Leve de Open ruimte
Daar hoort een pamfletje bij
waarin het verhaal nog eens uit
een wordt gezet. De liefdesver
klaring aan de Open Ruimte. Ik
geef een paar citaten:
"Met zijn allen vinden we het
belangrijk om de ruimte open en
groen te houden. Dat is ook een
belangrijke doelstelling van het
overheidsbeleid. Maar in de
dagelijkse praktijk winnen indivi
duele belangen het veel te vaak
van deze collectieve wens.
Omdat het bebouwen van 'het
volgende stuk weiland' een stuk
eenvoudiger en vaak goedkoper
is dan het herinrichten van een
deel van een bestaande stad of
dorp. Aan dat mechanisme moet
snel een einde komen!
Veel nieuwe wijken worden
gebouwd, nieuwe bedrijventer
reinen aangelegd. Daardoor ver
liezen we open en groene ruimte
en missen we kansen op vernieu
wing in de bestaande steden.
Ook wordt Nederland steeds
meer verstoord en versnipperd
door nieuwe wegen. Prachtige
landschappen worden opge
offerd aan ongewenste groei van
het goederentransport: aan
wegen, spoorlijnen en havens."
"De komende maanden kunt U
(d.w.z. de politici -red.) daar iets
aan doen, wanneer U praat over
de Vijfde Nota Ruimtelijke
Ordening. Wij roepen U op een
"groene grens" te trekken: een
duidelijke scheiding tussen
bebouwd en onbebouwd gebied.
De regel moet zijn dat we alleen
nog bouwen binnen bestaande
steden en dorpen en dat we de
open ruimte open houden. Wij
vragen U dat in de wet vast te
leggen. Waar al gebouwd is, zal
dichter gebouwd worden: hoger
en fantasierijker dan we gewend
zijn. Waar nog open ruimte is,
blijft het open en maken de
natuur, de landbouw en de recre
atie er iets moois van. Zo stimu
leert de groene grens investerin
gen in bruisende steden en in
vitaal landelijk gebied."
Tot zover de Groene Grens. Terug
naar Aardenburg.
Rondweg
Zoals U weet zijn er vorderende
plannen om een rondweg om
Aardenburg te leggen. Zoals U
ook weet, is 't Duumpje daar niet
zo heel erg gelukkig mee. Dat
heeft ook van alles met het
woongebied van de boomkikker
in de directe nabijheid van het
beoogde tracé van die rondweg
te maken. Het is niet alleen dat
die boomkikker enigszins zeld
zaam begint te worden in
Nederland, maar ook dat de
eisen die die boomkikker aan het
milieu stelt zo hoog zijn, dat je
gerust mag zeggen: waar de
boomkikker leeft, is de wereld
schoon. Dat zegt nog eens
temeer iets over het belang van
het beestje en waarom we hem
niet graag helemaal zouden zien
verdwijnen. Dat betekent dan
namelijk tegelijkertijd dat de
wereld niet schoon genoeg meer
is.
Overwogen besluit
't Duumpje gaat zich er dan ook
voor inzetten dat er nog eens
goed zal worden gewikt en
gewogen of die weg er nu écht
moet komen en of daarmee een
van die laatste 'schone' plekjes
nu echt opgeofferd moet worden
aan de economie en de infra
structuur. Eén van de in onze
ogen belangrijker argumenten in
dit opzicht is het wegvallen van
de veerverbinding, waardoor de
grote verkeersstroom zich meer
naar het oosten vanuit de tunnel
naar België (en verder) zal ver
leggen. (Het is toch wel bekend,
dat een aanzienlijk deel van het
meer hinderlijke verkeer door
Aardenburg uit buitenlands
(vracht)verkeer bestaat?). En nog
los van het wegvallen van de
veerverbindingen vragen wij ons
af of het nu wel zo'n gelukkige
keus is om infrastructurele wer
ken als die rondweg aan te leg
gen in een gebied datje liever
open en groen houdt.
Is de sterke kant van West-
Zeeuws-Vlaanderen immers niet
zijn openheid? Houden we daar
niet met z'n allen van? Lokken
we met die openheid en die lan
delijkheid ook niet juist toeristen
hierheen? Of willen we dat ons
landje er over een tiental jaren
net zo uitziet als Brabant, volge
bouwd met bedrijventerreinen.
Want eerlijk is eerlijk: wegen
trekken verkeer aan en op de
knooppunten van die wegen ont
staat bedrijvigheid. Dat is door
de eeuwen heen al zo geweest
en dat zal nu niet anders zijn. Er
ligt, zoals U weet, een bedrijven
terrein bij Breskens, bij IJzen-
dijke, bij Oostburg, bij Biervliet
en bij Eede. In Nieuwvliet en
Draaiburg zijn er gevorderde
plannen, waarover we even niets
meer horen. En bij Schoondijke
en Aardenburg zijn bedrijventer
reinen in aanleg. Kortom, in
Aardenburg zouden wij de
Groene Grens willen trekken.
Het zijn echter niet alleen de
natuurbeschermers die de rond
weg niet zo zien zitten, ook de
boeren zijn geen fervente voor
standers. Natuurlijk heeft dat
voor een deel met areaal te
maken. Een andere overweging
is natuurlijk de noodzaak tot ver
kaveling, omdat sommige perce
len doorsneden zullen worden,
andere een andere ontsluiting
zullen vereisen. Op de raadsver
gadering van de gemeente
Sluis/Aardenburg waar de rond
weg werd aangenomen, nam
dhr. Ramondt namens de boeren-
organisatie ZLTO dan ook het
standpunt in de rondweg niet
5 't duumpje herfst/winter 213 '00