y
Nieuwe gidsen
geslaagd
breken van massale trek. De bulk
van de passerende vogels
bestond uit grauwe ganzen
(1600), houtduiven (1000), gier
zwaluwen (11300), boerenzwalu
wen (11000) en huiszwaluwen
(2100). De hoogtepunten werden
gevormd door een bijeneter en
een roodstuitzwaluw op de 4e en
graszangers op de 5e en de 19e,
Voorts werden nog twee kuifaal-
scholvers, twee grote zilverrei
gers, 12 ooievaars, een rode
wouw en een zwarte wouw, een
grauwe kiekendief, een visarend,
vier roodpootvalken, twee lach-
sterns, een velduil, een draaihals,
een kuifleeuwerik, vier duinpie
pers, een fluiter, negen wielewa
len, een grauwe klauwier, negen
ortolanen en een grauwe gors
opgemerkt.
Juni
In juni was de post op slechts
enkele dagen bemand. Naast
twee purperreigers en twee ooie
vaars werd op de 1e ook een
kuifmees vanaf de post waarge
nomen, een uitzonderlijke ver
schijning voor de telpost.
Al met al was het voor de tellers
weer een succesvol teljaar, wat
niet alleen werd bepaald door
het overwegend mooie weer,
maar ook door een grote hoe
veelheid aan schaarse en zeldza
me vogelsoorten.
Overigens zijn dagelijks bijge
werkte telresultaten te bekijken
op internetsite www.birdingzee-
land.nl.
Op 17 september 2003 werden
aan 7 nieuwe natuurgidsen de
diploma's uitgereikt. Hiervan zijn
er drie (naast schrijfster dezes
Luc van Beijsterveldt en Jan
Janssens) lid van 't Duumpje.
Aangezien in januari 2002 met
18 cursisten was gestart en
slechts zo'n klein groepje de
eindstreep bereikte, kan worden
gesteld dat vooraf niet voor
iedereen duidelijk was hoe groot
de klus was waaraan we begon
nen.
De cursus bestond uit 40 bijeen
komsten, waarvan 10 buitenles-
sen, en verder in te delen in 7
lesblokken:
- kennismaking en oriëntatie;
- natuur in de woonomge
ving;
- flora en fauna;
- ecologie: netwerken en rela
ties;
- ecologie en landschappen;
- mens, milieu en maatschap
pij;
- educatietechnieken.
Elk blok had een in dat onder
werp gespecialiseerde hoofddo
cent. Daarnaast werden vaak
gastdocenten uitgenodigd, om
de les met hun enthousiasme en
deskundigheid een extra dimen
sie te geven.
Zo gingen we tijdens een avond
over insecten onder leiding van
Luciën Calle aan de slag om klei
ne verschillen te leren ontdekken
tussen bv. roof- en zweefvlie
gen. Daar werd dan bv.
gevraagd of de lengte van de
steeksnuit de koplengte over
treft, of hoe dicht de facetogen
bij elkaar zitten? Het determine
ren van insecten bleek veel
geduld en zorgvuldigheid te ver
eisen.
Bij het blok "Ecologie en land
schap" kwam Ad Beenhakker ons
uitleg geven over het ontstaan
van Zeeland en de invloed van
de mens bij het ontstaan van het
landschap. Tijdens deze avond
leerden we veel over de geschie
denis van de streek waarin we
wonen.
Voor het blok "Ecologie: netwer
ken en relaties" gingen we op
weekendkamp in Provinciaal
Domein Het Leen in Eeklo. Daar
kregen we theorielessen en
excursies onder leiding van een
zeer deskundige Belgische gids.
Vooral het wateronderzoek was
een leuke activiteit, waarbij het
enthousiasme groeide met de
bijzonderheid van de vondsten
en we niet meer van ophouden
wisten.
Bij de cursus hoorde ook een
aantal opdrachten, die uitge
voerd en ingeleverd moesten
worden. Sommige ervan namen
erg veel tijd in beslag.
Voorbeelden ervan:
- deelnemen aan een natuur
werkdag;
- kijkstage bij bv. Stelkluut,
Duumpje of N.M.E.;
- een spreekbeurt;
- observeren van diergedrag;
- maak een waarnemingska
lender, waarbij een jaar lang
een adoptiegebied werd
geobserveerd.
En dan waren er ook nog de
eindopdrachten:
- organiseer zelf een excursie
- werk een een natuurtocht uit,
of organiseer een open dag of
een tentoonstelling, of stel een
leskist samen.
Onze groep voerde voor de eind
opdracht de volgende activitei
ten uit:
- maak een boekje met een wal-
lenwandeling over en langs de
Aardenburgse vestingwerken;
- maak een presentatie van de
natuurgidsencursus op CD-
ROM;
- maak een uitgewerkt natuur
pad op het erf van de voorma
lige schaapskooi te Emmadorp;
- ontwerp een wandelpad van
10 km door Braakman-Zuid,
waarbij tijdens de wandeling
wordt gewezen op de lijnen en
elementen in het landschap
van voor de afsluiting van de
Braakman.
Hoe nu verder als gediplomeerd
natuurgids
Iedere gids heeft zijn eigen voor
keur en belangstelling voor een
bepaald gebied. Misschien was
die interesse er al voor de cur
sus: het ligt dan voor de hand
ook in dat gebied te beginnen
met gidsen.
Sommige gidsen hebben al veel
ervaring, anderen willen graag
nog een poosje als tweede gids
meelopen.
Dilia Timmers.
9 't duumpje 3-2003