It vmrztiier^irmMMWÊ^ jfe. Constat van Wa+ë.rscho'di;, "Tanker lek geslagen voor de Spaanse kust: olie bevuilt de zee en de kust" Alweer! De van visserij levende bevolking wordt gedupeerd en ontelbare vogels zijn meteen of op termijn ten dode opgeschreven. De autoriteiten overleggen. Als ze het na enige tijd eens zijn over een plan van aanpak, valt er weinig meer te redden. Hoeveel keer heeft dit scenario zich de afgelopen decennia nu al afgespeeld? Je raakt de tel kwijt. En wat erger is: je consta teert bij jezelf gelatenheid en zelfs moedeloosheid. De Franse stranden komen ook ditmaal weer aan de beurt: de vrijwilli gers zijn daar ondertussen bijna professionals geworden In het opruimen van olie. De toeristen industrie heft de gebruikelijke klaagzang aan. Terecht. De media zijn over het incident nog niet uitgeraasd of in het zui den van de Noordzee zinkt een autotransportschip waardoor een nieuwe olielekkage ontstaat. Deze keer dus akelig dichtbij, ook voor ons. De Belgische stran den komen eerst aan de beurt, maar olie kent geen grenzen en dus krijgen ook wij met de olie te maken: in het Zwin, in de Zwarte Polder, op de Hoge Platen en nog verder. De nogal eens letterlijk spraakmakende Knokse burge meester neemt geen halve maat regelen en gooit de boel, met volle instemming van de conser vator van het Zwin overigens, met een zanddam dicht. Doortastend van twee kwaden het minst kwade kiezen heet dat. Bij ons gaat dat uiteraard anders: men vergadert intensief en bespreekt alle mogelijkheden grondig. Het vastgestelde ram penplan wordt nog eens gewo gen en deels te licht bevonden. Als de patient nog net niet is overleden, treft men maatrege len. Theoretisch zonder meer ingenieus, maar in de praktijk weinig effectief. Die maatregelen moeten dus later "bijgesteld" worden en ook in het Nederlandse deel wordt een "Lippensdam" aangelegd. Een zeer herkenbaar bestuurlijk vaderlands scenario. Toch is het natuurlijk een regelrechte afgang voor hen die nog niet zo lang geleden hun gram spuwden over heer Lippens. Wel zeer selectief, want over de eigen ex-milieugoe roe, die de Kaloot opoffert voor een containerhaven, houden ze zich muisstil. Het navrante van zulke regelma tig terugkerende tankercalami teiten is, dat er als men dat écht wil, voor verreweg de meeste situaties wel degelijk op korte termijn een oplossing te vinden en toe te passen is. Daarmee vertel ik niks nieuws, want dat weet iedereen. Ook Belgisch minister Isabelle Durand, van Agalev-signatuur, die een Europese oplossing voorstelt: geen enkelwandige tankers meer in onze havens. En niet op ter mijn maar stante pede. Helaas vond ze geen Europese mede standers voor haar voorstel. Ook niet bij Nederlands regering en parlement, die zich op de borst kloppen over hun milieubewuste beleid. Nee, zo'n maatregel zou economisch voor onze havens immers niet te verantwoorden zijn. Dan zou die Zeeuwse ex- milieugoeroe zich toch nog voor niks ingezet hebben om op de Kaloot een containerterminal aan te leggen (of om gedeputeerde te worden?). Het zou grote scha de aan onze economie toebren gen: de olie en dus ook de benzi ne zou te duur worden. Nog eens een kwartje van Kok - zoge naamd voor het milieu - kunnen Balkenende noch Bos zich per mitteren. En dus spuien we onze kritiek en verontwaardiging en bij wijze van middeleeuwse aflaat sloven we ons uit door massa's meestal ten dode opgeschreven vogels naar opvangcentra te brengen om ze daar zo schoon te wassen dat ze het zeker niet overleven. En passant rijden we dan, en bijna iedereen doet eraan mee, nog even langs de pomp om vol te tanken. Want stel je voor dat we stil zouden vallen. We zullen dus nog wel even doorgaan, ook met olie ruimen. 4 't duumpje 1 -2003

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2003 | | pagina 4