolgen van afwijzing
Bij afwijzing van windturbines in onze
streek zullen de overheden en andere
organen:
- bijzondere aandacht moeten beste
den om te komen tot een beperking
van de energievraag (energiebespa
ringsmaatregelen door efficiënter
energieverbruik, economische struc
tuurveranderingen) en dit met mini
maal 2 per jaar op het totale ener
gieverbruik;
- extra inspanningen moeten leveren
voor gebruik en verdere ontwikke
ling van zonne-energie. Zonne-ener-
gie is op korte termijn het verst ont
wikkelde alternatief. De foto-voltaï-
sche en organische zonnecellen (van
Gratzel, Zwitserland) zijn veelbelo
vend terwijl zonnepanelen geenszins
verstorend zijn voor natuur en land
schap.
- de ontwikkeling van alternatieven
als brandstofcellen (autobrandstof),
energie uit de oceaan, getij denener
gie, thermische verplaatsing (warm
tepompen en aardwarmtesystemen),
kernfusie actiever moeten onder
steunen;
- eventueel alleen windturbines op
zee (near- en offshore) toelaten?
Hiertoe is nader onderzoek gewenst.
Of de zojuist genoemde opties alle te
verwezenlijken zijn, zou verder onder1
zocht moeten worden. Rijk en provin
cie wijzen deze opties alsnog af, maar
vaak ontbreekt in beleidskeuzes een
langetermijnvisie. De gemeenten ho
pen dit voorjaar met een Beleidsplan
Windenergie te komen.
Er zijn op dit moment zeker voldoende
relevante argumenten tegen windturbi
nes, maar toch hebben we nog steeds
te maken met gemeentelijk, provinci
aal en rijksbeleid (o.a. de bestuurs
overeenkomst om nationaal 1000
mWatt te plaatsen, waarvan 250
mWatt in Zeeland vóór het jaar 2000).
Duidelijk is dat men reeds met een
achterstand te kampen heeft. Verder
heeft men ook plannen om nationaal
tot 1500 a 3000 mWatt te hebben
geplaatst in 2020. Een nieuwe toena
me kan niet meer uitsluitend op land
geschieden.
Bij de Neen-variant zullen wij
bestuurlijk en maatschappelijk draag
vlak moeten zien te krijgen. De Pro
vincie kiest voor grotere windparken,
de gemeenten kunnen, wat de provin
cie betreft, daarnaast nog middelgrote
(en kleine) clusters toelaten. Solitaire
turbines zijn volgens de provincie niet
wenselijk. We mogen verwachten dat
de druk op de gemeenten om kleine
clusters en solitaire turbines toe te
laten relatief groot zal zijn, vooral bij
een niet realiseren van het grootscha
lig windpark "Hoofdplaatpolder".
De vraag is waarnaar de gemeentelijke
voorkeur uitgaat: een grootschalig
windpark, middelgrote en kleinere
clusters, solitaire molens, een meng
vorm hiervan of algehele afwijzing.
Consequenties van de keuze voor de
Neen-variant:
- we wijzen nog meer windturbines in
West Zeeuwsch-Vlaanderen af;
- we dienen deze keuze afdoende te
beargumenteren;
- er dienen alternatieven aangedragen
te worden;
- er dient bestuurlijk en maatschappe
lijk draagvlak gevonden te worden.
Bij een "Nee Tenzij"-benadering vor
men de nadelen van windturbines de
richtlijn, maar ook de voordelen we
gen zwaar, vooral wat broeikasgassen
en zure regenreductie betreft. Dit
houdt in dat er alleen onder strenge
voorwaarden ten aanzien van natuur,
landschap en mens turbines geplaatst
kunnen worden, dit om de nadelen
zoveel mogelijk te beperken.
Consequenties van de keuze voor de
"Nee tenzij"-variant:
- Turbines plaatsen slechts onder
strenge voorwaarden ten aanzien
van natuur, landschap en mens. Als
uitgangspunt gelden planologische
voorwaarden: molens zoveel moge-
fctj.lj.-'ü - i- liijiii: