ting te stapelen? Toch boeken we volgens de PZC al ecologische terreinwinst. De ene na de andere verloren gewaande plant wordt terugge vonden en de lijst van bijzondere vogelwaarnemingen groeit met de dag. Geen zeldzame vlinder blijft onontdekt. En iedere ont dekte tuimelaar en ontsnapte gier trekt een boulevard van belangstelling. Maar dat zegt eigenlijk niet zo heel veel over het herstel van de flora en fauna en al helemaal niets over het landschap. De flora en fauna is al zo ver uitgedund en elke afzwaaier boven de middelmaat wordt meteen ontdekt. We heb ben tegenwoordig een zee van vrije tijd en het stikt in elke dis cipline'van de deskundigen. Dat is overigens een goede ontwikke ling, maar dit beeld noopt ons toch wel tot enige bescheiden heid van de bevindingen. Eén zwaluw maakt nog lang geen lente. In vergelijking met de Randstad gaan de veranderingen hier lang zamer. Dat is een vaak gehoorde opmerking. Maar 's lands econo mische motor draait op volle toe ren en wij willen niet achterblij ven. Ambitieuze bestuurders worden van alle kanten uitgeno digd, al of niet om electoraal gewin of persoonlijk prestige, om de regio op te stuwen en vooral op hun kaartte plaatsen. Wat lacherig onthaalde luxe projecten lijken elke maatschappelijke noodzaak te ontberen, maar krij gen toch ineens serieuze propor ties. En het land schap verandert onvermijdelijk langzaam mee, als een spiegelbeeld van de huidige maatschappelijke verhoudingen. We borduren nog steeds voort op de gestolde econo mie van mestvar- kens en melkvee en tegelijk snui ven we met volle teugen de lok- stroom van de vrije tijdsecono mie. Daartussen zoekt de over- kantse dwingelan dij ruimte voor de windmolens en rondwegen. En als laatste hebben we dan een plekje gereserveerd voor een sprankje natuur en oorspronke lijk landschap. Een beetje wegge stopt, alsof we ons ervoor scha men. Het is maar de vraag of deze superslanke EHS opgewas sen is tegen de overheersende ruimteverslindende economie van meer-van-hetzelfde. De typi sche Zeeuwse flora en fauna wor stelt wel, maar of ze ook boven komt? Gaat het wel echt zo goed met het natuurbeleid, zoals Middelburg bij herhaling procla meert. Gaan we toestaan, dat de laatste boomkikkers in het met een aanlegvergunning gegraven Gat van de Sluisse Haven sprin gen? Gaan we toestaan dat de kokkel een uitstervende diersoort wordt? Of gaan we gewoon ons geweten sussen met nog een rij tje Cletemspolders? Het papier is geduldig en op de beleidskaart projecteren we voor de EHS gewoon een andere ver bindingsroute. Want grote infrastructurele projecten zijn MER-plichtig en worden altijd voor de natuur gecompenseerd. In dit kleine land zijn we hele maal weg van infrastructuur maken. En dat kunnen we nog snel ook. Een Doorstroom A4, een HSL, een Westerschelde- tunnel, een Betuwelijn staan er allemaal in het eerste decennium van deze eeuw. Maar het is nog maar de vraag of onze inspan ning toereikend is om in 2015 de boomkikkers door een aaneen sluitend habitat van Cadzand tot Aardenburg te laten lopen. Zeeuwse natuur is vooral buiten dijkse natuur. Het effect van de tweede vaargeulverdieping in de Westerschelde wordt steeds dui delijker zichtbaar. Nu, pas nadat de aankondiging van de derde verdieping meer en meer publiek wordt, wordt het verzet luider te berde gebracht. De primaire pro ductie neemt volgens de vaar geulbeheerder na een verdieping niet af, waarmee maar gezegd wil worden, dat het ecosysteem geen onoverkomelijke schade wordt toegebracht. De werkelijk heid laat een ander beeld zien. Schelpdieren stikken in de slib, de jonge vis blijft weg, omdat ze geen vaste bodem en geen voed sel meer heeft en de zeevogels creperen van de honger en zullen opnieuw het onderspit delven tegen de haveneconomie. De geschiedenis herhaalt zich. Voor de beleidsmakers is het begrip natuurlijke dynamiek van het sys teem kennelijk onaangetast, zolang de vloed naar Antwerpen stroomt en de eb naar zee. Ooit ontsnapte de Westerschelde aan de verlammende greep van het Deltaplan en werden de Belgen zachtjes geprezen. Wisten wij veel. Maar nu? De baggervloot ligt op volle stoom, startklaar voor de volgende verdieping, eufemistisch betiteld met een drempelverlaging. Het ferme beleidsjargon valt schaamteloos 8 't duumpje winter 4/'01

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2001 | | pagina 6