"LlliJJÉ ede dicht. In een wat actiever benadering ga je clusteren per kern: 1 school en 1 winkel op het dorp. Je zult moeten afwachten of deze overblijvende voorzieningen voldoende kwaliteit kunnen bieden. Als 1 leerkracht 15 kinderen in 8 klassen moet bedienen, is dat twijfelachtig. Wat verdergaand is een herschikking per regio. In de praktijk heb ben we dat zien gebeuren bij het beperken van bibliotheekvestigingen tot Oostburg en Breskens. En aan deze inperking kwam geen beleid te pas: het was de financiële situatie die deze herschikking afdwong. De meest rigoureuze keuze is wat men nu bij de basisscholen voorstelt: minder dan 100 leerlingen betekent opheffen. In Zeeland zullen er bij hanteren van deze norm van de huidige 233 scholen 94 scholen opgeheven worden. Ook de Groese Meerstromen- school met haar huidige 78 leerlingen zou dus opgeheven worden. Dhr. Van der Wout stelt dat het verdwijnen van de laatste dorpsschool of de laatste winkel niet per definitie afbreuk hoeft te doen aan de leefbaarheid in een dorp, mits passende maatregelen worden getroffen. Het gaat om de balans: als je qua woonge not ver uitsteekt boven andere gebieden, moet je op een ander terrein misschien iets toegeven. Een actieve bevolking zorgt dat die voorzieningen in het nabijgelegen dorp van dermate goede kwaliteit zijn, dat de balans toch in evenwicht blijft. Het buitengewoon groot aantal aanwezi gen die middag in aanmerking nemend sprak dhr. Van der Wouw de verwachting uit dat het dorp Groede zich voor de toekomst weinig zorgen zou moeten maken. Na een korte pauze is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Vragenronde De eerste vraag komt van Jan van Seters, voorzitter van de Zeeuwse Milieufederatie, die wijst op het feit dat de overheid inzet op het stimuleren van topsectoren, terwijl mevr. Van Dam de aandacht richt op het maatschappelijk middenveld. Mevr. Van Dam antwoordt dat alle hens aan dek zal moeten staan om een grote draai te maken; juist in dat middenveld zitten de meeste mensen en bedrijven. Gedeputeerde Ben de Reu neemt ook deel aan de discussie en vraagt zich aansluitend af hoe je alle burgers meekrijgt in deze omslag. Men loopt te hoop tegen ontslagen die vielen bij het sluiten van "oude, weinig duurzame" industrie als Zalco. Een bedrijf als Thermphos, dat trachtte om te schake len naar duurzame fosforproductie, had te weinig 'Ausdauer' om te winnen van con currerende fosforproducenten die bezig zijn fossiele fosfor zo snel mogelijk op te maken. Om die reden sprong de provincie coulant om met Thermphos: alleen bedrijven die het lef hebben de transitie te maken, heb ben een duurzame toekomst. Verder hoort het tot gebruikelijk menselijk gedrag te hoop te lopen als iets verdwijnt. Als kind bezocht hij de lagere school op de Klakbaan, een situatie die je je nu niet meer kunt voorstellen. Wat de biobased-industrie betreft, moet je je zien te richten op die delen waarvoor de meeste kennis vereist is. Die klussen kunnen minder snel uitbesteed worden in lagelonenlanden en zo houden we hooggeschoolde Zeeuwen aan de slag. Qua regionale samenwerking ziet hij meer voordelen in combinaties met bedrijven in Vlaanderen en West-Brabant dan in Zuid- Holland. Dhr. Schrijnen merkt op dat hij zich er nog steeds over verwondert dat nog steeds zoveel mensen naar Cadzand-Bad komen, in ogenschouw genomen dat alles daar 20 jaar heeft stilgestaan. Hij is blij dat er nu iets gebeurt, al moet gemeente Sluis de kaders scheppen waaraan een projectontwikkelaar invulling kan geven. We krijgen nu wel eens een andere indruk. Mevr. Van Dam memoreert dat de houding van 'het gaat al 20 jaar goed zo, dus we laten het maar zo' een verkeerde attitude is. Je moetje altijd afvragen of een andere aanpak niet beter is. Stilstand is achteruit gang. Ook zij ziet weinig gemeenschap pelijks met Zuid-Holland; West Brabant ligt meer in de lijn. De voorzitter van de Gebiedscommissie, dhr. Hans Quist, heeft eveneens voorkeur voor Vlaanderen. Daar is geld voor inves teringen, veel bedrijvigheid en we hebben veel historische overeenkomsten. Dhr. Jan van Seters zou al lang blij zijn als de gemeentes Sluis, Terneuzen en Hulst beter zouden samenwerken. Voor hem is dat grootschalig genoeg. Dhr. Joost Schrijnen gaat ook nog even in op ambtelijke samenwerking. Hij noemt de door minister Plassterk opgedrongen samenwerking tot mislukken gedoemd. Bestuurders hebben er geen belang bij sa men te werken. Je bent beter met vrijwillig ontstane netwerken, die worden gedragen i.p.v. opgelegd. Gedeputeerde Ben de Reu haalt de term 'groenblauwe oase' nog even van stal, die meestal gekoppeld wordt aan het idee dat de hele streek op recreatie en pensio- nado's kan teren. Dat is volgens hem een misvatting. We hebben de Kanaalzone hard nodig om te overleven. Ook wat betreft de samenwerking met Vlaanderen is nog veel werk te verzetten. Er blijven veel fiscale verschillen en zowel Nederlandse als Belgische kabinetten zitten te kort om deze verschillen krachtdadig aan te pakken. Het onderscheid tussen wat Vlaanderen zelf mag regelen en wat aan de landsregering in Brussel moet worden overgelaten, maakt het allemaal nog complexer. Hij concludeert dat de laatste 5 jaar weinig vooruitgang geboekt is. Tevens dat het weinig zin heeft te praten over voors en tegens, maar de notie zou moeten zijn 'wat doen we eraan!' Wat organisatorische gehelen betreft, ziet hij weinig in samenvoegen van provincies. West Zeeuwsch-Vlaanderen als één orga nisch geheel ligt meer voor de hand. Voorzitter Bart Groot rondt het geheel af door iedereen te bedanken voor de inbreng en tevens mede te delen dat men van zins is in het najaar een passend vervolg op dit weekend te organiseren met als onderwerp water. Verwijzingen en literatuur: Silent Spring (1962; Nederlandse vertaling: Dode Lente, 1964,1972). Via google talloze leveranciers. Geen pdf gevonden. Brundtland-rapport: te downloaden via http://conspect.nl/pdf/Our_Common_Futu- re-Brundtland_Report_1987.pdf Masterplan Voorzieningen Zeeuws-Vlaan- deren: te downloaden op www.zeeland.nl/ ruimte_wonen/leefbaarheid/masterplan En natuurlijk: www.duurzaamgroede.nl

Tijdschriftenbank Zeeland

't Duumpje | 2013 | | pagina 8