Mens Overmatig lichtgebruik ontregelt het menselijk bioritme dat wordt gestuurd door het natuurlijk onderscheid tussen licht en don ker. Lichtverontreiniging verkort de avond en de nacht. De mens heeft de duisternis echter nodig om zich te kunnen verzekeren van een goede nachtrust. Een duidelijke zonsondergang en sterrenhemel zijn hierbij van essentieel belang. Ethiek Esthetiek Bij lichtvervuiling wordt de duis ternis, die van nature bij de nacht hoort, verstoord en ver dwijnt soms helemaal. De mens verliest hierdoor het zicht op het nachtelijk landschap. Daarmee verdwijnt het oudste patrimoni um der mensheid. In Nederland oordeelde de Raad van State na een klacht over glastuinbouw dat "de duisternis en het donkere landschap als waarden worden beschouwd welke bescherming behoeven". Maar naast ethische bezwaren, speelt sentimentele esthetiek ook een rol.-Voor veel mensen is een donkere nacht simpelweg te mooi om te verlie zen en is de 'vermasting' langs wegen een slechte ontwikkeling. En ook binnenshuis kan buiten verlichting storend werken. In Zoetermeer wordt gebouwd aan de zogenaamde Hollandse Meester, een 165 meter hoog gebouw dat, volgens buurtbewo ners, in veel woonkamers 's avonds lichtoverlast zal veroorza ken. Veiligheid Een groot misverstand is de gedachte dat wegverlichting de verkeersveiligheid per definitie bevordert. Volgens verkeersdes- kundigen berust dat op een illu sie. Overdadig veel verlichting zorgt voor een vals veiligheidsge voel op de weg, waardoor grote re risico's worden genomen. Bij meer wegverlichting wordt er dan ook harder en roekelozer gereden. België, met het dichtst verlichte autowegennet ter wereld, heeft het hoogste per centage verkeersongevallen in Europa. Per tienduizend voertui gen vallen hier 203 verkeersdo den. In Frankrijk en Duitsland, waar men spaarzamer omspringt met openbare verlichting, gebeu ren procentueel veel minder ongevallen. Denemarken is met 59 verkeersdoden per tiendui zend voertuigen het veiligste land en daar is nauwelijks verlich ting. Intens verlichte reclame leidt de aandacht van de bestuur der af van de weg, wat niet ten goede komt aan de verkeersvei ligheid. Door het reclamelicht worden de koplampen van ande re auto's later opgemerkt. Bovendien zal men, met minder belichting, sneller de lichten van een voor- of tegenligger zien. Een onderzoek wees uit dat 50% van de auto-ongelukken gebeu ren tussen 22.00 en 6.00 uur op verlichte wegen. Minder verlichting werkt niet alleen in het verkeer, ook de cri minaliteit neemt af. In Engeland nam de politie van West Sussex de proef op de som en schakelde na middernacht de straatverlich ting uit. Volgens het politierap port verminderde het aantal inbraken en berovingen. Misdadigers hebben juist licht nodig om hun slachtoffers uit te zoeken. Laat ze daarom zelf een zaklamp meenemen, dat valt lek ker op. Economie Uit Brits onderzoek blijkt dat in het Verenigd Koninkrijk zo'n 60 miljoen gulden per jaar wordt verspild door inefficiënte verlich ting. Ongeveer drie procent van het licht valt niet op de wegen of straten, maar straalt recht omhoog. In de Verenigde Staten, waar veel meer licht wordt ver spild in de vorm van spotlights op reclameborden en immens verlichte sportstadions, loopt het verlies op tot een miljard dollar per jaar. Daar gaat het om een nutteloze verbranding van 6 mil joen ton kolen of, wat op het zelfde neerkomt, 23 miljoen vaten olie. Dergelijke cijfers ont breken voor Nederland, maar het staat vast dat ook hier veel te veel geld wordt verspild door onnodige verlichting. Voor tien kilometer snelweg bedragen de aanlegkosten een miljoen gul den, terwijl het energieverbruik per jaar twintigduizend gulden is. Het aanpassen van verlichting vergt flinke vervangingskosten, maar levert een zorgvuldiger en duurzamer verlichtingsbeleid op. Bovendien worden natuurwaar den, waaronder de oerkwaliteit duisternis, steeds schaarser en daardoor - letterlijk - waardevol ler. Praktisch Lichtverontreiniging, in het bij zonder lichtkoepels, zijn sterk hinderend voor astronomen. Vooral in stedelijke gebieden kunnen er nog amper enkele tientallen sterren waargenomen worden. Zonder lichtverontreini ging zouden er dit een 3500-tal zijn. Het wetenschappelijk werk lijdt onder deze vervuiling. In 1992 werd dan ook bij de UNES CO in Parijs gepleit om de huidi ge plaatsen op aarde met een nog donkere hemel te verklaren tot World Heritage Sites, een soort natuurparken. Mount Palomar Observatory, een ster renwacht op 80 km afstand van San Diego, wordt door het stoor- licht van die stad gehinderd. Mount Palomar herbergt de 5- meter Hale telescoop, die nog steeds een van de grootste ter wereld is. De reuzetelescoop werd er in 1948 geplaatst, toen Mount Palomar nog een ideaal donkere plaats was. Sinds die tijd is de bevolking van San Diego echter vertienvoudigd en als gevolg daarvan is de nachthemel nu twee keer helderder gewor den. Ook het vliegverkeer ondervindt lichthinder. In Maleisië klagen piloten dat het zo erg is met een pas aangelegde golfbaan, dat zij vanuit de lucht niet eens meer de landingsbaan van Kuala Lumpur International Airport kunnen vin den. Oplossingen Die zijn te vinden in deel 2 van dit artikel in het volgende Duumpje. Bronnen Paul Davenne, Carl Koppeschaar, Bruno Raeymaekers, W. van der Staaij, Algemeen Dagblad, Bond Beter Leefmilieu België, Europlanetarium Genk, Gezondheidsraad Nederland, Nieuwsbank, NRC Handelsblad, Provinciale Zeeuwse Courant, ROM (Michel Robles), De Standaard, Trouw, Uitweg, Zoetermeersche Courant, Vlaamse Milieu Maatschappij. 7 't duumpje 2-2003

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2003 | | pagina 11