Flora-, Faunawet en vlinders Hans van kuijk Als u onze rubriek korte berichten en planologische zaken wat bij houdt, zou u de indruk krijgen dat alleen de planogiewerkgroep zich druk maakt om het (niet) toepassen van de Flora- en Faunawet. Niets is minder waar, moge blijken uit bij gaand stuk uit de boezem van de vlinderwerkgroep Voor de bescherming van de natuur zijn op Europees niveau de Vogelrichtlijn en Habitat richtlijn van toepassing. Deze richtlijnen zijn voor Nederland vertaald in de Natuurbescher mingswet 1998 en de Flora- en Faunawet. De Natuurbescher mingswet 1998 regelt de bescher ming van natuurgebieden in Nederland. De Flora- en fauna wet beschermt plant- en dier soorten in de beschermde natuurgebieden en daarbuiten. De wet beschouwt alle dieren en planten als waardevol en mensen moeten daar zorgvuldig mee omgaan, zo staat in de brochure Natuurbescherming in Nederland. Handelingen waarvan iemand weet of kan vermoeden dat ze schadelijk zijn voor soor ten of hun directe leefomgeving moeten achterwege worden gelaten. De wet lijkt een hele stap voorwaarts op het pad van de natuurbescherming, maar het gaat natuurlijk om de uitwer king. Wetgeving loopt per definitie achter de feiten aan. In het geval van de Flora- en Faunawet is in het verleden vastgesteld welke soorten zodanig bedreigd wer den dat ze speciale bescherming behoefden en die soorten zijn in de wet opgenomen. Inmiddels zijn er nieuwe soorten bijgeko men die ernstig bedreigd worden en misschien ook wel een paar die minder bedreigd zijn dan toen de wet werd opgesteld, maar het duurt jaren eer de wet aan die ontwikkelingen is aange past. Dus uitsluitend vasthouden aan de soortenlijst van de wet is niet voldoende. Het feit dat een aantal soorten bijzondere bescherming heeft neemt niet weg dat, zoals hier boven al staat, alle dieren en planten waardevol zijn en zorg verdienen. Het doel van de wet is immers een betere bescerming van de natuur en geen vrijbrief om soorten die niet expliciet in de wet worden genoemd geen zorg te geven. Als dat het gevolg zou zijn van de wet mist hij z'n doel. Begin dit jaar was er op het gemeentehuis een voorlichtings bijeenkomst waar door provincia le ambtenaren werd uiteengezet welke gevolgen de wet heeft bij het buiten aan het werk zijn. Van gemeentewege was veel aan dacht voor vrijstellingen, ont heffingen en gedragscodes. Wat moet er precies beschermd wor den en vooral wat hoeft er niet beschermd te worden. Wat opviel was dat de voorlichters van de provincie op vragen over bescherming van niet expliciet in de wet genoemde soorten zeiden dat die niet beschermd zijn maar uit het bovenstaande blijkt dat dit niet juist is. Als ik kijk naar de ontwikkelin gen sinds de inwerkingtreding van de wet krijg ik het gevoel dat de tendens bij beheerders is te kijken hoe ze zoveel mogelijk hun eigen gang kunnen gaan. Ik wil daar in dit verhaal wat over kwijt. De wet schrijft voor dat er een gedragscode moet worden opge steld als er beschermde planten en/of dieren in een gebied aan wezig zijn. Om te weten of die er zijn is een inventarisatie nodig. Zo heeft de Unie van Waterschappen een gedragscode ontwikkeld die door alle water schappen kan worden gebruikt, zo ook het Waterschap Zeeuws- Vlaanderen. Het Waterschap laat de flora en fauna langs wegen, waterkeringen en waterlopen in kaart brengen om te zien of er beschermde planten- en diersoor ten aanwezig zijn om daar de werkzaamheden aan aan te pas sen. Het Waterschap heeft beslo ten de inventarisatie door een extern bureau te laten uitvoeren. Daarbij is vanuit kostenoverwe gingen besloten die niet te laten uitvoeren door Natuurloket, onderdeel van de Vereniging Onderzoek Fauna en Flora, omdat de gegevens dan maar" drie jaar mogen worden gebruikt, terwijl bij een ander bureau de verzamelde gegevens 10 jaar geldig blijven. Er wordt blijkbaar uitgegaan van een stati sche natuur, maar natuur is dyna misch. Beschermde planten en/of dieren die nu ergens afwezig zijn kunnen volgend jaar of na ver loop van tijd wel aanwezig zijn en andersom. Daarom is een jaar lijkse aanpassing van de verza melde gegevens wenselijk. Ik heb er begrip voor dat dit een te dure aangelegenheid is maar een update van eens per drie jaar lijkt me wel het minimum als je de natuurbescherming tenminste serieus neemt. Hier wordt de schijn gewekt dat hoofddoel is te voldoen aan wet- 74 't duumpje 2/'06

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2006 | | pagina 14