Sluis aan Zee en het MER-Rapport In ons vorig blad meldden we u in de korte berichten dat we druk aan het lezen waren in de MER over Sluis aan Zee. En ook dat het een zware kluif was. In dit verslag leest u over het haast werk in wat een doorwrocht stuk zou moeten zijn. De 'procedure' is al jaren aan de gang, maar voor velen zal niet duidelijk meer zijn wat er nu pre cies aan de gang is. We geven een kleine voorgeschiedenis. Het project SaZ is zo groot dat er van overheidswege speciale waarborgen ingebouwd zijn door het verplicht stellen van een MilieuEffectRapportage (MER). Bovendien ligt het voor een deel in de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), die bestemd is om een ononderbroken corridor met natuurgebieden te vormen. Alleen bij zo'n ononderbroken corridor is er gerede kans dat bedreigde diersoorten kunnen blijven voortbestaan. Het aanleg gen van allerlei versnipperde stukjes natuur levert voor dit voortbestaan eigenlijk weinig perspectief. Het komt er dus op neer dat als er in de EHS gegra ven wordt, er sprake moet zijn van een zogenaamd zwaarwe gend maatschappelijk belang en dat bovendien dit belang op geen enkele andere manier bereikt zou kunnen worden. Om deze veelheid aan belangen goed in beeld te brengen heeft gemeente Sluis-Aardenburg ervoor gekozen een MER te laten uitvoeren door bureau Haskoning. Aan de hand van deze uitgebreide inventarisatie kunnen dan nadere besluiten worden genomen. We zitten dus nu in het stadium dat alle onderzoeken gebeurd Planologiewerkgroep zijn, bureau Haskoning het uit eindelijke MER-rapport heeft doen verschijnen en dit rapport voorgelegd is aan de landelijke MER - commissie die bepaalt of alle belangen op juiste wijze in de MER zijn opgenomen, en dus of een objectieve toetsing moge lijk zou kunnen zijn van het pro ject Sluis aan Zee. Inmiddels is de MER-commissie akkoord mits, en heeft men een groot aantal zaken genoemd dat nader uitge zocht moet worden, waarover in een volgend artikel meer. 't Duumpje vindt dat SaZ alleen mag doorgaan als natuur, land schap en milieu tussen Zwin en Sluis erop vooruitgaan. Daarom heeft ze op 17 mei 2001, bij aan vang van SaZ, een aantal voor waarden genoemd waaraan wij alle plannen zouden toetsen. We zetten ze hieronder op een rijtje voor u. Algemeen De EHS is door de overheid reeds aangewezen en sindsdien wordt deze EHS stapje voor stap je aangelegd. Dat is een proces waar jaren overheen gaan. Deze aanleg staat los van SaZ en als SaZ natuur moet compenseren moeten dit gebieden zijn die nog niet op de rol van de EHS staan: het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat SaZ aanbiedt natuur in de Verssche polder aan te leggen, terwijl die polder al aangelegd wordt uit hoofde van de EHS. Dus geen sigaren uit eigen doos. Zo is er ook een rijksnota Belvedère die een aantal plannen in onze regio financiert, en dus los van SaZ gezien moet worden. We zien dikwijls dat grote projecten fors duurder uitpakken dan oorspronkelijk begroot is. Dat is nooit een verrassing, want iedereen wil zijn oogappel uitge voerd zien en er is altijd gebrek aan geld. Dus men maakt de oogappel op dikwijls onverant woorde wijze zo goedkoop mogelijk en als men achteraf met tekorten wordt geconfronteerd, is er al zoveel geld uitgegeven dat niemand het aandurft er hal verwege mee op te houden. Je kunt dus op je klompen zien aan komen dat als het huis gereed is, er geen cent meer over is om de tuin aan te leggen. Of bij Sluis aan Zee de natuurcompensatie. We eisen dus dat er geld apart gezet wordt om de natuur te kunnen aanleggen. 1) De EHS heeft als doel leefge bieden voor planten en dieren te waarborgen en natuurgebieden met elkaar te verbinden. Deze verbondenheid mag niet worden aangetast door het plan. Hierbij is ook van belang het tijdstip van uitvoering. Het kan niet zo zijn dat de verwoeste natuur 5 jaar na gereedkomen SaZ aangelegd wordt. Dat moet parallel lopen, zodat diersoorten waarvan de woning gesloopt wordt, direct een vervangende woning heb ben. 2) Woningbouw in de haven is bespreekbaar als het geen afbreuk doet aan de EHS en geen aanslag op het landschap ople vert. Dus bebouwing concentre ren bij bestaande bebouwing en nimmer buiten de huidige bebouwde kommen. 3) De planvorming en uitvoering mag niet in deelprojecten wor den geknipt. Alles of niks. Dus geen woningbouw in de Sluisse 14 't duumpje 3 - 2002

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2002 | | pagina 14