buitenhaven zeesluis en gemaa ophaalbrug auto verkeer fietspad verbreed kanaal kade camping eiland aanleg plaatsen boomkikker eiland dijkwoningen in de polder di|kwomngen in de zwingeul natuur m de zwingeul boerderijwoning het moment dat als kroon op het werk natuur aangelegd moet worden de pot met geld leeg is. Specifieke zaken Naast deze algemene kantteke ningen hebben we ook nog wat specifieker opmerkingen gemaakt. Zo benadrukken we nog eens verreweg ons voornaamste bezwaar, namelijk het aantasten van de onderlinge verbonden heid tussen natuurgebieden. Het is juist deze samenhang tussen verschillende natuurgebieden die de natuur de robuustheid moet geven om te kunnen overleven. De doorsnijdingen, veroorzaakt door het project Sluis aan Zee, leiden tot versnippering en dus tot het aantasten van de EHS. Een vraag blijft ook waar men de uitkomende grond denkt heen te brengen. Een verbreding van het kanaal van 15 naar 30 a 40 meter, en het uitdiepen van 150 cm tot 375 cm, levert een enorme berg grond op. Een ander ver moedelijk niet onderkend vraag stuk ligt in de vaarsnelheid van de schepen op het kanaal. Een gebruikelijke vaarsnelheid van 20 km per uur leidt ertoe dat de veroorzaakte golven noodzake lijk laaggelegen gebieden zullen overspoelen. Van natuur zal dan ook geen sprake kunnen zijn. Woningbouw Over woningbouw zijn we duide lijk. Ook al is de woningbouw bij Het Sluissche Veer en bij Retranchement uit de plannen geschrapt, woningbouw in het buitengebied is onbespreekbaar. In de haven zou eventueel gebouwd kunnen worden, als dit gecompenseerd wordt en geen aanslag op het landschap ople vert. Het moet geconcentreerd worden zo dicht mogelijk bij bestaande bebouwing, dus bin nen de omwalling van Sluis in de Mariapolder en de Sluissche Havenpolder. Geen deelprojecten We zien het al voor ons: project Sluis aan Zee blijkt te hoog gegrepen, maar wel wordt de Sluisse haven volgebouwd met woningen, terwijl ook dit gebied deel uitmaakt van de EHS Vandaar onze opvatting: alles of niets. Ook verwerpen we het vooraf maken van afspraken met partij en als projectontwikkelaars. Dergelijke afspraken beperken de onafhankelijke selectie van contractpartners. En soms zelfs tot in de 'verre' toekomst. Zo bleek tijdens onze gesprekken met gemeente Oostburg over de herinrichting van Cadzand dat zij nu, 10 jaar later, nog schatplich tig zijn aan een projectontwikke laar uit het Kurort-tijdperk. Compensatie Er is vandaag de dag nogal wat gaande in West-Zeeuws- Vlaanderen. Zo wordt er vanuit de GebiedsGerichteAanpak, de voortzetting van de een vijftal jaren geleden afgeblazen Herinrichting Kust, nogal wat gebied heringericht als natuur. Het staat als een paal boven water dat deze hectares niets van doen hebben met en zeker niet kunnen dienen als invulling van de compensatie die voor Sluis aan Zee moet plaatsvinden. Kortom: geen sigaren uit eigen doos. Groen voor rood Door Sluis aan Zee wordt het evenwicht tussen rood (bebou wing) en groen (natuur) ver stoord. Vooral het landschaps- schoon rond Sluis zelf. Extra groen moet de juiste verhoudin gen herstellen, maar het is niet de bedoeling dit herstel te finan cieren door nog meer bebouwing te realiseren. Neveneffecten Het Zwingebied is bestempeld als vogelrichtlijngebied, niet alleen het Nederlandse, maar ook het Belgische deel. Het is dus niet alleen een Nederlandse aangele genheid: ook de grensoverschrij dende effecten moeten goed bekeken worden. Verdere procedure Momenteel is men bezig een startnotitie op te stellen, waarin aangegeven wordt welke zaken in de MER aan de orde moeten komen. De procedure wordt begeleid door een stuurgroep en een klankbordgroep. In de stuurgroep zit Thijs Kramer, die ook onze belangen in de Gebiedscommissie behartigt. In de klankbordgroep treffen we René Beijersbergen namens Het Zeeuws Landschap en Leo D'Hoore namens 't Duumpje aan. En tot slot is er een werkgroep natuur, met Sjaak Herman en Leo D'Hoore. U ziet: we volgen de zaak op de voet en we houden u op de hoogte. 7 't duumpje lente/zomer 1/'01

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2001 | | pagina 7