Beplanting Bij de aanleg dient de bestaande be planting zoveel mogelijk ontzien te worden. Verder dient beplanting een integraal onderdeel van het wegont- werp te vormen: het dient dan ook als zodanig in de ontwerpfase uitgewerkt te worden, en niet als sluitpost te wor den gehanteerd zoals tot nu toe steeeds gebeurde. We krijgen soms het idee dat men zo hier en daar nog wat schaamgroen laat planten in de veron derstelling dat men hiermee die groene jongens wat vriendelijker kan stem men. Landschappelijke inpassing en natuurwaarden Hier geldt net als bij de beplanting dat het meestal een sluitpost betreft. Zo is op de Schipholbaan (wegvak Groede - Nieuwvliet) welgeteld 1 faunapassage opgenomen en die voldoet in het ge heel niet aan de verwachtingen. Rondwegen In het verleden hebben we steeds ge steld dat het wegvallen van het auto verkeer via de pont, en het leiden van het doorgaand verkeer om West- Zeeuws-Vlaanderen heen via de trac- taatweg iedere rondweg onnodig maakten. Die mening zijn we nog steeds toegedaan. Er rijden in ons ge bied alleen bewoners rond, en toeris ten die hier rust en ruimte zoeken. En voor beide categorieën zijn rondwegen overbodig. Eerder in dit artikel is al gewezen op de verhoging der maximumsnelheid van 60 naar 80 km. op de trajecten Breskens - Biervliet en Aardenburg - IJzendijke. Deze wijzigingen maken het eens te meer overbodig rondwegen rondom Aardenburg en Breskens aan te leggen. Tot slot ware het een goede zaak als het bestuurlijk overleg rekening zou houden met de recent geprojecteerde streekvisie van zowel gemeente Oost burg en Sluis - Aardenburg. Men koestert hierbij grote verwachtingen van het verhogen van de toeristische aantrekkingskracht van de streek. Een schitterende bijdrage hieraan wordt geleverd door de onlangs van start gegane herder Jan Klomp met zijn schaapskudde. Om dit initiatief niet in de wielen te rijden dient mede werking verleend te worden aan het realiseren van op zijn minst een vijftal oversteekplaatsen voor de rondtrek kende schaapskuddde. Als locaties die op zijn minst behouden moeten blijven gelden de oversteek Akkerweg, Ter- hofstededijk, Maenhoutsdijkje, Oude Zeedijk - Bruggendijk en Veerhoek- dijk - Henricusdijk. U ziet dat we ons best doen onze streek leefbaar en veilig te houden. We hopen dat ook het bestuurlijk overleg deze stelling huldigt. Werkgroep Duurzaam Veilig. Juli 1999. viïuor VERKEER CADZAND-BAD RETRANCHEMENT^ SINT ANNA TER MUIDEN max snelheid 80 of 100 km Stroomweg 80 km Gebiedsontsiuitingsweg A 80 km Gebiedsontsiuitingsweg B 80 km Doorgaande platteiandsweg 60 km Erftoegangsweg A 80 km Rondwegen in studie N.B, Overige wegen zijn erftoegangswegen B met max. snelheid 60 km 11

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1999 | | pagina 11