Duurzaam Veilig
Ook in de vakantietijd blijft project
Duurzaam Veilig ons bezighouden.
Enige weken geleden, 6 en 7 juli von
den er in Sluis en Oostburg zogenaam
de overlegbijeenkomsten plaats. Ze
werden bijgewoond door leden van
onze "werkgroep Duurzaam Veilig".
De werkgroep vond in de bijeenkom
sten aanleiding een aantal zaken aan
het papier toe te vertrouwen. In eerste
instantie gericht aan het bestuurlijk
overleg opdat men in alle rust onze
argumenten nog eens zou kunnen na
lezen. Verder leek het ons nuttig u in
dit artikel weer even de stand van za
ken te schetsen.
Overlegbijeenkomsten
Vroeger waren het inspraakavonden,
naderhand inloopavonden en nu zijn
het overlegbijeenkomsten: de naam is
veranderd, maar de werkwijze van het
bestuurlijk overleg bleef hetzelfde.
Zij die dachten dat het verspijkeren
van 400.000,00 om alle bulten op
het traject Oostburg - Waterlandkerkje
- IJzendijke op te ruimen tot enige be
scheidenheid zou leiden bij het be
stuurlijk overleg, zaten er dus naast.
Men gaat met dezelfde arrogantie ver
der alsof er niets gebeurd is.
De door ons aangevoerde argumenten
werden op de avonden netjes aange
hoord maar ook direct weer weerlegd.
Men heeft steeds een onderzoek bij de
hand dat aantoont dat hun oplossing de
enige echte is.
Wijzigingen
Nu is het niet zo dat er helemaal niets
veranderd is in de oorspronkelijke
plannen.
Zo spreekt men de intentie uit zoveel
mogelijk af te zien van de verticale
verkeersremmers. En verder dat men
streeft naar meer oversteekmogelijk-
heden. Ook de agrarische sector is
hiermee sterk gediend. Ook ziet men
in dat het vasthouden aan een snelheid
van 60 km. op het traject Breskens -
Hoofdplaat - Biervliet en Aardenburg
- Waterlandkerkje - IJzendijke te gek
voor woorden is. De snelheid blijft dus
80 km, zoals nu het geval is. En geluk
kig zijn nu langs deze twee wegen ook
fietspaden ingetekend.
Wat ongewijzigd bleef
De door ons steeds bepleite fietspaden
Groede - Oostburg, Nieuwvliet - Oost
burg en Cadzand-Molen - Retranche-
ment komen er niet. Het verkeersaan
bod op deze wegvakken geeft geen
aanleiding voor aanleg.
Eigenlijk onbegrijpelijk. Zo komen er
vlakbij de kust wel een aantal fietspa
den bij, maar de fietspaden die onze
eigen schoolgaande kinderen meer
veiligheid kunnen brengen, blijven
achterwege. En dit terwijl het recre
atieve fietsen slechts gedurende het
seizoen plaatsvindt, en woon-, werk
en schoolfietsen het gehele jaar door.
Ook het feit dat het dagelijks bestuur
van voormalig waterschap Het Vrije
van Sluis zich uitsprak voor het fiets
pad Oostburg - Groede maakte blijk
baar geen indruk.
Koppeling fietspad - autoweg
Verder lijkt het een wet van Meden en
Perzen dat een fietspad altijd bij een
autoweg moet horen. Zo komt er nu
langs de weg Bakkersdam - Sint
Margriete een fietspad. Van niks naar
nergens leidend. Pure geldverspilling.
Dit geld zou men ook kunnen gebrui
ken om een fietspad langs Appelstraat,
of Herenweg te leggen. Dan kunnen
de dagelijkse fietsers tussen Aarden
burg en Oostburg in ieder geval veilig
hun werk of school bereiken.
Eenzelfde redenering is voor andere
fietspaden te geven. Zo zou het leiden
van fietsers op het traject Breskens -
Oostburg ook via Groede of via de
Krabbendijk kunnen plaatsvinden.
Landschappelijk gezien veel aantrek
kelijker en de afstand is gelijk.
Afwaarderen
Dit woord komt in de vocabulaire van
de projectleiders niet voor, terwijl het
toch zo logisch is. Als door bijvoor
beeld het wegvallen van het autover
keer van de veerdienst het verkeers
aanbod sterk zal verminderen (ook al
wordt dit door de onderzoekers tegen
gesproken) is er geen enkele reden
meer de weg van Roofack richting
Schoondijke zo fors uit te breiden. Dit
geldt zeker voor het stuk Roofack -
Veerplein. Deze tweebaansweg kan
teruggebracht worden naar een enkel-
baansweg.
Zo kan de hooggelegen weg naar het
viaduct aangepast worden, zodat in
lijn met de visie van dhr. Bhalotra het
gebied Sporthal Scheldeveste mooi
kan aansluiten bij de rest van Bres
kens.
Algemeen inhaalverbod
Recent lazen we in de krant dat men
voornemens was op alle gebiedsont-
sluitingswegen A en B een inhaalver
bod wilde instellen, kortom alles in
richten zoals rondweg Oostburg. Dit
lijkt ons contra-productief. Het plan
duurzaam veilig is immers gericht op
verkeersveiligheid, en zo'n maatregel
leidt slechts tot het opkroppen van
agressie in het verkeer en het misbrui
ken van parallel- en binnenwegen als
sluipwegen. Zo'n tendens is nu al te
zien. Op een aantal binnenwegen is
het sinds invoering van Duurzaam
Veilig al aanmerkelijk drukker gewor
den. En het betreft hier in alle gevallen
wegen zonder fietspad, "want te wei
nig verkeer".
Ruimtebeslag
Het ruimtebeslag dient zo beperkt mo
gelijk te zijn. Dit lijkt overigens wel
het laatste waar het bestuurlijk overleg
zich druk over maakt. Dat het wel kan
bewijst Rijkswaterstaat die voor Rijks
weg 61 (traject Schoondijke - Hoek)
uitging van het meest milieuvriendelij
ke alternatief. Men spande zich bijzon
der in zonder dat de veiligheid in het
gedrang kwam. Door het niet aanleg
gen van overbodige greppels en het
minimaliseren van bermbreedte is het
daar mogelijk gebleken langs het ge
hele traject ruim 6 meter te besparen:
dat is op het gehele traject 120.000 m!.