Rondweg Aardenburg
WOV: WACHTEN OF VERSNELLEN: BIJ TWIJFEL NIET
INHALEN. DUS: NU GEEN RONDWEG
11
Ongetwijfeld heeft u kennisgenomen
van het feit dat enkele Aardenburgse
initiatiefnemers (tegen de rondweg) op
maandag 18 mei jl. een informatie
avond over de noodzaak van een rond
weg hebben belegd in het Dorpshuis
van Aardenburg. De sprekers op deze
avond bestonden uit zowel voor- als
tegenstanders. Er was tevens gelegen
heid tot het stellen van vragen. De be
doeling van deze avond was dat zoveel
mogelijk Aardenburgers een enquête
formulier zouden invullen. De enquête
bood vier keuzemogelijkheden: voor,
tegen, geen mening of wachten met
het nemen van een beslissing tot na de
aanleg van de Westerscheldetunnel.
Op woensdag 3 juni jl. zijn de enquê
te-bussen in aanwezigheid van de
sprekers van 18 mei jl. (voor- en te
genstanders) geopend en de stemmen
geteld. De uitslag is 8 juni overhan
digd aan dhr. De Jong van het Be
stuurlijk Overleg gemeente Sluis-Aar-
denburg.
Resultaten enquête
Totaal uitgebrachte stemmen 371
Ongeldige stemmen 1
Aardenburgse stemmen:
Voor aanleg 122
Tegen 144
Wachten 35
Tegen wachten 15
Campinggasten
Tegen aanleg 31
Niet woonachtig binnen Aardenburg
Tegen 8
Wachten 1
Naamloos/niet getekend ingeleverd
Voor aanleg 4
Tegen 5
Wachten 1
Resumerend: In totaal zijn er 159 te
genstanders. Tegen onmiddellijke aan
leg zijn er zelfs wel 194 stemmen. In
deze getallen zijn de campinggasten
niet meegerekend.
We zijn benieuwd wie wint: de ambte
lijke arrogantie of de democratie.
1. Door een rondweg zal de winkelstand in Aardenburg het zeer moeilijk krij
gen, op termijn zullen er zeker winkels verdwijnen. Aardenburg dreigt te ver
vallen in een "Doornroosje"-achtige slaap, achter de doornhaag van de
rondweg.
2. De werkgelegenheid zou wel eens sterk kunnen verminderen.
3. De landbouw wordt ernstig benadeeld, niet alleen door verlies van land
bouwgrond, maar ook door de doorsnijding van de kavels en de slechter
bereikbaarheid ervan.
4. Natuur en landschap (boomkikker, etc.) zullen ernstige schade ondervinden.
5. Belangrijke archeologische en historische waarden zullen verloren gaan.
6. Op de traverse zijn geen files en geen verkeersopstoppingen, wel langzaam
rijdend verkeer.
Als er veel auto's zijn, rijdt iedereen keurig (hoe minder auto's er zijn, hoe
harder er wordt gereden). De rondweg zal het verkeer door Aardenburg eer
der minder veilig maken dan veiliger, aangezien er minder verkeer zal zijn
en er dus harder zal worden gereden. Ook bij de aanleg van een rondweg zal
het onveilig gevoel voor fietsers blijven (vergelijk Oostburg).
7.De rondweg zal de mogelijkheden om (ontspannen) rond Aardenburg te
wandelen of te fietsen blokkeren, want alle binnenwegen lopen dood, als ze
de rondweg bereiken...
8. Wanneer het vrachtverkeer na het wegvallen van de bootverbinding verder
zal verminderen, is ook dit argument voor een rondweg vervallen. Verder is
het onduidelijk hoe de verkeersstroom zich zal ontwikkelen na de ingebruik
name van de W.O.V.