w 12 echter verzuimt te vertellen is, dat dit wegvak een ruim aantal over steekplaatsen kent. Op deze ventweg zit dus amper landbouw- en ander groot verkeer. Duurzaam Veilig kenmerkt zich echter door het weg vallen van zowat alle oversteek plaatsen. met het gevolg dat juist het voor de fietser zo gevaarlijke grote verkeer toeneemt. Meer kilometers betekent - meer verkeersbewegingen; - meer kans op ongevallen; - meer irritatie; - meer kans op risicovol gedrag; - meer brandstofverbruik en dus - meer vervuiling. Kortom: - Er moeten overal voldoende over- steekmogelijkheden zijn blijven voor landbouw- en bestemmings verkeer. - Er dienen in het gehele gebied goe de vrijliggende fietspaden te blij ven/komen, mede van belang voor de toeristische functie van het ge bied. - Langs de huidige rijks- en provin ciewegen dient een parallelweg te zijn EN een vrijliggend/aanliggend afgescheiden verplicht fietspad, zon der bestemmingsverkeer. - Voor breed/zwaar landbouw verkeer mag het gebruik van de hoofdrijbaan niet worden uitgesloten. Tot slot nog enige algemene opmer kingen: - Busdiensten op wegen met 60 km betekent langere rijtijden en het niet of minder aandoen van haltes. - Het willen terugdringen van onge- valscijfers en dus van het autoge bruik maakt verbetering van fiets- voorzieningen noodzakelijk: door de voorgestelde maatregelen wordt het voor de fietsers juist veel slechter. - West Zeeuws-Vlaanderen is een relatief verkeersonveilig gebied, maar 65 van de dodelijke onge vallen zijn eenzijdige ongevallen, daar verandert Duurzaam Veilig niets aan. Men beroept zich dan op het nut van beïnvloeding, maar de in Nederland bijzonder scherpe alco holnormen hebben de laatste 10 jaar echt niet verhinderd dat door rijden de drankorgels doden veroorzaakt werden. - Het wordt zo langzamerhand een farce vol te blijven houden dat Duurzaam Veilig zich bekommert om de verkeersveiligheid. Als men weigert een fietspad aan te leggen tussen Oostburg en Groede, met het argument dat de fietser 4 dient over te steken, er geheel aan voor bijgaande dat dit nog altijd een aan merkelijke verbetering is vergeleken met de huidige situatie, wordt steeds duidelijker dat het gehele plan DVV als onderliggende taak heeft het autoverkeer sneller af te wikkelen, met voorbijgaan aan alle andere ver- keerscategorieën die in ons gebied aan het verkeer deelnemen. Resumerend stellen wij dat alle tot nu toe voorgelegde plannen en de eerste realisatie hiervan in Nieuwvliet, onzes inziens geen bijdrage leveren aan het concept DVV. Wanneer het project Duurzaam Veilig Verkeer in West Zeeuws-Vlaanderen een proefproject is, kan na het deel project Nieuwvliet geconstateerd wor den dat de proef in deze vorm ge doemd is te mislukken. Het is onnodig op deze manier het resterende gebied nog op de schop te nemen en tientallen miljoenen te verspillen. Een herbezinning wat betreft uitvoe ring en tijdpad, zeker in relatie tot an dere infrastructurele verkeerswerken als WOV, is hoogst noodzakelijk. Aan deze herbezinning willen wij graag constructief meewerken. In de overtuiging dat u onze kritische opmerkingen naar waarde weet te schatten, zien we uw reactie met belangstelling tegemoet." Vervolg Naar aanleiding van dit artikel konden we in de PZC van 17 augustus een reactie lezen van dhr. Wille, wethou der en lid van het bestuurlijk overleg. Uit zijn verhaal werd niet duidelijk of hij onze brief gelezen had. Verder bleef vaag in welke hoedanigheid hij reageerde: op persoonlijke titel, als wethouder of als lid van het bestuur lijk overleg. Omdat we na weken nog niets verno men hadden, namen we aan dat hij gereageerd had namens het bestuurlijk overleg en we verzonden 24 septem ber een nieuwe brief, ingaande op de door dhr. Wille gemaakte opmerkin gen. In deze brief maakten we van de gele genheid gebruik dhr. Wille op de hoogte te stellen van de standpunten van het Duumpje, zoals die overigens al jaren door ons worden verkondigd. Zo gaf dhr. Wille aan dat we waar schijnlijk de oorspronkelijke doelstel ling van Duurzaam Veilig uit het oog verloren hadden. In onze brief noem den we ons rapport Duurzaam Veiliger volgens 't Duumpje (maart 1996), waarin we al in het voorwoord zeiden de veiligheid in het verkeer voorop te stellen. Wat ons in het kranteninterview ver der vreemd voorkwam, was zijn op merking over werkgelegenheid, terwijl het plan zegt te gaan over verkeersvei ligheid. We gaven in onze brief juist aan dat de huidige DuurzaamVeilig- uitvoering de werkgelegenheid in de toeristische sector beslist niet ten goede komt: het wordt voor fietsers ronduit gevaarlijk en onaantrekkelijk onze streek te verkennen. Tevens benadrukten we nog eens de vele eenzijdige ongevallen die in ons gebied plaatsvinden, waartegen geen enkel Duurzaam Veilig een antwoord biedt.

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1998 | | pagina 12