buitenhaven
zeesluis en gemaa
ophaalbrug
auto verkeer
fietspad
verbreed kanaal
kade
camping eiland
aanleg plaatsen
boomkikker eiland
dijkwoningen in de polder
di|kwomngen in de zwingeul
natuur m de zwingeul
boerderijwoning
het moment dat als kroon op het
werk natuur aangelegd moet
worden de pot met geld leeg is.
Specifieke zaken
Naast deze algemene kantteke
ningen hebben we ook nog wat
specifieker opmerkingen
gemaakt.
Zo benadrukken we nog eens
verreweg ons voornaamste
bezwaar, namelijk het aantasten
van de onderlinge verbonden
heid tussen natuurgebieden. Het
is juist deze samenhang tussen
verschillende natuurgebieden die
de natuur de robuustheid moet
geven om te kunnen overleven.
De doorsnijdingen, veroorzaakt
door het project Sluis aan Zee,
leiden tot versnippering en dus
tot het aantasten van de EHS.
Een vraag blijft ook waar men de
uitkomende grond denkt heen te
brengen. Een verbreding van het
kanaal van 15 naar 30 a 40
meter, en het uitdiepen van 150
cm tot 375 cm, levert een enorme
berg grond op. Een ander ver
moedelijk niet onderkend vraag
stuk ligt in de vaarsnelheid van
de schepen op het kanaal. Een
gebruikelijke vaarsnelheid van
20 km per uur leidt ertoe dat de
veroorzaakte golven noodzake
lijk laaggelegen gebieden zullen
overspoelen. Van natuur zal dan
ook geen sprake kunnen zijn.
Woningbouw
Over woningbouw zijn we duide
lijk. Ook al is de woningbouw bij
Het Sluissche Veer en bij
Retranchement uit de plannen
geschrapt, woningbouw in het
buitengebied is onbespreekbaar.
In de haven zou eventueel
gebouwd kunnen worden, als dit
gecompenseerd wordt en geen
aanslag op het landschap ople
vert. Het moet geconcentreerd
worden zo dicht mogelijk bij
bestaande bebouwing, dus bin
nen de omwalling van Sluis in de
Mariapolder en de Sluissche
Havenpolder.
Geen deelprojecten
We zien het al voor ons: project
Sluis aan Zee blijkt te hoog
gegrepen, maar wel wordt de
Sluisse haven volgebouwd met
woningen, terwijl ook dit gebied
deel uitmaakt van de EHS
Vandaar onze opvatting: alles of
niets.
Ook verwerpen we het vooraf
maken van afspraken met partij
en als projectontwikkelaars.
Dergelijke afspraken beperken
de onafhankelijke selectie van
contractpartners. En soms zelfs
tot in de 'verre' toekomst. Zo
bleek tijdens onze gesprekken
met gemeente Oostburg over de
herinrichting van Cadzand dat zij
nu, 10 jaar later, nog schatplich
tig zijn aan een projectontwikke
laar uit het Kurort-tijdperk.
Compensatie
Er is vandaag de dag nogal wat
gaande in West-Zeeuws-
Vlaanderen. Zo wordt er vanuit
de GebiedsGerichteAanpak, de
voortzetting van de een vijftal
jaren geleden afgeblazen
Herinrichting Kust, nogal wat
gebied heringericht als natuur.
Het staat als een paal boven
water dat deze hectares niets van
doen hebben met en zeker niet
kunnen dienen als invulling van
de compensatie die voor Sluis
aan Zee moet plaatsvinden.
Kortom: geen sigaren uit eigen
doos.
Groen voor rood
Door Sluis aan Zee wordt het
evenwicht tussen rood (bebou
wing) en groen (natuur) ver
stoord. Vooral het landschaps-
schoon rond Sluis zelf. Extra
groen moet de juiste verhoudin
gen herstellen, maar het is niet
de bedoeling dit herstel te finan
cieren door nog meer bebouwing
te realiseren.
Neveneffecten
Het Zwingebied is bestempeld als
vogelrichtlijngebied, niet alleen
het Nederlandse, maar ook het
Belgische deel. Het is dus niet
alleen een Nederlandse aangele
genheid: ook de grensoverschrij
dende effecten moeten goed
bekeken worden.
Verdere procedure
Momenteel is men bezig een
startnotitie op te stellen, waarin
aangegeven wordt welke zaken
in de MER aan de orde moeten
komen. De procedure wordt
begeleid door een stuurgroep en
een klankbordgroep.
In de stuurgroep zit Thijs Kramer,
die ook onze belangen in de
Gebiedscommissie behartigt. In
de klankbordgroep treffen we
René Beijersbergen namens Het
Zeeuws Landschap en Leo
D'Hoore namens 't Duumpje aan.
En tot slot is er een werkgroep
natuur, met Sjaak Herman en Leo
D'Hoore.
U ziet: we volgen de zaak op de
voet en we houden u op de
hoogte.
7 't duumpje lente/zomer 1/'01