Lichthinder(2) Een aantal oplossingen. y In de vorige uitgaaf kon u lezen over het verschijnsel, veroorzakers, slachtoffers etc. In dit artikel gaan we nader in op maatregelen die te nemen zijn om de hinder zoveel mogelijk te beper ken. Ook voor dit artikel hebben we weer een greep gedaan uit de informatie die op Internet te vinden is. mmst ~|li^ -if - nieuwe, efficipnte Lueguerlichting [flat-li ude, inefficiënte, ueel gebruikte Lueguerlichting, leuert geen lichthinde uerlicht de Lueg euen i uan grnte afstand te zien ARMATUREN - Strooi het licht niet de lucht in. De vorm van de lamp heeft grote invloed op het licht dat het schijnt. Slechte armaturen zijn de grootste boosdoeners bij lichtver vuiling. Lampen dienen dus goed afgeschermd te zijn. Veel lampen die aan huizen hangen verlichten niet alleen de gevel, maar ook de hele straat. Reclamebillboards zouden van bovenaf verlicht moeten worden, en niet van onder, zoals je nu vaak ziet. Bolle armaturen moeten zoveel moge lijk worden vermeden. Lampen met een vlakke glasplaat zijn een goed alternatief. ARMATUREN slechl goed slecht goed slecht HOEK slechl goed beter $"7 m LICHTKLEUR - Oranje i.p.v. wit Wit licht van hogedruknatrium- lampen is te fel voor straatver lichting. Zwakgloeiend geel of oranje licht van bijvoorbeeld kwikdamplampen of lagedrukna- triumlampen is 'Iichtvriendelij ker', verlicht het wegoppervlak veel egaler en kan worden weg- gefilterd bij het sterrenkijken. SPAARLAMPEN - Altijd nuttig De overheid bevordert al lange tijd het gebruik van energiezuini ge lampen. Door technische ver beteringen is het nog steeds nut tig deze lampen te installeren. Ook verlichting op laagspanning of zonne-energie scheelt een hoop. LED's Licht Emitterende Dioden zenden een zwak rood lichtschijnsel uit, dat perfect is om de weg te begeleiden. Zij worden opgela den door het licht van de zon overdag, en verbruiken dus bijna geen energie. Bovendien zal men, met minder belichting, snel ler de lichten van een voor- of tegenligger zien. Dit licht wordt dan immers niet meer onder drukt door de belichting van de verlichtingspalen. In april 1999 startte de provincie Noord-Holland in samenwerking met diverse fabrikanten een zestal proefprojecten met ener giezuinige verlichting langs pro vinciale wegen. De wegmarke ring bestaat ondermeer uit LED- systemen, glasfibersystemen en Solar LED-systemen. Dit soort sys temen, waar in Europa nog geen eerder onderzoek naar is gedaan, zijn niet bedoeld als vervanging van de gangbare openbare weg- verlichting, maar kunnen wel worden toegepast op locaties waar openbare verlichting niet wenselijk is, zoals in natuurgebie den. Bovendien kan in de toe komst op tijdstippen dat openba re verlichting geen meerwaarde meer levert aan de verkeersvei ligheid (bijvoorbeeld tussen 23.30 en 05.30 uur), op doorverlichte wegvlakken worden overgescha keld op deze alternatieve vorm van verlichting. In Noord-Holland is er ongeveer 100 km provinciaal wegvlak dat via alternatieve sys temen verlicht zou kunnen wor den. Dit levert een energiebespa ring op van circa 700 ton C02 per jaar.. 70 't duumpje 3-2003

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2003 | | pagina 10