Rondweg Aardenburg Alternatief 1,2,3, 0+, het le MMA, het 2e MMA, 2'A, de 'A rondweg van Rein of toch l'A? Zo langzamerhand ziet niemand door de bomen het bos meer, maar helaas schieten die boomkikkers daar niets mee op. Aantasting Vorig jaar heeft de natuurbeweging in een ongewoon felle reactie alle alterna tieven van de rondweg die buitenom Aardenburg, door of langs het leefge bied van de boomkikkers zouden gaan, afgewezen. Naast het feit dat volgens ons nut en noodzaak van de rondweg nog steeds niet overtuigend is aange toond (met het verdwijnen van de veer boot in het verschiet), hebben onze be zwaren vooral te maken met aantasting van natuur en landschap en de cultuur historische kenmerken van Aardenburg. Habitatrichtlijn Op, voor ons nog steeds onduidelijke gronden, weigert men de 0+-variant, het aanpassen van de route door de kern, al sinds het begin van de planvor ming serieus en degelijk te onderzoe ken. Toch moet gemeente Sluis-Aardenburg er volgens de Europese habitatrichtlijn voor zorgen dat de boomkikker en niet te vergeten de kamsalamander en hun beider leefmilieus beschermd worden. Daar kan de gemeente echt niet omheen. Wat nu? Alternatief 3, zo ver mogelijk van.de wallen af, is duur en heeft veel nadelen voor het landbouwkundig gebruik van de gronden rondom Aardenburg. Alter natief 1 en 2 hebben weer teveel in vloed op het reservaatsgebied. Iemand, een deskundige blijkbaar, maar het is ons onbekend wie, heeft uitgesproken, dat wanneer men met een rondweg 150 meter buiten de grenzen van het reservaatsgebied blijft, de kik kers er dan geen last van hebben! Amen! Dit leidde tot variant Th waar noch landbouw noch natuur noch archeolo gen gelukkig mee zijn. Het probleem met de migratie van amfibieën blijft bestaan en de problemen voor de land bouw worden weliswaar kleiner, maar niet opgelost. Lumineus idee Toen kwam Rein Coster met het idee voor een kwart rondweg vanaf de weg van Eede tot aan de Sint Pietersdijk naar St Kruis, in combinatie met een verkeerscirculatieplan voor de kern! Doorgaand vrachtverkeer en vervoer van gevaarlijke stoffen kan vervolgens gebruik maken van de weg langs Waterlandkerkje, die immers weer is opgewaardeerd tot 80 km-weg. Verder valt te denken aan een eenrichtingver- keersysteem in de kern, waarvan de technische details nog zouden moeten worden uitgewerkt. De aanpassingen aan de Traverse en de Bogaardstraat zijn dan niet voor niets geweest. In eerste instantie hadden de andere partijen er wel oren naar en onder andere de VEZAL (ondernemers van bedrijventerrein Eede), de WARVO (ondernemers Aardenburg), de land bouw en de archeologen wilden erover nadenken. De Ravon (Vereniging voor reptielen-, amfibieën- en vissenonder- zoek Nederland) bleef bij hun bezwaar, omdat zij de kwart-rondweg nog steeds te belemmerend vinden voor de migra tie van amfibieën richting Sint Kruis. Alleen Provincie tegen Helaas kwam het plan te vroeg in de krant en het werd door de provincie in het openbaar afgeschoten. Om allerlei voor ons vage en ongegronde argumen ten, zoals een circulatieplan werkt niet, het centrum van Aardenburg raakt ge- isoleerd, de weg naar Waterlandkerkje is er niet op berekend en meer van dat soort drogredenen, weigert men het plan alleen al te onderzoeken. De ande re partijen konden ons daarna uiteraard geen steun meer toezeggen. Nog een variant uit de hoed De landbouw lanceerde variant 1 'h, die aan de noordkant van Aardenburg vlak langs de wallen gaat, maar ook die heeft grote gevolgen voor natuur, land schap en cultuurhistorie. 9 december 9 december heeft de gemeenteraad een besluit genomen over het tracé. We hadden aangekondigd naast het be zwaar maken via de daartoe bestemde juridische procedures ook een ludieke verrassing in petto te hebben, mocht dit tracé te grote gevolgen hebben voor natuur en landschap zonder dat daartoe enige noodzaak was. Een van de actievoerders doet u hier naast verslag. Geertje van der Krogt. Welvaren. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 1999 | | pagina 8