Camping De Wildhof (2)
Antwerpen toe varen, schepen tot 40
voet kunnen in een getij van Ant
werpen de Westerschelde afvaren en
tot 34 voet kunnen schepen onafhan
kelijk van het getij varen. Om het ge
tijgebonden varen te beperken, wenst
Antwerpen de toegankelijkheid voor
dieperstekende schepen te verhogen
door de vaargeul uit te baggeren. Hier
door kunnen schepen sneller de haven
van Antwerpen bereiken: tijd is geld,
ook in de scheepvaart. Het Verdie
pingsverdrag van januari 1995 bepaalt
een verdieping van de vaargeul op
"48 43/38" voet.
Antwerpen zal hierdoor bereikbaar
worden, weliswaar in twee getijen,
voor schepen die 50 voet diep steken.
Ter vergelijking: Europort Rotterdam
is bereikbaar voor schepen met 74
voet diepgang.
Op veel plaatsen is de Schelde diep
genoeg om aan deze eisen tegemoet te
komen. Baggeren hoeft dus slechts op
een aantal ondiepten te gebeuren, de
zogenaamde "drempels", die de ondie
per overgangen vormen tussen twee
opeenvolgende bochten. Bij verdie
ping volgens het programma "48 43
38" moeten deze drempels ongeveer
1,5 meter verdiept worden. Daarnaast
zal baggerwerk uitgevoerd zullen wor
den langs enkele opdringende plaat-
randen.
Thijs Kramer, juli 1999.
In het vorige Duumpje las u een stukje
over Camping de Wildhof die al jaren
in overtreding is, maar desondanks
niet aangepakt wordt door gemeente
Sluis - Aardenburg. Het in het artikel
aangekondigde gesprek met wethou
der Van Daele heeft op 5 juli plaatsge
vonden. Er zijn afspraken gemaakt, en
nu is het voor ons opnieuw afwachten:
wat zal er gebeuren.
In het gesprek leek de gemeente Sluis
aanvankelijk de afwachtende houding
uit het verleden te willen handhaven.
Een eerder vertoonde wat knullige
herhaling van zetten. Allereerst hoopte
men op campingverplaatsing in het
kader van de herinrichting. Bij nader
inzien is dit niet zo voor de hand lig
gend, want bij verplaatsing van De
Wildhof blijft een ander probleem
bestaan: De Winne. Deze particulier
bezit hier een aantal woningen èn
heeft bovendien een vergunning om
uit te breiden. Ze]fs al zou je De
Wildhof verplaatst krijgen, blijft na
tuurontwikkeling in dit gebied gefrus
treerd worden door de resterende wo
ningen, die een noodzakelijke peilver-
hoging onmogelijk maken. In dat ge
val is de winst aan natuurwaarde der
mate gering, dat de overheid weinig
over zal hebben voor de campingver
plaatsing. En voor verplaatsing wor
den bedragen genoemd van 5 a 10 mil
joen gulden. Uitstellen van actie om
dat er toch een verplaatsing van de
camping in het verschiet ligt, is dus
onzin.
Ook het aanvoeren van Sluis aan Zee
om het treffen van maatregelen uit te
stellen getuigt van weinig realiteitszin,
want Sluis aan Zee kost wel wat meer
dan 10 miljoen...
En ondertussenkomt in onze
gedachten het spreekwoord over de
brutalen die de halve wereld hebben.
Op zich is het heel simpel. De ge
meente kan met de wet in de hand be
stuursdwang toepassen. Eventueel de
zaak laten opruimen op kosten van
dhr. Vriends, als deze het voor een be
paalde datum niet zelf geregeld heeft.
Ruim een half jaar geleden heeft onze
vereniging voor dhr. Vriends nog een
compromis-plannetje uitgewerkt om
op simpele doch doeltreffende wijze
het geheel te herstellen. We stelden
hem voor de gestorte grond te verwij
deren en deze grond te benutten voor
de aanleg van een ongeveer 1 meter
hoog dijkje aan de rand van de cam
ping. Het dijkje kon dan beplant wor
den met bijvoorbeeld coniferen, zodat
er een aantrekkelijke afscheiding van
de camping zou ontstaan. Het pro
bleem dat de aanplant niet gedijde op
de brakke grond werd omzeild door de
aanplant op het dijkje te plaatsen.
Als de gemeente zich een half jaar
geleden niet opnieuw door hr. Vriends
met een kluit in het riet had laten stu
ren, was het al lang uitgevoerd.
Tijdens het gesprek is met de gemeen
telijke delegatie afgesproken dat we
voor 1 september uitsluitsel krijgen.
Juist voor het ter perse gaan van dit
nummer ontvingen we het toegezegde
verslag van de gemeente Sluis, en
tevens de mededeling dat dhr. Vriends
gezien het hoogseizoen geen tijd had
voor een afspraak. Pas in september
We hebben begrip voor het onderne
merschap, maar als wij ons niet ver
gissen werd vorig jaar om exact
dezelfde reden een gemaakte afspraak
afgezegd. Ons begrip wordt dan iets
meer op de proef gesteld
Gemeente Sluis stelt dan ook voor het
gesprek te laten plaatsvinden half sep
tember.
Toch zit de gemeente in een ijzerster-
ke positie, maar men moet blijkbaar
nogal lang wennen aan het idee dat
men niet altijd vriendelijk kan zijn, en
zeker niet tegen brutale overtreders.
We houden u op de hoogte.
Werkgroep planologie.
13