tegengegaan kunnen worden. Denk maar aan de oude situatie bij de Verdronken Zwarte Polder. Tot het midden van de zeventiger jaren heeft een gemaal water over de dijk gepompt, waardoor de geul openbleef en het zoute zeewater bij vloed gemakkelijk het natuurgebied kon bereiken. Nadat de invloed van het gemaal verdween, is de geul verzand en stroomt het schor van de Zwarte Polder maar sporadisch meer over. Of het ook voor het Zwin een goed idee is, is nog niet duidelijk. Er wordt al jaren gestudeerd hoe de verzanding van het Zwin het best opgelost kan worden. En zo'n gemaal is maar een deel van het verhaal, want om de ver zanding goed te bestrijden moet het gemaal gecombineerd worden met een fikse spuikom om het water te verza melen voor het de dijk overgepompt kan worden. Bevaarbaarheid kanaal Maar ook als het gemaal wordt ver plaatst, zijn we er nog niet. Het afwa teringskanaal vanaf Cadzand-Bad tot aan het Sluisse Veer moet toegankelijk gemaakt worden voor de zeilboten. Hiervoor moet de stuw aan de Driekoker afgebroken worden, brug gen gebouwd en het waterpeil in het kanaal moet naar boven. En dat alle maal met behoud van de afwaterings functie van het kanaal. En dan nog zijn we er niet. Vanaf het Sluisse Veer moet een heel nieuwe kanaalarm gegraven worden naar Sluis, waar vervolgens de jachthaven moet worden uitgegraven, met respect voor de cultuurhistorische waarde van de wallen van Sluis. Dat gaat geld kosten. De eerste globa le berekeningen komen uit op bedra gen tussen 60 en 70 miljoen gulden. Wie gaat dat betalen? Brussel natuur lijk, de eerste contacten zijn al gelegd. Natuurlijk moet er om de jachthaven betaalbaar te maken een promenade komen met winkeltjes en horecabedrij ven. Om het financiële gat verder te dichten wordt gedacht aan het bouwen en duur verkopen van landhuizen langs het kanaal. De natuurbescherming Hoe kijken we daar als natuurbescher mers tegen aan? Op zich kunnen we gemeentebestuurders hun dromen niet ontzeggen. Hoe je het wendt of keert, het idee is gewaagd en dat is in een gemeentebestuurder te prijzen. Of het idee ook realistisch is, moet nog blij ken. Meerwaarde We hebben in de contacten met het ge meentebestuur laten weten dat we niet tegen het plan zijn, maar het alleen kunnen steunen op het moment dat er ook voor natuur en landschap meer waarde aanwezig is. En die eis is zeer terecht, want bijna de gehele route van het kanaal loopt door de ecologische hoofdstructuur. Oftewel het hele gebied van Zwin tot Sluisse Veer, inclusief de Sluisse wallen hebben ofwel een natuurbestemming ofwel de status van natuurontwikkelingsgebied. Het landelijk beleid is er dus op gericht om van deze zone een prachtig natuurgebied te maken. Nog onuitgewerkt Als het gemeentebestuur van Sluis dit plan wil realiseren, is het wel verplicht de nodige aandacht aan natuur en landschap te besteden. Dit onderdeel van het plan is nog niet uitgewerkt. We hebben aangeboden erover mee te denken, wat binnenkort ook zal gebeu ren. Toch zal het gemeentebestuur er rekening mee moeten houden dat de natuur haar eisen stelt aan inrichting en beheer van het op de schop te nemen gebied. Achilleshiel Het verwondert ons evenwel dat de contacten met Brussel al zijn gelegd, terwijl er nog grote onzekerheden be staan over de achilleshiel van het pro ject: het verplaatsen van het gemaal. Dat is op zich al een enorm groot kar wei. Het waterschap heeft aangegeven hieraan mee te willen werken, maar er geen extra geld voor over te hebben. Buiten een stagiaire bij het waterschap heeft nog niemand serieuze berekenin gen uitgevoerd naar de haalbaarheid van deze operatie. Terwijl het toch voor de hand ligt bij het begin te beginnen. Wat voor zin heeft het al plannen voor de jachthaven uit te wer ken als er nog geen enkele zekerheid is over de verplaatsing van het gemaal? Daar zou in eerste instantie prioriteit aan gegeven moeten worden. Tegenstrijdige functies Vraag twee is of het afwateringskanaal zo kan worden aangelegd, dat zowel de jachten er kunnen varen, het water kan worden afgevoerd en er een duur zaam natuurgebied kan worden gere aliseerd. Dat is een ingewikkelde opgave. Ten slotte is het de vraag of in de wal len van Sluis een jachthaven valt te realiseren met respect voor de natuur- en cultuurhistorie ter plekke. En als al die vragen positief kunnen worden beantwoord, is het nog moge lijk dat de landhuizen die een fikse bij drage moeten leveren aan het bekosti gen van het project niet in het plaatje passen. Want het zal duidelijk zijn dat aan landhuizen in het buitengebied nogal wat haken en ogen zitten. Daar zijn we in principe geen voorstander van, zeker niet als dat op grote land schappelijke bezwaren stuit. Randvoorwaarden bekend Guido van Daele heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. We geven hem het voordeel van de twijfel, maar hebben hem tevens duidelijk onze randvoorwaarden kenbaar gemaakt. Sjaak Herman heeft als lid van 't Duumpje op verzoek van de PZC een schot voor de boeg gegeven. Aange zien de krant erg onzorgvuldig citeer de, kwam zijn reactie erg hoekig over op de lezers. Duidelijk moge zijn dat er in onze kring de nodige scepsis bestaat. Maar mocht Guido van Daele er werkelijk in slagen om 'Sluis aan Zee' gerealiseerd te krijgen, dan zal hij hoog scoren op de ranglijst van subsidie-innende ge meentebestuurders Thijs Kramer. 15

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1999 | | pagina 15