Beplanting
Bij de aanleg dient de bestaande be
planting zoveel mogelijk ontzien te
worden. Verder dient beplanting een
integraal onderdeel van het wegont-
werp te vormen: het dient dan ook als
zodanig in de ontwerpfase uitgewerkt
te worden, en niet als sluitpost te wor
den gehanteerd zoals tot nu toe steeeds
gebeurde. We krijgen soms het idee
dat men zo hier en daar nog wat
schaamgroen laat planten in de veron
derstelling dat men hiermee die groene
jongens wat vriendelijker kan stem
men.
Landschappelijke inpassing en
natuurwaarden
Hier geldt net als bij de beplanting dat
het meestal een sluitpost betreft. Zo is
op de Schipholbaan (wegvak Groede -
Nieuwvliet) welgeteld 1 faunapassage
opgenomen en die voldoet in het ge
heel niet aan de verwachtingen.
Rondwegen
In het verleden hebben we steeds ge
steld dat het wegvallen van het auto
verkeer via de pont, en het leiden van
het doorgaand verkeer om West-
Zeeuws-Vlaanderen heen via de trac-
taatweg iedere rondweg onnodig
maakten. Die mening zijn we nog
steeds toegedaan. Er rijden in ons ge
bied alleen bewoners rond, en toeris
ten die hier rust en ruimte zoeken. En
voor beide categorieën zijn rondwegen
overbodig.
Eerder in dit artikel is al gewezen op
de verhoging der maximumsnelheid
van 60 naar 80 km. op de trajecten
Breskens - Biervliet en Aardenburg -
IJzendijke. Deze wijzigingen maken
het eens te meer overbodig rondwegen
rondom Aardenburg en Breskens aan
te leggen.
Tot slot ware het een goede zaak als
het bestuurlijk overleg rekening zou
houden met de recent geprojecteerde
streekvisie van zowel gemeente Oost
burg en Sluis - Aardenburg. Men
koestert hierbij grote verwachtingen
van het verhogen van de toeristische
aantrekkingskracht van de streek.
Een schitterende bijdrage hieraan
wordt geleverd door de onlangs van
start gegane herder Jan Klomp met
zijn schaapskudde. Om dit initiatief
niet in de wielen te rijden dient mede
werking verleend te worden aan het
realiseren van op zijn minst een vijftal
oversteekplaatsen voor de rondtrek
kende schaapskuddde. Als locaties die
op zijn minst behouden moeten blijven
gelden de oversteek Akkerweg, Ter-
hofstededijk, Maenhoutsdijkje, Oude
Zeedijk - Bruggendijk en Veerhoek-
dijk - Henricusdijk.
U ziet dat we ons best doen onze
streek leefbaar en veilig te houden.
We hopen dat ook het bestuurlijk
overleg deze stelling huldigt.
Werkgroep Duurzaam Veilig.
Juli 1999.
viïuor
VERKEER
CADZAND-BAD
RETRANCHEMENT^
SINT ANNA TER MUIDEN
max snelheid
80 of 100 km Stroomweg
80 km Gebiedsontsiuitingsweg A
80 km Gebiedsontsiuitingsweg B
80 km Doorgaande platteiandsweg
60 km Erftoegangsweg A
80 km Rondwegen in studie
N.B, Overige wegen zijn erftoegangswegen B
met max. snelheid 60 km
11