r Verstening In het Provinciale streekplan staat dat karakteristieke waarden niet mogen worden aangetast en waar mogelijk moeten worden versterkt. Door verstening van het platteland wordt het karak ter van het Westzeeuwsvlaamse landschap aangetast en bouwen in het buitengebied moet daar om zo veel mogelijk worden tegengegaan. Helaas zit het streekplan vol ontsnappingsfor mules, die ook in het gebedspro gramma niet buiten werking worden gesteld. Een voorbeeld hiervan zijn de landgoederen. Op bepaalde plaatsen zullen ze niet misstaan, maar in ieder geval voegen ze niets toe. Om het landschap te versterken zijn geen woningen nodig! Vooral de voorgestelde bebouwing aan de randen van de voormalige eilanden vinden wij historisch niet passend en landschappelijk desastreus. Het 7 7 't duumpje 213 -2001 vertroebelt namelijk het beeld van de oude eilandstructuren in de regio, de dragers en structuur van het landschap. Dat de gemeente waarschijnlijk finan cieel beter wordt van woningen in het buitengebied is niet de juiste basis voor ruimtelijk beleid. Bedrijventerreinen Een tweede voorbeeld vinden we in de bedrijventerreinen. Gegroeid vanuit een historische situatie liggen alle bedrijven die voor hun afzet aangewezen zijn op méér dan alleen Zeeuws- Vlaanderen niet bij de centrale kern Oostburg. (Fundex is de enige uitzondering). Deze boven regionale bedrijven liggen echter verspreid o.a. bij de kleine ker nen. Verspreide bedrijventerrei nen zijn een ramp voor het land schap en ook de verkeersstruc- tuur is er niet op aangepast, omdat die kleine bedrijventer- reintjes eigenlijk bedoeld zijn voor een plaatselijke aannemer en timmerman, die binnen het dorp te weinig ruimte heeft. Beter is het grotere bedrijven te concentreren op één of enkele duurzame bedrijventerreinen. Maar ook hier laat men zich soms meer leiden door toevalligheden dan dat keuzes gebaseerd wor den op beleid. Zo zou de Vlaschaard in Eede zich moeten ontwikkelen tot een terrein voor het internationaal transport, vindt gemeente Sluis- Aardenburg. De bijbehorende verkeersstromen over Aardenburg zijn volkomen onge wenst, en het is nog niet duide lijk is of ter plaatse een toegang tot de 'Expressweg' zal worden aangelegd. Rood voor Groen Ondertussen wordt het principe 'rood voor groen' nog vrijwel nergens toegepast. Het principe houdt in dat door te bouwen in het buitengebied het evenwicht tussen rode en groene functies verstoord wordt. Als er dan ook plannen gemaakt worden, moe ten in hetzelfde plan maatrege len opgenomen worden om dit verstoorde evenwicht te herstel len door extra groen aan te plan ten. Recreatie In de huidige groenkleuring van de kaarten wordt geen onder scheid gemaakt tussen intensief en extensief recreatief gebruik Dit maakt het beeld zeer onover zichtelijk. Binnen Kust in Kleuren moet het bovendien mogelijk zijn met recreatiebedrijven te schuiven. Verplaatsing in het kader van een verbreding van de kustzone is ook een mogelijk heid. Of er nog ruimte is voor nieuwe recreatiebedrijven is nog maar de vraag. Laat eerst de bestaande recreatiebedrijven hun kwaliteitsverbetering maar eens doorvoeren en dan zien we wel weer verder. Landschappelijke inpassing van minicampings laat in het alge meen nog te wensen over. In het kader van het gebedsprogram ma zou ook hier wat aan gedaan kunnen worden in de vorm van kwaliteitscriteria. Blótvlio't Voor legenda zie kaart 2a4m.2t_ schaaT 1j:100000

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2001 | | pagina 11