Maatschappelijke stage
is leuk en leerzaam
Carlos de Smit
Scholieren trotseren weer en wind bij het knotten van wilgen Luc van Beijsterveidt).
Het is een sombere zaterdagmorgen in
januari, de lucht is grauw en het regent.
Klokslag negen uur melden Emile de Badts,
Nick Quist, Mike Hoeder, Lars de Dob-
belaere en Loran Kerkhof, allen leerlingen
uit vwo 3, zich voor het knotten van een
twaalftal wilgen aan de Watervlietseweg in
IJzendijke, samen met een tiental volwas
senen, die hen met raad en daad bijstaan.
Direct bij aankomst pakken ze zaag en
bijl, vliegen als jonge apen in de bomen
en zagen hartstochtelijk takken van de
bomen. Het is de tweede dag van hun
maatschappelijke stage bij natuurbescher
mingsvereniging 't Duumpje.
Een maatschappelijke stage is een vorm
van leren binnen of buiten de school, waar
bij leerlingen via vrijwilligersactiviteiten
kennismaken met en een bijdrage leveren
aan allerlei aspecten en onderdelen van die
samenleving. Voorbeelden van een stage
zijn een kinderdagverblijf, Amnesty Inter
national, de plaatselijke sportclub, stichting
Welzijn, diverse musea in de streek, de
Koninklijke Nederlandse Reddings Maat
schappij, verpleeghuis De Stelle, enz.
Door de maatschappelijke stage beleven
de leerlingen hoe het is om vrijwilligers
werk te doen. Ook vergroot deze ervaring
hun maatschappelijke betrokkenheid en
ten slotte is de stage bedoeld om een
leuke tijd te hebben. En die hebben ze.
Regelmatig hoor je gegil of gebrul vanuit
de bomen en ondanks het aanhoudende
slechte weer lopen ze met pretoogjes over
het land en sjouwen de afgezaagde takken
op een hoop. En ze leren een heleboel.
Nick: "Eigenlijk verraste het me, wat er bij
komt kijken." Je denkt: "Jah, bomen knot
ten, dat doe ik wel even", maar dat is dus
niet zo. Je moet aan veel denken: hoe je de
tak in zaagt, welke kant hij moet opvallen,
hoeveel er moet blijven staan op de boom.
Ik heb wel het gevoel dat ik wat heb ge
leerd en het was natuurlijk heel gezellig!
In de politiek wordt al jaren gesproken
over het instellen van maatschappelijke
stages voor scholieren. Kinderen komen
minder vaak dan vroeger in aanraking met
vrijwilligerswerk. Om de sociale banden
in de samenleving te versterken, wordt
de maatschappelijke stage nu als middel
ingezet om leerlingen via het onderwijs te
leren 'samen leven'.
Emile, Nick, Mike, Lars en Loran hebben
een bewuste keuze gemaakt voor de stage.
Lars: "Het leek ons gezellig om samen
te knotten met een paar vrienden." Nick:
"Omdat het echt iets was om te doen. Je
handen uit de mouwen steken, echt het
gevoel hebben datje iets doet." Het blijft
de hele dag regenen en het land, waar de
wilgen staan en waarop het hout wordt
verzameld, verandert langzaam aan in
een modderpoel. De leerlingen laten zich
echter niet kennen en gaan onverzettelijk
door. Aan het eind van de middag planten
ze met z'n vijven een nieuwe wilg. "Zodat
later, veel later, als je hier nog eens langs
fietst, je de wilg robuust kan zien staan, de
wilg, die jullie ooit geplant hebben", aldus
begeleider Theo Aernoudts.
In het schooljaar 2011-2012 wordt de maat
schappelijke stage ingevoerd als verplicht
onderdeel van het lesprogramma. Vanaf
dat moment gaat het om stages van 48 uur
voor vmbo, 60 voor havo en 72 voor vwo.
In de aanloopfase heeft het Zwin College
er voor gekozen om alle leerlingen van het
derde jaar een stage te laten lopen, die
ongeveer 30 uur duurt.
Het is half vijf als de vijf leerlingen voldaan
en tevreden kijken naar de gekortwiekte
bomen en de stapels hout. Mike: "We
hebben geleerd hoe je een knotwilg moet
knotten en dat het erg smerig kan zijn. Het
was wel heel leuk en gezellig". Het regent
nog steeds als ze in de auto stappen
richting huis. Veel zeggen ze niet meer. Die
avond slapen ze als rozen en dromen over
bomen, takken en veel, heel veel regen
druppels.
Aan het eind van de middag planten ze een
wilg (Luc van Beijsterveidt).