tegengegaan kunnen worden. Denk
maar aan de oude situatie bij de
Verdronken Zwarte Polder. Tot het
midden van de zeventiger jaren heeft
een gemaal water over de dijk
gepompt, waardoor de geul openbleef
en het zoute zeewater bij vloed
gemakkelijk het natuurgebied kon
bereiken. Nadat de invloed van het
gemaal verdween, is de geul verzand
en stroomt het schor van de Zwarte
Polder maar sporadisch meer over.
Of het ook voor het Zwin een goed
idee is, is nog niet duidelijk. Er wordt
al jaren gestudeerd hoe de verzanding
van het Zwin het best opgelost kan
worden. En zo'n gemaal is maar een
deel van het verhaal, want om de ver
zanding goed te bestrijden moet het
gemaal gecombineerd worden met een
fikse spuikom om het water te verza
melen voor het de dijk overgepompt
kan worden.
Bevaarbaarheid kanaal
Maar ook als het gemaal wordt ver
plaatst, zijn we er nog niet. Het afwa
teringskanaal vanaf Cadzand-Bad tot
aan het Sluisse Veer moet toegankelijk
gemaakt worden voor de zeilboten.
Hiervoor moet de stuw aan de
Driekoker afgebroken worden, brug
gen gebouwd en het waterpeil in het
kanaal moet naar boven. En dat alle
maal met behoud van de afwaterings
functie van het kanaal.
En dan nog zijn we er niet. Vanaf het
Sluisse Veer moet een heel nieuwe
kanaalarm gegraven worden naar
Sluis, waar vervolgens de jachthaven
moet worden uitgegraven, met respect
voor de cultuurhistorische waarde van
de wallen van Sluis.
Dat gaat geld kosten. De eerste globa
le berekeningen komen uit op bedra
gen tussen 60 en 70 miljoen gulden.
Wie gaat dat betalen? Brussel natuur
lijk, de eerste contacten zijn al gelegd.
Natuurlijk moet er om de jachthaven
betaalbaar te maken een promenade
komen met winkeltjes en horecabedrij
ven. Om het financiële gat verder te
dichten wordt gedacht aan het bouwen
en duur verkopen van landhuizen
langs het kanaal.
De natuurbescherming
Hoe kijken we daar als natuurbescher
mers tegen aan? Op zich kunnen we
gemeentebestuurders hun dromen niet
ontzeggen. Hoe je het wendt of keert,
het idee is gewaagd en dat is in een
gemeentebestuurder te prijzen. Of het
idee ook realistisch is, moet nog blij
ken.
Meerwaarde
We hebben in de contacten met het ge
meentebestuur laten weten dat we niet
tegen het plan zijn, maar het alleen
kunnen steunen op het moment dat er
ook voor natuur en landschap meer
waarde aanwezig is. En die eis is zeer
terecht, want bijna de gehele route van
het kanaal loopt door de ecologische
hoofdstructuur. Oftewel het hele
gebied van Zwin tot Sluisse Veer,
inclusief de Sluisse wallen hebben
ofwel een natuurbestemming ofwel de
status van natuurontwikkelingsgebied.
Het landelijk beleid is er dus op
gericht om van deze zone een prachtig
natuurgebied te maken.
Nog onuitgewerkt
Als het gemeentebestuur van Sluis dit
plan wil realiseren, is het wel verplicht
de nodige aandacht aan natuur en
landschap te besteden. Dit onderdeel
van het plan is nog niet uitgewerkt.
We hebben aangeboden erover mee te
denken, wat binnenkort ook zal gebeu
ren. Toch zal het gemeentebestuur er
rekening mee moeten houden dat de
natuur haar eisen stelt aan inrichting
en beheer van het op de schop te
nemen gebied.
Achilleshiel
Het verwondert ons evenwel dat de
contacten met Brussel al zijn gelegd,
terwijl er nog grote onzekerheden be
staan over de achilleshiel van het pro
ject: het verplaatsen van het gemaal.
Dat is op zich al een enorm groot kar
wei. Het waterschap heeft aangegeven
hieraan mee te willen werken, maar er
geen extra geld voor over te hebben.
Buiten een stagiaire bij het waterschap
heeft nog niemand serieuze berekenin
gen uitgevoerd naar de haalbaarheid
van deze operatie. Terwijl het toch
voor de hand ligt bij het begin te
beginnen. Wat voor zin heeft het al
plannen voor de jachthaven uit te wer
ken als er nog geen enkele zekerheid
is over de verplaatsing van het
gemaal? Daar zou in eerste instantie
prioriteit aan gegeven moeten worden.
Tegenstrijdige functies
Vraag twee is of het afwateringskanaal
zo kan worden aangelegd, dat zowel
de jachten er kunnen varen, het water
kan worden afgevoerd en er een duur
zaam natuurgebied kan worden gere
aliseerd. Dat is een ingewikkelde
opgave.
Ten slotte is het de vraag of in de wal
len van Sluis een jachthaven valt te
realiseren met respect voor de natuur-
en cultuurhistorie ter plekke.
En als al die vragen positief kunnen
worden beantwoord, is het nog moge
lijk dat de landhuizen die een fikse bij
drage moeten leveren aan het bekosti
gen van het project niet in het plaatje
passen. Want het zal duidelijk zijn dat
aan landhuizen in het buitengebied
nogal wat haken en ogen zitten. Daar
zijn we in principe geen voorstander
van, zeker niet als dat op grote land
schappelijke bezwaren stuit.
Randvoorwaarden bekend
Guido van Daele heeft het zichzelf
niet gemakkelijk gemaakt. We geven
hem het voordeel van de twijfel, maar
hebben hem tevens duidelijk onze
randvoorwaarden kenbaar gemaakt.
Sjaak Herman heeft als lid van 't
Duumpje op verzoek van de PZC een
schot voor de boeg gegeven. Aange
zien de krant erg onzorgvuldig citeer
de, kwam zijn reactie erg hoekig over
op de lezers.
Duidelijk moge zijn dat er in onze
kring de nodige scepsis bestaat. Maar
mocht Guido van Daele er werkelijk in
slagen om 'Sluis aan Zee' gerealiseerd
te krijgen, dan zal hij hoog scoren op
de ranglijst van subsidie-innende ge
meentebestuurders
Thijs Kramer.
15