y Nieuwe gidsen geslaagd breken van massale trek. De bulk van de passerende vogels bestond uit grauwe ganzen (1600), houtduiven (1000), gier zwaluwen (11300), boerenzwalu wen (11000) en huiszwaluwen (2100). De hoogtepunten werden gevormd door een bijeneter en een roodstuitzwaluw op de 4e en graszangers op de 5e en de 19e, Voorts werden nog twee kuifaal- scholvers, twee grote zilverrei gers, 12 ooievaars, een rode wouw en een zwarte wouw, een grauwe kiekendief, een visarend, vier roodpootvalken, twee lach- sterns, een velduil, een draaihals, een kuifleeuwerik, vier duinpie pers, een fluiter, negen wielewa len, een grauwe klauwier, negen ortolanen en een grauwe gors opgemerkt. Juni In juni was de post op slechts enkele dagen bemand. Naast twee purperreigers en twee ooie vaars werd op de 1e ook een kuifmees vanaf de post waarge nomen, een uitzonderlijke ver schijning voor de telpost. Al met al was het voor de tellers weer een succesvol teljaar, wat niet alleen werd bepaald door het overwegend mooie weer, maar ook door een grote hoe veelheid aan schaarse en zeldza me vogelsoorten. Overigens zijn dagelijks bijge werkte telresultaten te bekijken op internetsite www.birdingzee- land.nl. Op 17 september 2003 werden aan 7 nieuwe natuurgidsen de diploma's uitgereikt. Hiervan zijn er drie (naast schrijfster dezes Luc van Beijsterveldt en Jan Janssens) lid van 't Duumpje. Aangezien in januari 2002 met 18 cursisten was gestart en slechts zo'n klein groepje de eindstreep bereikte, kan worden gesteld dat vooraf niet voor iedereen duidelijk was hoe groot de klus was waaraan we begon nen. De cursus bestond uit 40 bijeen komsten, waarvan 10 buitenles- sen, en verder in te delen in 7 lesblokken: - kennismaking en oriëntatie; - natuur in de woonomge ving; - flora en fauna; - ecologie: netwerken en rela ties; - ecologie en landschappen; - mens, milieu en maatschap pij; - educatietechnieken. Elk blok had een in dat onder werp gespecialiseerde hoofddo cent. Daarnaast werden vaak gastdocenten uitgenodigd, om de les met hun enthousiasme en deskundigheid een extra dimen sie te geven. Zo gingen we tijdens een avond over insecten onder leiding van Luciën Calle aan de slag om klei ne verschillen te leren ontdekken tussen bv. roof- en zweefvlie gen. Daar werd dan bv. gevraagd of de lengte van de steeksnuit de koplengte over treft, of hoe dicht de facetogen bij elkaar zitten? Het determine ren van insecten bleek veel geduld en zorgvuldigheid te ver eisen. Bij het blok "Ecologie en land schap" kwam Ad Beenhakker ons uitleg geven over het ontstaan van Zeeland en de invloed van de mens bij het ontstaan van het landschap. Tijdens deze avond leerden we veel over de geschie denis van de streek waarin we wonen. Voor het blok "Ecologie: netwer ken en relaties" gingen we op weekendkamp in Provinciaal Domein Het Leen in Eeklo. Daar kregen we theorielessen en excursies onder leiding van een zeer deskundige Belgische gids. Vooral het wateronderzoek was een leuke activiteit, waarbij het enthousiasme groeide met de bijzonderheid van de vondsten en we niet meer van ophouden wisten. Bij de cursus hoorde ook een aantal opdrachten, die uitge voerd en ingeleverd moesten worden. Sommige ervan namen erg veel tijd in beslag. Voorbeelden ervan: - deelnemen aan een natuur werkdag; - kijkstage bij bv. Stelkluut, Duumpje of N.M.E.; - een spreekbeurt; - observeren van diergedrag; - maak een waarnemingska lender, waarbij een jaar lang een adoptiegebied werd geobserveerd. En dan waren er ook nog de eindopdrachten: - organiseer zelf een excursie - werk een een natuurtocht uit, of organiseer een open dag of een tentoonstelling, of stel een leskist samen. Onze groep voerde voor de eind opdracht de volgende activitei ten uit: - maak een boekje met een wal- lenwandeling over en langs de Aardenburgse vestingwerken; - maak een presentatie van de natuurgidsencursus op CD- ROM; - maak een uitgewerkt natuur pad op het erf van de voorma lige schaapskooi te Emmadorp; - ontwerp een wandelpad van 10 km door Braakman-Zuid, waarbij tijdens de wandeling wordt gewezen op de lijnen en elementen in het landschap van voor de afsluiting van de Braakman. Hoe nu verder als gediplomeerd natuurgids Iedere gids heeft zijn eigen voor keur en belangstelling voor een bepaald gebied. Misschien was die interesse er al voor de cur sus: het ligt dan voor de hand ook in dat gebied te beginnen met gidsen. Sommige gidsen hebben al veel ervaring, anderen willen graag nog een poosje als tweede gids meelopen. Dilia Timmers. 9 't duumpje 3-2003

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2003 | | pagina 9