Sluis aan Zee, een standpuntbepaling ilflw Al geruime tijd vinden er op aller lei plaatsen besprekingen plaats over Sluis aan Zee. Omdat er voor ons in dit 'overleg' weinig struc tuur zat, en bovendien onduidelijk was hoe het verder zou gaan, heeft 't Duumpje zich voorlopig wat op de vlakte gehouden. Nu er echter toe wordt overge gaan een MER-procedure te begin nen, is het tijd ons standpunt wat duidelijker te omschrijven en naar buiten te brengen. W Een kleine voorgeschiedenis Het was eind 1999 toen Thijs Kramer in ons blad enige woor den wijdde aan het project Sluis aan Zee. Hij stelde toen vast dat veel zaken nog in het geheel niet uitgewerkt waren en vroeg zich af of de problemen die met een project van zo'n omvang samen hangen, wel onderkend werden. Sinds eind 1999 zijn er nogal wat zaken veranderd, maar niet in die zin dat er meer duidelijkheid gekomen is. Zo lag het destijds in de bedoe ling het geheel te laten samen vallen met het aanleggen van een nieuw gemaal in Cadzand. Dat zou een flinke kostenbespa ring kunnen opleveren. Verder dacht men het kanaal vrij te maken voor de scheepvaart door de afwateringsfunctie, als vroe ger, door het Zwin over te laten nemen. Het idee ligt nog bij de Zwincommissie, maar is eigenlijk al verlaten. Kortom: de problemen lijken er niet minder op geworden. Wat niet veranderd lijkt, zijn de destijds door ons genoemde mogelijke breekpunten. Sterker nog: ze blijken in dezelf de nevelen gehuld als twee jaar geleden. Planologiewerkgroep Het voornaamste punt is namelijk dat een groot deel van het graaf werk door de Ecologische Hoofdstructuur plaats moet vin den. Ook al geeft wethouder Van Daele voortdurend aan dat alles gecompenseerd kan worden, over aard en omvang van com pensatie is nog niets bekend. De nog heersende onduidelijk heid maakte het dan ook moei lijk voor onze vereniging een dui delijk ja of nee te laten horen. Vandaar dat we verheugd zijn dat een MER procedure onder deel van de planvorming uit maakt: hierin is een goede belan genafweging mogelijk. Procedure gestart Door het officieel starten van een MER-procedure, een methode om op objectieve wijze voors en tegens in kaart te brengen, kon echter besluitvorming binnen onze club niet langer op zich laten wachten. We hebben dus, het poldermodel indachtig, een aantal randvoor waarden benoemd waaronder het geheel zou moeten plaatsvin den. Dat het stellen van deze voor waarden de uitvoer van het pro ject misschien dermate kostbaar maakt, dat het afgeblazen moet worden, is niet onze, zaak. Bovendien: als gemeente Sluis - Aardenburg het huiswerk goed gedaan heeft, kunnen deze kos ten al lang in beeld gebracht zijn. Eén geluid Verder bleek in het verleden nogal eens dat men niet begreep dat er binnen het groene front verschillende organisaties doende waren. Om het geheel voor gemeente Sluis-Aardenburg niet nodeloos te compliceren leek het dus een goede gedachte één groene stem te laten horen, dus namens Het Zeeuwse Landschap, namens de Zeeuwse Milieufe deratie en natuurlijk namens 't Duumpje. Standpuntennotitie In onze brief aan de gemeente gaan we om te beginnen nader in op de Ecologische Hoofdstructuur. De EHS is bedoeld om de natuur een duur zame toekomst te bieden. Het spreekt vanzelf dat we geen voorstander zijn van aantasting van deze EHS. Aantastingen van de EHS kunnen wettelijk alleen door de beugel als de gemeente kan aantonen dat er een zwaarwegend breed maatschappelijk belang in het geding is. En het zal ieder duide lijk zijn dat dit iets van een geheel andere orde is dan uitslui tend het belang van de Sluisse middenstand. Eveneens moet aangetoond worden dat dit belang op geen enkele andere manier verwezenlijkt kan wor den. Verder zal het eindoordeel getoetst worden aan het uit gangspunt dat natuur en land schap tussen monding en haven er duidelijk beter van moeten worden ten opzichte van het hui dige beleid. En we gaan dan niet uit van de huidige situatie, maar van de situatie die ontstaan zou zijn nadat de EHS volledig uitge voerd zou zijn, inclusief de invul ling van de rijksnota Belvédère, die gaat over bescherming van cultuurhistorische zaken. Bovendien vinden we dat er schriftelijke garanties moeten komen dat een tekort aan bud get niet ten koste gaat van uit voering van 'groene' onderdelen van het plan. Per slot van reke ning zou het niet de eerste keer zijn dat flink gebouwd werd, bouwkosten flink uitliepen en op 6 't duumpje lente/zomer V'01

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2001 | | pagina 6