r
Verstening
In het Provinciale streekplan
staat dat karakteristieke waarden
niet mogen worden aangetast en
waar mogelijk moeten worden
versterkt. Door verstening van
het platteland wordt het karak
ter van het Westzeeuwsvlaamse
landschap aangetast en bouwen
in het buitengebied moet daar
om zo veel mogelijk worden
tegengegaan. Helaas zit het
streekplan vol ontsnappingsfor
mules, die ook in het gebedspro
gramma niet buiten werking
worden gesteld.
Een voorbeeld hiervan zijn de
landgoederen. Op bepaalde
plaatsen zullen ze niet misstaan,
maar in ieder geval voegen ze
niets toe. Om het landschap te
versterken zijn geen woningen
nodig! Vooral de voorgestelde
bebouwing aan de randen van
de voormalige eilanden vinden
wij historisch niet passend en
landschappelijk desastreus. Het
7 7 't duumpje 213 -2001
vertroebelt namelijk het beeld
van de oude eilandstructuren in
de regio, de dragers en structuur
van het landschap. Dat de
gemeente waarschijnlijk finan
cieel beter wordt van woningen
in het buitengebied is niet de
juiste basis voor ruimtelijk beleid.
Bedrijventerreinen
Een tweede voorbeeld vinden we
in de bedrijventerreinen.
Gegroeid vanuit een historische
situatie liggen alle bedrijven die
voor hun afzet aangewezen zijn
op méér dan alleen Zeeuws-
Vlaanderen niet bij de centrale
kern Oostburg. (Fundex is de
enige uitzondering). Deze boven
regionale bedrijven liggen echter
verspreid o.a. bij de kleine ker
nen. Verspreide bedrijventerrei
nen zijn een ramp voor het land
schap en ook de verkeersstruc-
tuur is er niet op aangepast,
omdat die kleine bedrijventer-
reintjes eigenlijk bedoeld zijn
voor een plaatselijke aannemer
en timmerman, die binnen het
dorp te weinig ruimte heeft.
Beter is het grotere bedrijven te
concentreren op één of enkele
duurzame bedrijventerreinen.
Maar ook hier laat men zich soms
meer leiden door toevalligheden
dan dat keuzes gebaseerd wor
den op beleid.
Zo zou de Vlaschaard in Eede
zich moeten ontwikkelen tot een
terrein voor het internationaal
transport, vindt gemeente Sluis-
Aardenburg. De bijbehorende
verkeersstromen over
Aardenburg zijn volkomen onge
wenst, en het is nog niet duide
lijk is of ter plaatse een toegang
tot de 'Expressweg' zal worden
aangelegd.
Rood voor Groen
Ondertussen wordt het principe
'rood voor groen' nog vrijwel
nergens toegepast. Het principe
houdt in dat door te bouwen in
het buitengebied het evenwicht
tussen rode en groene functies
verstoord wordt. Als er dan ook
plannen gemaakt worden, moe
ten in hetzelfde plan maatrege
len opgenomen worden om dit
verstoorde evenwicht te herstel
len door extra groen aan te plan
ten.
Recreatie
In de huidige groenkleuring van
de kaarten wordt geen onder
scheid gemaakt tussen intensief
en extensief recreatief gebruik
Dit maakt het beeld zeer onover
zichtelijk. Binnen Kust in Kleuren
moet het bovendien mogelijk
zijn met recreatiebedrijven te
schuiven. Verplaatsing in het
kader van een verbreding van de
kustzone is ook een mogelijk
heid. Of er nog ruimte is voor
nieuwe recreatiebedrijven is nog
maar de vraag. Laat eerst de
bestaande recreatiebedrijven hun
kwaliteitsverbetering maar eens
doorvoeren en dan zien we wel
weer verder.
Landschappelijke inpassing van
minicampings laat in het alge
meen nog te wensen over. In het
kader van het gebedsprogram
ma zou ook hier wat aan gedaan
kunnen worden in de vorm van
kwaliteitscriteria.
Blótvlio't
Voor legenda zie
kaart 2a4m.2t_
schaaT 1j:100000