Rondweg Aardenburg
Alternatief 1,2,3, 0+, het le MMA, het
2e MMA, 2'A, de 'A rondweg van Rein
of toch l'A?
Zo langzamerhand ziet niemand door
de bomen het bos meer, maar helaas
schieten die boomkikkers daar niets
mee op.
Aantasting
Vorig jaar heeft de natuurbeweging in
een ongewoon felle reactie alle alterna
tieven van de rondweg die buitenom
Aardenburg, door of langs het leefge
bied van de boomkikkers zouden gaan,
afgewezen. Naast het feit dat volgens
ons nut en noodzaak van de rondweg
nog steeds niet overtuigend is aange
toond (met het verdwijnen van de veer
boot in het verschiet), hebben onze be
zwaren vooral te maken met aantasting
van natuur en landschap en de cultuur
historische kenmerken van Aardenburg.
Habitatrichtlijn
Op, voor ons nog steeds onduidelijke
gronden, weigert men de 0+-variant,
het aanpassen van de route door de
kern, al sinds het begin van de planvor
ming serieus en degelijk te onderzoe
ken.
Toch moet gemeente Sluis-Aardenburg
er volgens de Europese habitatrichtlijn
voor zorgen dat de boomkikker en niet
te vergeten de kamsalamander en hun
beider leefmilieus beschermd worden.
Daar kan de gemeente echt niet
omheen.
Wat nu?
Alternatief 3, zo ver mogelijk van.de
wallen af, is duur en heeft veel nadelen
voor het landbouwkundig gebruik van
de gronden rondom Aardenburg. Alter
natief 1 en 2 hebben weer teveel in
vloed op het reservaatsgebied.
Iemand, een deskundige blijkbaar,
maar het is ons onbekend wie, heeft
uitgesproken, dat wanneer men met een
rondweg 150 meter buiten de grenzen
van het reservaatsgebied blijft, de kik
kers er dan geen last van hebben!
Amen!
Dit leidde tot variant Th waar noch
landbouw noch natuur noch archeolo
gen gelukkig mee zijn. Het probleem
met de migratie van amfibieën blijft
bestaan en de problemen voor de land
bouw worden weliswaar kleiner, maar
niet opgelost.
Lumineus idee
Toen kwam Rein Coster met het idee
voor een kwart rondweg vanaf de weg
van Eede tot aan de Sint Pietersdijk
naar St Kruis, in combinatie met een
verkeerscirculatieplan voor de kern!
Doorgaand vrachtverkeer en vervoer
van gevaarlijke stoffen kan vervolgens
gebruik maken van de weg langs
Waterlandkerkje, die immers weer is
opgewaardeerd tot 80 km-weg. Verder
valt te denken aan een eenrichtingver-
keersysteem in de kern, waarvan de
technische details nog zouden moeten
worden uitgewerkt. De aanpassingen
aan de Traverse en de Bogaardstraat
zijn dan niet voor niets geweest.
In eerste instantie hadden de andere
partijen er wel oren naar en onder
andere de VEZAL (ondernemers van
bedrijventerrein Eede), de WARVO
(ondernemers Aardenburg), de land
bouw en de archeologen wilden erover
nadenken. De Ravon (Vereniging voor
reptielen-, amfibieën- en vissenonder-
zoek Nederland) bleef bij hun bezwaar,
omdat zij de kwart-rondweg nog steeds
te belemmerend vinden voor de migra
tie van amfibieën richting Sint Kruis.
Alleen Provincie tegen
Helaas kwam het plan te vroeg in de
krant en het werd door de provincie in
het openbaar afgeschoten. Om allerlei
voor ons vage en ongegronde argumen
ten, zoals een circulatieplan werkt niet,
het centrum van Aardenburg raakt ge-
isoleerd, de weg naar Waterlandkerkje
is er niet op berekend en meer van dat
soort drogredenen, weigert men het
plan alleen al te onderzoeken. De ande
re partijen konden ons daarna uiteraard
geen steun meer toezeggen.
Nog een variant uit de hoed
De landbouw lanceerde variant 1 'h, die
aan de noordkant van Aardenburg vlak
langs de wallen gaat, maar ook die
heeft grote gevolgen voor natuur, land
schap en cultuurhistorie.
9 december
9 december heeft de gemeenteraad een
besluit genomen over het tracé. We
hadden aangekondigd naast het be
zwaar maken via de daartoe bestemde
juridische procedures ook een ludieke
verrassing in petto te hebben, mocht dit
tracé te grote gevolgen hebben voor
natuur en landschap zonder dat daartoe
enige noodzaak was.
Een van de actievoerders doet u hier
naast verslag.
Geertje van der Krogt.
Welvaren.
8