Waterschap Z.-VI.
en de Flora- en Faunawet
door Anne-Marie de Kok
Als lid van 't Duumpje, natuurliefhebber én medewerker van waterschap Zeeuws-
Vlaanderen, sommigen denken overigens dat deze combinatie niet mogelijk is
maar het kan dus wel degelijk maar dat ter zijde, wil ik graag reageren op het
artikel met de titel 'Waterschap' uit de vorige uitgave van 't Duumpje. Naar mijn
mening is dit artikel geschreven met kennis die, om het maar even in de heden
daagse taal te zeggen, niet helemaal up-to-date is. Graag zou ik jullie daarom met
onderstaand artikel willen updaten.
Door de Unie van Waterschappen is in 2006
de Gedragscode Flora- en Faunawet voor
waterschappen opgesteld. Deze gedrags
code is voorgelegd aan de minister van
LNV en die heeft deze na verschillende
aanpassingen uiteindelijk goedgekeurd. In
de gedragscode staat beschreven op welke
wijze gewerkt dient te worden wanneer er
juridisch zwaarder beschermde soorten
voorkomen [de soorten uit tabel 2 en 3 uit de
Flora- en Faunawet]. Wanneer bij het uitvoe
ren van beheer en onderhoud gewerkt wordt
volgens de gedragscode is een ontheffing in
het kader van de Flora- en Faunawet niet no
dig. Gaat het om nieuwe werken dan is wel
een ontheffing nodig als er soorten uit tabel
3 voorkomen. Uiteraard geldt er voor alle
voorkomende soorten dat er zorgvuldig ge
handeld dient te worden en dit staat dan ook
op pagina 8 van de gedragscode vermeld.
Naast de werkbeschrijvingen staat er in de
gedragscode ook een aantal eisen genoemd
waar een waterschap aan moet voldoen
wanneer het werkt volgens de gedragscode.
Eén van deze eisen is dat er in kaart moet
worden gebracht waar de juridisch zwaarder
beschermde soorten zich bevinden. Toen
in april 2007 het Dagelijks Bestuur van het
waterschap heeft besloten daadwerkelijk
volgens de gedragscode te gaan werken is
dan ook meteen een plan van aanpak op
gesteld. De eerste vraag die dan naar voren
komt is op welke wijze gaan we de bekende
gegevens boven water krijgen. De kennis is
aanwezig maar waar begin je. De conclusie
was dat er eerst een oriënterende litera
tuurstudie zou moeten plaatsvinden welke
als basis kan dienen. Deze literatuurstudie
is uitgevoerd door Bureau Waardenburg.
Al snel kwamen we er achter dat er in het
gebied veel kennis aanwezig was maar dat
dit niet zomaar uit handen wordt gegeven.
Niet uit onwil maar omdat deze gegevens
in mensen hun hoofd zitten of in zakboek
jes wordt bijgehouden. Niet iets wat je dus
zomaar kant en klaar krijgt aangeleverd. Met
Tot dusver de update over het waterschap en
de Flora- en Faunawet. Hopelijk is het enigs
zins negatieve beeld wat door het vorige
artikel werd geschetst nu wat bijgeschaafd.
Ik ben me ervan bewust dat voorgaande
informatie misschien voor sommigen nog
te beperkt is en dat het weer veel nieuwe
vragen, opmerkingen en/of ideeën oplevert.
Als dit het geval is zou ik zeggen pak een
keer de telefoon en bel het waterschap, ik
sta jullie graag te woord.
Bureau Waardenburg is toen de afspraak ge
maakt dat zij alleen in kaart zouden brengen
wat er uit diverse verspreidingsatlassen, in
het verleden uitgevoerde gepubliceerde on
derzoeken en als laatste via het Natuurloket
te halen was. Dit heeft geresulteerd in het
rapport 'Beschermde soorten Waterschap
Zeeuws-Vlaanderen'.
We zijn ons er van bewust dat we er met al
leen deze literatuurstudie nog lang niet zijn.
Ook willen we ons niet beperken tot alleen
de juridisch zwaarder beschermde soorten
uit tabel 2 en 3 van de Flora- en Faunawet
maar willen we ook weten waar de voor
Zeeuws-Vlaanderen bijzondere (doel)soor-
ten zich bevinden. Maar goed je moet ergens
beginnen dus is de opdracht naar Bureau
Waardenburg beperkt gebleven tot de tabel
2 en 3 soorten.
Om meer gegevens te verkrijgen hebben we
contact gezocht met enkele leden van de
Zeeuws-Vlaamse natuurbeschermingsver
enigingen. Na wat overleg over voorwaar
den waren zij bereid de bij hun bekende
verspreidingsgegevens aan te leveren aan
het waterschap. Via deze mensen zijn we in
contact gebracht met de Zoogdierwerkgroep
Zeeland en na enig overleg zijn ook deze
mensen bereid om hun gegevens aan het
waterschap beschikbaar te stellen.
Op het ogenblik wordt er druk gedacht over
een mogelijkheid al deze gegevens te digita
liseren zodat ze heel eenvoudig te raadple
gen zijn en in de toekomst goed gemuteerd
kunnen worden. Weer een volgende stap is
het verder uitwerken van de werkbeschrij
vingen die in de gedragscode vermeld staan.
Dit is voor een deel al gedaan door Bureau
Waardenburg maar het streven is om dit nog
meer op soortniveau te gaan specificeren.
Een kort verslag van wat activiteiten
die de werkgroep Planologie in de
eerste maanden van dit jaar bezig heeft
gehouden.
Het Zeeuwse Landschap wil een aantal
bomen rooien aan de Cathalijneschans
aan het Groote Gat. Daar zijn we niet
voor. We hebben dat ook laten weten
aan de Gemeente Sluis die formeel
toestemming moet geven.
Het Zeeuwse Landschap wil er andere
maar vooral minder bomen voor terug
zetten. Jammer en onnodig. De laatste
afweging is nog niet gemaakt. Praatje
met je branchegenoot of vecht je elkaar
het kot uit. U zult er van horen.
Kust in Kleur was jaren geleden al de
kreet.
We hebben heel veel aandacht besteed
aan de invulling van de kuststrook
tijdens en na de waterstaatkundige
werken (Inrichting Zwakke schakels].
De uitvoering vindt plaats onder leiding
van het Waterschap.
Intensief maar ook heel leuk werk.
Natuurlijk krijgen we niet alles wat we
willen maar de overwegingen die we
meegeven aan de betrokken partijen
zijn niet aan dovemansoren gericht.
De werkgroep kan eigenlijk best nog
wel iemand gebruiken met juridische
kennis en/of achtergrond. Het aan
schrijven van partijen over wat men
doet of soms ook niet doet vergt steeds
vaker juridische kennis. Die is er wel
en meer dan voldoende maar we zijn
kwetsbaar in de bezetting. Dus hierbij
de oproep: kom erbij en geniet van ons
handelen! Bellen, schijven of mailen
kan naar Leo D'Hoore. U allen bekend.
Overigens: over water en alles wat
daarmee samenhangt hoeft men ons
niets meer op de mouw te spelden.
We hebben een fenomeen op dat
gebied in ons midden. Laat ze maar
komen!