Van de bestuurs-/
planologietafel
De Vlasschaard
Wat betreft de uitbreiding van
De Vlasschaard heeft de Raad
van State ons in het stof doen
bijten. Te elfder ure had gemeen
te Sluis - Aardenburg nog gesteld
de vrijgekomen 5 hectare bedrij
venterrein door verplaatsing naar
De Vlasschaard niet meer aan
bedrijven uit te zullen geven.
Vermoedelijk heeft dit de Raad
van State bewogen er een vest-
zak-broekzakverhaal in te zien.
De motivering van het vonnis is
overigens wat eigenaardig. Men
volgt tot bijna aan de laatste ali
nea de gedachtengang van 't
Duumpje, en maakt in het laatste
stuk een rigoreuze ommezwaai
door akkoord te gaan met de uit
breiding.
Wat betreft het niet optreden
van gemeente Sluis tegen het
illegaal scheuren van de
Dopersdijk stelt de Raad dat de
natuurwaarden inmiddels ver
dwenen zijn door het scheuren
en dat er derhalve geen reden is
verder actie te ondernemen.
Mede omdat De Raad verder
geen woorden wijdt aan het ille
gaal afgraven van de beschermde
dijk, komt het over als een vrij
brief om maar je gang te gaan.
Als niemand het in de gaten
heeft tijdens uitvoering van dit
soort werk, is er niks aan de
hand.
Sint Anna ter Muiden.
In het vorige Duumpje las u over
de bouwplannen in het
Muidense, waar 't Duumpje
bezwaar tegen aantekende.
De zaak is inmiddels behandeld
door de Raad van State maar er
is nog geen vonnis geveld. Daags
na de zitting heeft u in de bla
den Stem en PZC kunnen lezen
hoe 'enkele oorspronkelijke
inwoners van het pittoreske dorp
Sint Anna ter Muiden' van
mening waren dat het dorp
zeker niet lelijker zou worden
door de bouw.
Daar hadden wij dus andere
ideeën over. Voor de uitspraak
houden we trouwens ons hart
vast.
Te elfder ure was van de vereni
ging niemand beschikbaar om
die dag naar Den Haag af te rei
zen. En ook al is het geheel uit
en te na doorgeproken met de
advocate die voor verenigingen
als de onze het woord voert in
dit soort procedures, toch is het
van belang dat zo'n advocaat op
zo'n zitting iemand naast zich
heeft die ter plaatse goed
bekend is. Temeer omdat de
tegenpartij ook met 2 man verte
genwoordigd was.
Aardige bijkomstigheid is dat
deze beiden op de heenreis rich
ting Den Haag op de pont luid
ruchtig blijk gaven van wat ze
wel zouden doen als er nog eens
een boomkikker hun weg zou
kruisen. Aan de wijze waarop
desbetreffend beleidsambtenaar
partij gaf in de tirade kunnen we
afleiden dat hij een snipperdag
genomen had en dus niet gehou
den was enige ambtelijke onpar
tijdigheid in acht te nemen.
Adantra
Voorheen gemeente Sluis wilde
een milieuvergunning verlenen
aan een transportbedrijf aan de
Brieversweg om tot 6 vrachtwa
gens te stallen in het buitenge
bied. Uiteraard waren wij van
mening dat zulke bedrijfsmatige
activiteiten geconcentreerd die
nen te worden op een bedrijven
terrein, en aangezien De
Vlasschaard nu door de Raad van
State voor uitbreiding in aanmer
king komt, dus daar. Naar echter
blijkt zijn dit soort zaken minder
duidelijk geregeld in het bestem
mingsplan. Er vindt nog enige
nadere studie plaats, want in het
buitengebied hoort alleen
geboerd te worden!
Varkens Aardenburg
Zoals in een eerder Duumpje
gemeld maakten we o.a. samen
met omwonenden bezwaar
tegen uitbreiding en gebruik van
een boerenbedrijf aan de
Aardenburgse Bogaardstraat als
inrichting om varkensvoer te
maken etc.
Tot op heden hebben we verder
nog niets vernomen. Het is even
min duidelijk in welk stadium
deze procedure precies verkeert.
Zou gauw meer te melden is,
stellen we u op de hoogte.
Klakbaan, IJzendijke
Enkele bewoners van een
derij aan de Klakbaan, of meer
het bijzonder 't Planken Poortje,
hebben de intentie met enkele
andere enthousiasten op een
weitje aanpalend aan de boerde
rij een terrein voor ULV's (Ultra
Lichte Vliegtuigjes) te beginnen.
Gemeente Oostburg heeft weinig
tegenspel geboden, want de pro
vincie heeft enkele jaren geleden
een nota gemaakt over Nieuwe
Economische Dragers (NED). Rode
lijn van deze nota is in het bui
tengebied wat meer mogelijkhe
den te scheppen geld te verdie
nen dan met alleen boeren. De
gedachten gaan dan natuurlijk
allereerst uit naar het planolo
gisch mogelijk maken van iets als
een theeschenkerij langs fietsrou
tes, hoevetoerisme met verkoop
van streekeigen producten. En
voor de gemeente Oostburg
hoort daaronder aan de
Klakbaan dus ook een terrein
voor snerpende ULV's.
Wel stelt men dat enige land
schappelijke inpassing dient
plaats te vinden door o.a. mei
doornhagen. En te zijner tijd zien
we dan daar vast nog een friet
kot verschijnen, want men moet
ook de inwendige mens eens wat
gunnen.
We hebben de gemeente laten
weten weinig op te hebben met
dit idee. Veel Zeeuwsvlamingen
en recreanten verlaten juist het
kustgebied en gaan fietsen
bezuiden de lijn Breskens - Potjes
- Sluis om te genieten van rust en
ruimte. Tegen deze achtergrond
lijkt ons een ULV-terrein op die
plaats minder passend dan meer
richting kust. Het Vliegterrein
Nieuwvliet, ook al is het geheel
iets anders, ligt daar dan ook
veel beter.
19 't duumpje 1 -2003