BRIAfl MITCHELL
opzuuepende Funk
SAMEN!
3
2
SAMEN EEN MUZIEKBLAD
UITGEVEN
MOET KUNNEN!
Brian Mitchell, in het dagelijks
leven Rudy Lockefeir, is en
blijft een nuchter man. De
sympathieke zanger uit Terneu-
zen kent zo langzamerhand het
klappen van de zweep in de
muziekwereld.
’Ze beloven je gouden bergen,
maar je kan het beter allemaal
zelf doen. Wanneer alles zou
zijn uitgekomen en waar was
gemaakt wat me beloofd was!
Ik zit tegenover Brian Mitchell,
geen bitter man, al zou je dat
aan zijn uitspraken wel denken,
nee, gewoon een nuchter denk
end mens die keihard doorgaat.
Deze instelling werpt dan nu
toch zijn vruchten af want me
de door de stuwende kracht
achter Brian van Ella Lockefeir,
zit er nu echt muziek in de toe
komst.
langs de Spaanse kust tourde.
Dit werd een groot sukses en
bij terugkomst werden er
enkele singletjes opgenomen.
Het verwachte sukses bleef
ook ditmaal uit en voor Brian
was dit de aanleiding om het
solo te gaan proberen.
eigenlijk een jaar niets kunnen
doen, jammer ja, maar je leert
er wel van
Het heft werd in handen geno
men door, zoals eerder gemeld,
Ella Lockefeir en vanaf die tijd
gaat de bal langzaam maar zeker
rollen.
Brian kwam, na zijn overwinning
in de Hooizolder, in kontakt met
Jochem Fluitsma en Eric'van Tijn,
o.a. de producers van Mai Tai en
schreef op muziek van Jochem
en Eric het mooie nummer 'Trea
sure of my Hfe', wat binnenkort
zal uitkomen op single. Dat Brian
deze single kan uitbrengen wordt
mogelijk gemaakt door twee Bel
gische sponsors.
Toeko ms tplannen
Brian wil eerst proberen een re
pertoire van eigen nummers bij
elkaar te krijgen en deze dan
natuurlijk op muziekband zet
ten, al wegdromend voegt hij
daar aan toe ’mijn eigen num
mers op een LP, zou toch te
gek zijn hè’.
Verder wil hij veel optreden in
discotheken waaronder hope-
door het arm in arm mee te dei
nen. Je voelt gewoon wanneer
het publiek 'in the mood' is, dan
kan ik wel een hele avond door
gaan'.
lijk een keer de Bluethiekin in
Rotterdam.
Voorlopig heeft Brian al een
serie optredens ’solo’ achter
de rug, waaronder 6 april j.l.
een soundmix in de Expobeurs
te Axel. Daar dit blad ook een
keer ’ter perse’ moet, weten
we niet wat de uitslag daarvan
is geworden.
Laten we hopen dat het lukt,
wie weet zien we Brian Mitchell
terug bij de volgende tv-uitzen-
ding in de ’Soundmix’, ben be
nieuwd welk nummer en welke
zanger Brian dan zingt.
Gimmick wenst je alvast veel
sukses en toi-toi-toi
Natuurlijk is het mogelijk in
Zeeland een muziekblad uit
te geven, talent genoeg!
Zeeland heeft genoeg bands,
muziekgroepen, solisten en
ander entertainment welke
als amateurs en hobbyisten
zijnde wel regelmatig hier of
daar optreden en met sukses.
Gimmick wil hier aandacht
aan schenken maar vraagt
hierin wel de hulp van dezelfde
eerdergenoemde groep alsmede
van de mensen die in de orga
nisatie zitten.
Geef zoveel mogelijk data en
informatie aan ons door, wij
van onze kant proberen hier
van verslag te doen.
MOET KUNNEN!
Even terugblikken
De inmiddels 31-jarige Brian
vertrok als kleuter met zijn
ouders naar Amerika waar hij
zijn eerste muzikale ervaring
en opdeed. Hij was 12 jaar
toen hij zijn eerste drumstel
kreeg en 13 toen hij in zijn
eerste band speelde .’Phyco-
tic Sound’, waarvan de ove
rige bandleden tussen de 18
en 21 jaar waren.
Brian kwam op 14-jarige leef
tijd terug naar Nederland met
in zijn achterhoofd muziek,
daar wilde hij in doorgaan.
Al snel maakte hij deel uit
van de Belgische formatie
’Stream’. De drumstokken
werden aan de kant gelegd,
een microfoon in zijn handen
geduwd en een single opgeno
men. Het singletje flopte he
laas maar bracht wel de veel
zijdigheid van Brian aan het
licht. De optredens daaren
tegen liepen prima, waardoor
Stream in het voorprogramma
van de Bintangs kwam te
staan. Na Stream maakte Brian
deel uit van de Gentse funk-
formatie Jinx, waarmee hij
bliek enthousiast mee staat te
zingen dan hoef ik er verder wei
nig meer aan toe te voegen.
Opmerkelijk was wel dat vooral
de ’slow-nummers’ bijzonder in
de smaak vielen. Een kleine greep
uit het cover-repertoire van Brian:
'Gold' en 'Only when you leave'
van Spandau Ballet; 'Club Tropi
cana' van Wham;"L4// night long'
en 'Stuck on you' van Lionel
Ritchie; 'Human Nature' van
Michael Jackson; 'Copacabana'
en 7 wanna do it'van B. Manilow;
'Mornin' van Al Jarreau; 'Waiting
in vain'van Bob Marley; 'Just the
way you are' van Billy Joël; 'Nati
ve New Yorker'van Odyssy.
Binnenkort kan daar nog een
nummer van David Bowie aan
toegevoegd worden: ’This is not
America’.
Ik zag een geslaagd optreden in
de discotheek, het publiek was
enthousiast en Brian vertelde na
afloop dat het allemaal lekker
ging; 'Ik sta graag 'in dose con
tact' met mijn publiek, daar speel
ik op in. Ik vind het heerlijk wan
neer ik een slow nummer zing en
zie dat daar op gereageerd wordt
Muziekstijl
De soort muziek die Brian het
beste ligt is ’funk’ in de stijl van
Al Jarreau, maar ook tekstueel
sterke ’ballads’ maken deel uit
van zijn repertoire. Door zijn
muzikale veelzijdigheid, waar
onder het bespelen van instru
menten, het schrijven van tekst
en en componeren van muziek
met daarbij gevoegd een volle
van ballad/ tot
Solocarrière
Hij schreef zich in 1982 in voor
een talentenjacht in de Hooi
zolder te Westkapelle. Hij kwam,
zong en overwon! De prijs, een
kontrakt/optie bij platenmaat
schappij Telstar bracht niet wat
Brian ervan verwachtte. Tk heb
meeslepende stem, is het niet
makkelijk om hem in een be
paalde kategorie te plaatsen.
Hij kan eigenlijk alles aan, van
sfeervolle ballads tot opzwepen
de funk. Hij past zijn repertoire
aan, al naar gelang de lokatie
waar hij moet optreden.
Ik heb Brian aan het werk gezien
in een discotheek en moet zeggen
dat het coverwerk wat hij daar
ten gehore bracht nou niet be
paald het makkelijkste is om te
zingen.. Zeker niet wanneer je
weet dat het publiek tot op iede
re noot nauwkeurig weet hoe dat
nummer moet klinken.
Wanneer je dan merkt hoe dat pu-
INTERVIEW
Door Anja Groeneveld