Duurzaam Veilig Ook in de vakantietijd blijft project Duurzaam Veilig ons bezighouden. Enige weken geleden, 6 en 7 juli von den er in Sluis en Oostburg zogenaam de overlegbijeenkomsten plaats. Ze werden bijgewoond door leden van onze "werkgroep Duurzaam Veilig". De werkgroep vond in de bijeenkom sten aanleiding een aantal zaken aan het papier toe te vertrouwen. In eerste instantie gericht aan het bestuurlijk overleg opdat men in alle rust onze argumenten nog eens zou kunnen na lezen. Verder leek het ons nuttig u in dit artikel weer even de stand van za ken te schetsen. Overlegbijeenkomsten Vroeger waren het inspraakavonden, naderhand inloopavonden en nu zijn het overlegbijeenkomsten: de naam is veranderd, maar de werkwijze van het bestuurlijk overleg bleef hetzelfde. Zij die dachten dat het verspijkeren van 400.000,00 om alle bulten op het traject Oostburg - Waterlandkerkje - IJzendijke op te ruimen tot enige be scheidenheid zou leiden bij het be stuurlijk overleg, zaten er dus naast. Men gaat met dezelfde arrogantie ver der alsof er niets gebeurd is. De door ons aangevoerde argumenten werden op de avonden netjes aange hoord maar ook direct weer weerlegd. Men heeft steeds een onderzoek bij de hand dat aantoont dat hun oplossing de enige echte is. Wijzigingen Nu is het niet zo dat er helemaal niets veranderd is in de oorspronkelijke plannen. Zo spreekt men de intentie uit zoveel mogelijk af te zien van de verticale verkeersremmers. En verder dat men streeft naar meer oversteekmogelijk- heden. Ook de agrarische sector is hiermee sterk gediend. Ook ziet men in dat het vasthouden aan een snelheid van 60 km. op het traject Breskens - Hoofdplaat - Biervliet en Aardenburg - Waterlandkerkje - IJzendijke te gek voor woorden is. De snelheid blijft dus 80 km, zoals nu het geval is. En geluk kig zijn nu langs deze twee wegen ook fietspaden ingetekend. Wat ongewijzigd bleef De door ons steeds bepleite fietspaden Groede - Oostburg, Nieuwvliet - Oost burg en Cadzand-Molen - Retranche- ment komen er niet. Het verkeersaan bod op deze wegvakken geeft geen aanleiding voor aanleg. Eigenlijk onbegrijpelijk. Zo komen er vlakbij de kust wel een aantal fietspa den bij, maar de fietspaden die onze eigen schoolgaande kinderen meer veiligheid kunnen brengen, blijven achterwege. En dit terwijl het recre atieve fietsen slechts gedurende het seizoen plaatsvindt, en woon-, werk en schoolfietsen het gehele jaar door. Ook het feit dat het dagelijks bestuur van voormalig waterschap Het Vrije van Sluis zich uitsprak voor het fiets pad Oostburg - Groede maakte blijk baar geen indruk. Koppeling fietspad - autoweg Verder lijkt het een wet van Meden en Perzen dat een fietspad altijd bij een autoweg moet horen. Zo komt er nu langs de weg Bakkersdam - Sint Margriete een fietspad. Van niks naar nergens leidend. Pure geldverspilling. Dit geld zou men ook kunnen gebrui ken om een fietspad langs Appelstraat, of Herenweg te leggen. Dan kunnen de dagelijkse fietsers tussen Aarden burg en Oostburg in ieder geval veilig hun werk of school bereiken. Eenzelfde redenering is voor andere fietspaden te geven. Zo zou het leiden van fietsers op het traject Breskens - Oostburg ook via Groede of via de Krabbendijk kunnen plaatsvinden. Landschappelijk gezien veel aantrek kelijker en de afstand is gelijk. Afwaarderen Dit woord komt in de vocabulaire van de projectleiders niet voor, terwijl het toch zo logisch is. Als door bijvoor beeld het wegvallen van het autover keer van de veerdienst het verkeers aanbod sterk zal verminderen (ook al wordt dit door de onderzoekers tegen gesproken) is er geen enkele reden meer de weg van Roofack richting Schoondijke zo fors uit te breiden. Dit geldt zeker voor het stuk Roofack - Veerplein. Deze tweebaansweg kan teruggebracht worden naar een enkel- baansweg. Zo kan de hooggelegen weg naar het viaduct aangepast worden, zodat in lijn met de visie van dhr. Bhalotra het gebied Sporthal Scheldeveste mooi kan aansluiten bij de rest van Bres kens. Algemeen inhaalverbod Recent lazen we in de krant dat men voornemens was op alle gebiedsont- sluitingswegen A en B een inhaalver bod wilde instellen, kortom alles in richten zoals rondweg Oostburg. Dit lijkt ons contra-productief. Het plan duurzaam veilig is immers gericht op verkeersveiligheid, en zo'n maatregel leidt slechts tot het opkroppen van agressie in het verkeer en het misbrui ken van parallel- en binnenwegen als sluipwegen. Zo'n tendens is nu al te zien. Op een aantal binnenwegen is het sinds invoering van Duurzaam Veilig al aanmerkelijk drukker gewor den. En het betreft hier in alle gevallen wegen zonder fietspad, "want te wei nig verkeer". Ruimtebeslag Het ruimtebeslag dient zo beperkt mo gelijk te zijn. Dit lijkt overigens wel het laatste waar het bestuurlijk overleg zich druk over maakt. Dat het wel kan bewijst Rijkswaterstaat die voor Rijks weg 61 (traject Schoondijke - Hoek) uitging van het meest milieuvriendelij ke alternatief. Men spande zich bijzon der in zonder dat de veiligheid in het gedrang kwam. Door het niet aanleg gen van overbodige greppels en het minimaliseren van bermbreedte is het daar mogelijk gebleken langs het ge hele traject ruim 6 meter te besparen: dat is op het gehele traject 120.000 m!.

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1999 | | pagina 10