Sluis aan Zee,
een standpuntbepaling
ilflw
Al geruime tijd vinden er op aller
lei plaatsen besprekingen plaats
over Sluis aan Zee. Omdat er voor
ons in dit 'overleg' weinig struc
tuur zat, en bovendien onduidelijk
was hoe het verder zou gaan,
heeft 't Duumpje zich voorlopig
wat op de vlakte gehouden.
Nu er echter toe wordt overge
gaan een MER-procedure te begin
nen, is het tijd ons standpunt wat
duidelijker te omschrijven en naar
buiten te brengen.
W
Een kleine voorgeschiedenis
Het was eind 1999 toen Thijs
Kramer in ons blad enige woor
den wijdde aan het project Sluis
aan Zee. Hij stelde toen vast dat
veel zaken nog in het geheel niet
uitgewerkt waren en vroeg zich
af of de problemen die met een
project van zo'n omvang samen
hangen, wel onderkend werden.
Sinds eind 1999 zijn er nogal wat
zaken veranderd, maar niet in
die zin dat er meer duidelijkheid
gekomen is.
Zo lag het destijds in de bedoe
ling het geheel te laten samen
vallen met het aanleggen van
een nieuw gemaal in Cadzand.
Dat zou een flinke kostenbespa
ring kunnen opleveren. Verder
dacht men het kanaal vrij te
maken voor de scheepvaart door
de afwateringsfunctie, als vroe
ger, door het Zwin over te laten
nemen. Het idee ligt nog bij de
Zwincommissie, maar is eigenlijk
al verlaten.
Kortom: de problemen lijken er
niet minder op geworden.
Wat niet veranderd lijkt, zijn de
destijds door ons genoemde
mogelijke breekpunten.
Sterker nog: ze blijken in dezelf
de nevelen gehuld als twee jaar
geleden.
Planologiewerkgroep
Het voornaamste punt is namelijk
dat een groot deel van het graaf
werk door de Ecologische
Hoofdstructuur plaats moet vin
den. Ook al geeft wethouder Van
Daele voortdurend aan dat alles
gecompenseerd kan worden,
over aard en omvang van com
pensatie is nog niets bekend.
De nog heersende onduidelijk
heid maakte het dan ook moei
lijk voor onze vereniging een dui
delijk ja of nee te laten horen.
Vandaar dat we verheugd zijn
dat een MER procedure onder
deel van de planvorming uit
maakt: hierin is een goede belan
genafweging mogelijk.
Procedure gestart
Door het officieel starten van een
MER-procedure, een methode om
op objectieve wijze voors en
tegens in kaart te brengen, kon
echter besluitvorming binnen
onze club niet langer op zich
laten wachten.
We hebben dus, het poldermodel
indachtig, een aantal randvoor
waarden benoemd waaronder
het geheel zou moeten plaatsvin
den.
Dat het stellen van deze voor
waarden de uitvoer van het pro
ject misschien dermate kostbaar
maakt, dat het afgeblazen moet
worden, is niet onze, zaak.
Bovendien: als gemeente Sluis -
Aardenburg het huiswerk goed
gedaan heeft, kunnen deze kos
ten al lang in beeld gebracht
zijn.
Eén geluid
Verder bleek in het verleden
nogal eens dat men niet begreep
dat er binnen het groene front
verschillende organisaties doende
waren. Om het geheel voor
gemeente Sluis-Aardenburg niet
nodeloos te compliceren leek het
dus een goede gedachte één
groene stem te laten horen, dus
namens Het Zeeuwse Landschap,
namens de Zeeuwse Milieufe
deratie en natuurlijk namens 't
Duumpje.
Standpuntennotitie
In onze brief aan de gemeente
gaan we om te beginnen nader
in op de Ecologische
Hoofdstructuur. De EHS is
bedoeld om de natuur een duur
zame toekomst te bieden. Het
spreekt vanzelf dat we geen
voorstander zijn van aantasting
van deze EHS.
Aantastingen van de EHS kunnen
wettelijk alleen door de beugel
als de gemeente kan aantonen
dat er een zwaarwegend breed
maatschappelijk belang in het
geding is. En het zal ieder duide
lijk zijn dat dit iets van een
geheel andere orde is dan uitslui
tend het belang van de Sluisse
middenstand. Eveneens moet
aangetoond worden dat dit
belang op geen enkele andere
manier verwezenlijkt kan wor
den.
Verder zal het eindoordeel
getoetst worden aan het uit
gangspunt dat natuur en land
schap tussen monding en haven
er duidelijk beter van moeten
worden ten opzichte van het hui
dige beleid. En we gaan dan niet
uit van de huidige situatie, maar
van de situatie die ontstaan zou
zijn nadat de EHS volledig uitge
voerd zou zijn, inclusief de invul
ling van de rijksnota Belvédère,
die gaat over bescherming van
cultuurhistorische zaken.
Bovendien vinden we dat er
schriftelijke garanties moeten
komen dat een tekort aan bud
get niet ten koste gaat van uit
voering van 'groene' onderdelen
van het plan. Per slot van reke
ning zou het niet de eerste keer
zijn dat flink gebouwd werd,
bouwkosten flink uitliepen en op
6 't duumpje lente/zomer V'01