Duurzaam Veilig
Aanleg rondweg Aardenburg rampzalig voor natuur en landschap
Woensdagavond 2 december 11. kon de
burger kennis nemen van de broedsels
betreffende de oplossing voor de over
last van het doorgaande verkeer in de
kern Aardenbürg: in dit geval door de
aanleg van een rondweg met daarop 3
varianten.
De uitwerking hiervan is neergelegd in
een zgn. milieueffectenrapport (afge
kort m.e.r.), waarin een inventarisatie
gemaakt is van alle op de bestaande en
toekomstige toestand en ontwikkeling
betrekking hebbende factoren. Allerlei
zaken zoals woon- en leefmilieu, land
bouw, landschap, cultuurhistorie en
natuurwaarden worden in zo'n M.E.R.
uitvoerig belicht.
Vervolgens worden al deze elementen
op hun waarde geschat (meer of min
der belangrijk) en rollen er een aantal
oplossingen uit de bus. Eén waarbij
het zo blijft als het nu is (het zgn.
nulalternatief), één waarbij kleinere
aanpassingen in de kern gedaan wor
den (het zgn. nul-plusalternatief) en
één waarbij het doorgaande verkeer
om de kern "heen geleid wordt (het
zgn. rondweg-alternatief, met 3 uitge
werkte varianten).
Van deze 3 varianten wordt vervol
gens het zgn. meest milieuvriendelijke
alternatief (MMA) gekozen - een bete
re term zou m.i. zijn: minst milieuon
vriendelijke alternatief - met inachtne
ming van de doelstelling t.a.v. de ver
keersveiligheid.
Voor de rondweg zijn 3 varianten uit
gewerkt: 1 vlak langs de 17e eeuwse
en dwars door de middeleeuwse wal
len, 1 op afstand van de 17e eeuwse,
maar doorheen de middeleeuwse wal
len, en 1 met een grote boog rond
Aardenburg. (zie tekening)
Welnu, deze laatste variant wordt als
MMA uit de hoed getoverd, want, zo
geeft het rapport aan, deze spaart het
meest de landbouwperceleringen, de
archeologische, landschappelijke en
natuurwaarden én beantwoordt aan
één van de dogma's van het demon
stratieproject Duurzaam Veilig, nl. dat
het wegvak Draaibrug - Eede een ge-
biedsontsluitingsweg moet worden.
Zo'n weg kenmerkt zich door de
scheiding van snel- en langzaam ver
keer en dit is niet mogelijk in de kern.
Hier raken we nu de kern van één van
de principes van het project DVV, de
categorisering van wegen. Alle wegen
in West-Zeeuws-Vlaanderen hebben
vanuit een louter theoretisch Haags
gezichtspunt een meer of minder be
langrijke functie toebedeeld gekregen
en zo is het wegvak Draaibrug-Eede
(N 251) tot ontsluitingsweg gebombar
deerd.
Wij zijn de mening toegedaan dat dit
een fundamentele vergissing is. Een
dergelijke weg zal juist verkeer aan
trekken en dan vooral doorgaand ver
keer! En dit terwijl het doorgaand
verkeer na aanleg van de tunnel in
principe via de Tractaatweg moet
plaatsvinden en niet door West-
Zeeuws-Vlaanderen. De grensover
gangen dienen slechts een lokale of
regionale functie. Een rondweg is dan
ook totaal overbodig, en werkt ave
rechts.
Een andere, nog belangrijker reden om
geen rondweg aan te leggen, is het feit
dat hierdoor de populatie Boom
kikkers, die landelijk gezien toch al zo
bedreigd is en hier rond Aardenburg
een min of meer geïsoleerd bestaan
lijdt, tot uitsterven gedoemd zal zijn
omdat het leefgebied aangetast en ver
der geïsoleerd zal worden. De voorge
stelde maatregelen om dit te voorko
men getuigen o.i. van gebrek aan ken
nis en inzicht.
Tenslotte zal dit kleinschalig land
schap onherstelbaar aangetast worden,
terwijl elders miljoenen besteed wor
den om dergelijke landschappen juist
in stand te houden, te herstellen en te
koesteren
Weg dus met al deze hersensspinsels!
Het MMA is in onze ogen een nul-
plusvariant, omdat vooral het vracht
verkeer zal afnemen en het landbouw-
verkeer juist toe zal nemen, want een
rondweg is taboe voor landbouwver-
keer.
Dit alternatief moet uitgaan van een
verdere aanpassing van de kern, waar
bij o.a. gedacht kan worden aan één
richtingsverkeer in bepaalde straten,
waardoor deze minder belast zullen
worden.
In de M.E.R. is dit alternatief niet uit
gewerkt alleen omdat dit niet strookt
met de dogmais van Duurzaam Veilig!
Wij zullen echter tezamen met Zeeuw
se Milieufederatie, Zeeuws Landschap
en Staatsbosbeheer tot het uiterste
gaan om de overheden te behoeden
voor een historische vergissing.
Sjaak Herman, december 1998.
Politieke taferelen
Na het schrijven van bovenstaand arti
kel verscheen in de streekbladen in de
maand februari een tweetal provinciale
kopstukken breeduit met foto in de
krant. Ze gaven op aandoenlijke wijze
te kennen dat er toch meer naar de
bevolking geluisterd moet worden.
Het zal u duidelijk zijn dat we hiervan
niet onder de indruk zijn.
Als deze politici pas nu in de gaten
hebben dat er naar de bevolking
geluisterd moet worden, terwijl dezelf
de bevolking al jaren te hoop loopt
tegen monstrueuze Haagse oplossin
gen, getuigt deze gezochte publiciteit
meer van onbenul dan van inzicht.
Wij stemmen niet op onbenul.
U wel
Misschien ook dat men ons met deze
liefdesverklaringen zand in de ogen
poogt te strooien, zo'n paai- maanden
voor de verkiezingen.
Wij houden er niet van "in de baale
gedaan te worden".
U wel
Werkgroep DV.
13