BRIAfl MITCHELL opzuuepende Funk SAMEN! 3 2 SAMEN EEN MUZIEKBLAD UITGEVEN MOET KUNNEN! Brian Mitchell, in het dagelijks leven Rudy Lockefeir, is en blijft een nuchter man. De sympathieke zanger uit Terneu- zen kent zo langzamerhand het klappen van de zweep in de muziekwereld. ’Ze beloven je gouden bergen, maar je kan het beter allemaal zelf doen. Wanneer alles zou zijn uitgekomen en waar was gemaakt wat me beloofd was! Ik zit tegenover Brian Mitchell, geen bitter man, al zou je dat aan zijn uitspraken wel denken, nee, gewoon een nuchter denk end mens die keihard doorgaat. Deze instelling werpt dan nu toch zijn vruchten af want me de door de stuwende kracht achter Brian van Ella Lockefeir, zit er nu echt muziek in de toe komst. langs de Spaanse kust tourde. Dit werd een groot sukses en bij terugkomst werden er enkele singletjes opgenomen. Het verwachte sukses bleef ook ditmaal uit en voor Brian was dit de aanleiding om het solo te gaan proberen. eigenlijk een jaar niets kunnen doen, jammer ja, maar je leert er wel van Het heft werd in handen geno men door, zoals eerder gemeld, Ella Lockefeir en vanaf die tijd gaat de bal langzaam maar zeker rollen. Brian kwam, na zijn overwinning in de Hooizolder, in kontakt met Jochem Fluitsma en Eric'van Tijn, o.a. de producers van Mai Tai en schreef op muziek van Jochem en Eric het mooie nummer 'Trea sure of my Hfe', wat binnenkort zal uitkomen op single. Dat Brian deze single kan uitbrengen wordt mogelijk gemaakt door twee Bel gische sponsors. Toeko ms tplannen Brian wil eerst proberen een re pertoire van eigen nummers bij elkaar te krijgen en deze dan natuurlijk op muziekband zet ten, al wegdromend voegt hij daar aan toe ’mijn eigen num mers op een LP, zou toch te gek zijn hè’. Verder wil hij veel optreden in discotheken waaronder hope- door het arm in arm mee te dei nen. Je voelt gewoon wanneer het publiek 'in the mood' is, dan kan ik wel een hele avond door gaan'. lijk een keer de Bluethiekin in Rotterdam. Voorlopig heeft Brian al een serie optredens ’solo’ achter de rug, waaronder 6 april j.l. een soundmix in de Expobeurs te Axel. Daar dit blad ook een keer ’ter perse’ moet, weten we niet wat de uitslag daarvan is geworden. Laten we hopen dat het lukt, wie weet zien we Brian Mitchell terug bij de volgende tv-uitzen- ding in de ’Soundmix’, ben be nieuwd welk nummer en welke zanger Brian dan zingt. Gimmick wenst je alvast veel sukses en toi-toi-toi Natuurlijk is het mogelijk in Zeeland een muziekblad uit te geven, talent genoeg! Zeeland heeft genoeg bands, muziekgroepen, solisten en ander entertainment welke als amateurs en hobbyisten zijnde wel regelmatig hier of daar optreden en met sukses. Gimmick wil hier aandacht aan schenken maar vraagt hierin wel de hulp van dezelfde eerdergenoemde groep alsmede van de mensen die in de orga nisatie zitten. Geef zoveel mogelijk data en informatie aan ons door, wij van onze kant proberen hier van verslag te doen. MOET KUNNEN! Even terugblikken De inmiddels 31-jarige Brian vertrok als kleuter met zijn ouders naar Amerika waar hij zijn eerste muzikale ervaring en opdeed. Hij was 12 jaar toen hij zijn eerste drumstel kreeg en 13 toen hij in zijn eerste band speelde .’Phyco- tic Sound’, waarvan de ove rige bandleden tussen de 18 en 21 jaar waren. Brian kwam op 14-jarige leef tijd terug naar Nederland met in zijn achterhoofd muziek, daar wilde hij in doorgaan. Al snel maakte hij deel uit van de Belgische formatie ’Stream’. De drumstokken werden aan de kant gelegd, een microfoon in zijn handen geduwd en een single opgeno men. Het singletje flopte he laas maar bracht wel de veel zijdigheid van Brian aan het licht. De optredens daaren tegen liepen prima, waardoor Stream in het voorprogramma van de Bintangs kwam te staan. Na Stream maakte Brian deel uit van de Gentse funk- formatie Jinx, waarmee hij bliek enthousiast mee staat te zingen dan hoef ik er verder wei nig meer aan toe te voegen. Opmerkelijk was wel dat vooral de ’slow-nummers’ bijzonder in de smaak vielen. Een kleine greep uit het cover-repertoire van Brian: 'Gold' en 'Only when you leave' van Spandau Ballet; 'Club Tropi cana' van Wham;"L4// night long' en 'Stuck on you' van Lionel Ritchie; 'Human Nature' van Michael Jackson; 'Copacabana' en 7 wanna do it'van B. Manilow; 'Mornin' van Al Jarreau; 'Waiting in vain'van Bob Marley; 'Just the way you are' van Billy Joël; 'Nati ve New Yorker'van Odyssy. Binnenkort kan daar nog een nummer van David Bowie aan toegevoegd worden: ’This is not America’. Ik zag een geslaagd optreden in de discotheek, het publiek was enthousiast en Brian vertelde na afloop dat het allemaal lekker ging; 'Ik sta graag 'in dose con tact' met mijn publiek, daar speel ik op in. Ik vind het heerlijk wan neer ik een slow nummer zing en zie dat daar op gereageerd wordt Muziekstijl De soort muziek die Brian het beste ligt is ’funk’ in de stijl van Al Jarreau, maar ook tekstueel sterke ’ballads’ maken deel uit van zijn repertoire. Door zijn muzikale veelzijdigheid, waar onder het bespelen van instru menten, het schrijven van tekst en en componeren van muziek met daarbij gevoegd een volle van ballad/ tot Solocarrière Hij schreef zich in 1982 in voor een talentenjacht in de Hooi zolder te Westkapelle. Hij kwam, zong en overwon! De prijs, een kontrakt/optie bij platenmaat schappij Telstar bracht niet wat Brian ervan verwachtte. Tk heb meeslepende stem, is het niet makkelijk om hem in een be paalde kategorie te plaatsen. Hij kan eigenlijk alles aan, van sfeervolle ballads tot opzwepen de funk. Hij past zijn repertoire aan, al naar gelang de lokatie waar hij moet optreden. Ik heb Brian aan het werk gezien in een discotheek en moet zeggen dat het coverwerk wat hij daar ten gehore bracht nou niet be paald het makkelijkste is om te zingen.. Zeker niet wanneer je weet dat het publiek tot op iede re noot nauwkeurig weet hoe dat nummer moet klinken. Wanneer je dan merkt hoe dat pu- INTERVIEW Door Anja Groeneveld

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 3