Maatschappelijke stage is leuk en leerzaam Carlos de Smit Scholieren trotseren weer en wind bij het knotten van wilgen Luc van Beijsterveidt). Het is een sombere zaterdagmorgen in januari, de lucht is grauw en het regent. Klokslag negen uur melden Emile de Badts, Nick Quist, Mike Hoeder, Lars de Dob- belaere en Loran Kerkhof, allen leerlingen uit vwo 3, zich voor het knotten van een twaalftal wilgen aan de Watervlietseweg in IJzendijke, samen met een tiental volwas senen, die hen met raad en daad bijstaan. Direct bij aankomst pakken ze zaag en bijl, vliegen als jonge apen in de bomen en zagen hartstochtelijk takken van de bomen. Het is de tweede dag van hun maatschappelijke stage bij natuurbescher mingsvereniging 't Duumpje. Een maatschappelijke stage is een vorm van leren binnen of buiten de school, waar bij leerlingen via vrijwilligersactiviteiten kennismaken met en een bijdrage leveren aan allerlei aspecten en onderdelen van die samenleving. Voorbeelden van een stage zijn een kinderdagverblijf, Amnesty Inter national, de plaatselijke sportclub, stichting Welzijn, diverse musea in de streek, de Koninklijke Nederlandse Reddings Maat schappij, verpleeghuis De Stelle, enz. Door de maatschappelijke stage beleven de leerlingen hoe het is om vrijwilligers werk te doen. Ook vergroot deze ervaring hun maatschappelijke betrokkenheid en ten slotte is de stage bedoeld om een leuke tijd te hebben. En die hebben ze. Regelmatig hoor je gegil of gebrul vanuit de bomen en ondanks het aanhoudende slechte weer lopen ze met pretoogjes over het land en sjouwen de afgezaagde takken op een hoop. En ze leren een heleboel. Nick: "Eigenlijk verraste het me, wat er bij komt kijken." Je denkt: "Jah, bomen knot ten, dat doe ik wel even", maar dat is dus niet zo. Je moet aan veel denken: hoe je de tak in zaagt, welke kant hij moet opvallen, hoeveel er moet blijven staan op de boom. Ik heb wel het gevoel dat ik wat heb ge leerd en het was natuurlijk heel gezellig! In de politiek wordt al jaren gesproken over het instellen van maatschappelijke stages voor scholieren. Kinderen komen minder vaak dan vroeger in aanraking met vrijwilligerswerk. Om de sociale banden in de samenleving te versterken, wordt de maatschappelijke stage nu als middel ingezet om leerlingen via het onderwijs te leren 'samen leven'. Emile, Nick, Mike, Lars en Loran hebben een bewuste keuze gemaakt voor de stage. Lars: "Het leek ons gezellig om samen te knotten met een paar vrienden." Nick: "Omdat het echt iets was om te doen. Je handen uit de mouwen steken, echt het gevoel hebben datje iets doet." Het blijft de hele dag regenen en het land, waar de wilgen staan en waarop het hout wordt verzameld, verandert langzaam aan in een modderpoel. De leerlingen laten zich echter niet kennen en gaan onverzettelijk door. Aan het eind van de middag planten ze met z'n vijven een nieuwe wilg. "Zodat later, veel later, als je hier nog eens langs fietst, je de wilg robuust kan zien staan, de wilg, die jullie ooit geplant hebben", aldus begeleider Theo Aernoudts. In het schooljaar 2011-2012 wordt de maat schappelijke stage ingevoerd als verplicht onderdeel van het lesprogramma. Vanaf dat moment gaat het om stages van 48 uur voor vmbo, 60 voor havo en 72 voor vwo. In de aanloopfase heeft het Zwin College er voor gekozen om alle leerlingen van het derde jaar een stage te laten lopen, die ongeveer 30 uur duurt. Het is half vijf als de vijf leerlingen voldaan en tevreden kijken naar de gekortwiekte bomen en de stapels hout. Mike: "We hebben geleerd hoe je een knotwilg moet knotten en dat het erg smerig kan zijn. Het was wel heel leuk en gezellig". Het regent nog steeds als ze in de auto stappen richting huis. Veel zeggen ze niet meer. Die avond slapen ze als rozen en dromen over bomen, takken en veel, heel veel regen druppels. Aan het eind van de middag planten ze een wilg (Luc van Beijsterveidt).

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2010 | | pagina 19