Leve de Open ruimte Daar hoort een pamfletje bij waarin het verhaal nog eens uit een wordt gezet. De liefdesver klaring aan de Open Ruimte. Ik geef een paar citaten: "Met zijn allen vinden we het belangrijk om de ruimte open en groen te houden. Dat is ook een belangrijke doelstelling van het overheidsbeleid. Maar in de dagelijkse praktijk winnen indivi duele belangen het veel te vaak van deze collectieve wens. Omdat het bebouwen van 'het volgende stuk weiland' een stuk eenvoudiger en vaak goedkoper is dan het herinrichten van een deel van een bestaande stad of dorp. Aan dat mechanisme moet snel een einde komen! Veel nieuwe wijken worden gebouwd, nieuwe bedrijventer reinen aangelegd. Daardoor ver liezen we open en groene ruimte en missen we kansen op vernieu wing in de bestaande steden. Ook wordt Nederland steeds meer verstoord en versnipperd door nieuwe wegen. Prachtige landschappen worden opge offerd aan ongewenste groei van het goederentransport: aan wegen, spoorlijnen en havens." "De komende maanden kunt U (d.w.z. de politici -red.) daar iets aan doen, wanneer U praat over de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Wij roepen U op een "groene grens" te trekken: een duidelijke scheiding tussen bebouwd en onbebouwd gebied. De regel moet zijn dat we alleen nog bouwen binnen bestaande steden en dorpen en dat we de open ruimte open houden. Wij vragen U dat in de wet vast te leggen. Waar al gebouwd is, zal dichter gebouwd worden: hoger en fantasierijker dan we gewend zijn. Waar nog open ruimte is, blijft het open en maken de natuur, de landbouw en de recre atie er iets moois van. Zo stimu leert de groene grens investerin gen in bruisende steden en in vitaal landelijk gebied." Tot zover de Groene Grens. Terug naar Aardenburg. Rondweg Zoals U weet zijn er vorderende plannen om een rondweg om Aardenburg te leggen. Zoals U ook weet, is 't Duumpje daar niet zo heel erg gelukkig mee. Dat heeft ook van alles met het woongebied van de boomkikker in de directe nabijheid van het beoogde tracé van die rondweg te maken. Het is niet alleen dat die boomkikker enigszins zeld zaam begint te worden in Nederland, maar ook dat de eisen die die boomkikker aan het milieu stelt zo hoog zijn, dat je gerust mag zeggen: waar de boomkikker leeft, is de wereld schoon. Dat zegt nog eens temeer iets over het belang van het beestje en waarom we hem niet graag helemaal zouden zien verdwijnen. Dat betekent dan namelijk tegelijkertijd dat de wereld niet schoon genoeg meer is. Overwogen besluit 't Duumpje gaat zich er dan ook voor inzetten dat er nog eens goed zal worden gewikt en gewogen of die weg er nu écht moet komen en of daarmee een van die laatste 'schone' plekjes nu echt opgeofferd moet worden aan de economie en de infra structuur. Eén van de in onze ogen belangrijker argumenten in dit opzicht is het wegvallen van de veerverbinding, waardoor de grote verkeersstroom zich meer naar het oosten vanuit de tunnel naar België (en verder) zal ver leggen. (Het is toch wel bekend, dat een aanzienlijk deel van het meer hinderlijke verkeer door Aardenburg uit buitenlands (vracht)verkeer bestaat?). En nog los van het wegvallen van de veerverbindingen vragen wij ons af of het nu wel zo'n gelukkige keus is om infrastructurele wer ken als die rondweg aan te leg gen in een gebied datje liever open en groen houdt. Is de sterke kant van West- Zeeuws-Vlaanderen immers niet zijn openheid? Houden we daar niet met z'n allen van? Lokken we met die openheid en die lan delijkheid ook niet juist toeristen hierheen? Of willen we dat ons landje er over een tiental jaren net zo uitziet als Brabant, volge bouwd met bedrijventerreinen. Want eerlijk is eerlijk: wegen trekken verkeer aan en op de knooppunten van die wegen ont staat bedrijvigheid. Dat is door de eeuwen heen al zo geweest en dat zal nu niet anders zijn. Er ligt, zoals U weet, een bedrijven terrein bij Breskens, bij IJzen- dijke, bij Oostburg, bij Biervliet en bij Eede. In Nieuwvliet en Draaiburg zijn er gevorderde plannen, waarover we even niets meer horen. En bij Schoondijke en Aardenburg zijn bedrijventer reinen in aanleg. Kortom, in Aardenburg zouden wij de Groene Grens willen trekken. Het zijn echter niet alleen de natuurbeschermers die de rond weg niet zo zien zitten, ook de boeren zijn geen fervente voor standers. Natuurlijk heeft dat voor een deel met areaal te maken. Een andere overweging is natuurlijk de noodzaak tot ver kaveling, omdat sommige perce len doorsneden zullen worden, andere een andere ontsluiting zullen vereisen. Op de raadsver gadering van de gemeente Sluis/Aardenburg waar de rond weg werd aangenomen, nam dhr. Ramondt namens de boeren- organisatie ZLTO dan ook het standpunt in de rondweg niet 5 't duumpje herfst/winter 213 '00

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2000 | | pagina 3