BUMA
STEMRA
W:01189-2273
Feedback
EEN BLAD VOOR JOU!
wat zich uit hun geest ontspro
ten had.
De Vereniging BUMA is nu
aangesloten bij soortgelijke
instanties over de gehele wereld,
zodat de bij BUMA aangesloten
auteur zijn geestelijke kreaties
beschermd weet tegen elke vorm
van misbruik. Onder misbruik
wordt verstaan: het gebruiken
van andermans werk zonder
daarvoor toestemming te vragen.
Dit is beter bekend onder het
begrip plagiaat.
BUMA nu bemiddelt tussen de
auteur en de gebruiker en zorgt
ervoor dat de auteur geld krijgt
voor elke keer dat zijn werk
wordt uitgevoerd.
STEMRA (Stichting tot Exploi
tatie van Mechanische Reproduk-
tierechten der Auteurs) werd in
1936 opgericht door BUMA. De
stichting heeft tot doel het be
hartigen en bevorderen van mate
riele en immateriële belangen van
auteurs, uitgevers en andere au
teursrechthebbenden, in het
bijzonder met betrekking tot
het mechanisch reproduktie-
recht. Dit betekent dat Stemra
zich bezighoudt op het gebied
van het verveelvoudig! ngsrëcht
van muziek- en tekstwerken.
Buma beperkt zich alleen tot
het uitvoeringsrecht op muziek
werken met of zonder tekst.
Vereniging BUMA/
Stichting STEMRA
Buma/Stemra-huis
Prof. E.M. Meijerslaan 3
1183 AV Amstelveen
Telefoon: 020 - 5407911
zou zijn, probeer dan maar eens
te’bewijzen dat dat nummer uit
jouw kreatieve geest is gekomen.
ook de vraag naar boven of er
binnen de groep geen konflikten
ontstonden, gezien het leeftijds
verschil tussen de muzikanten.
De oudste in de groep is bijna
40 en de jongste net 17 jaar.
Aad van Oss antwoordde hierop
dat er - ondanks het generatie-
verschil - geen "muzikale kon-
flikten, gezien het leeftijdsver
schil, in de band zijn".
Hans Notebaard, de jongste, is
een goede trompettist die ons
lange tijd heeft gevolgd. De
arrangementen die hij moet
spelen leveren geen moeilijk
heden voor hem op, net zo
i min dat er 'muzikale-genera-
tie-konflikten' in de band
zijn. Cor de Jonge vertelde
hoe het Amerikaanse geluid
in de groep is geslopen. Volgens
hem komt dit door zijn interes
se in groepen als Spyro Gyra en
David Sandborn, terwijl Aad van
Oss meer op Chicago is gericht.
'Maar', zegt Cor, 'ik vind dat we
toch wel een eigen geluid hebben'.
Aad van Oss die 90% van de num
mers voor Feedback schrijft, ver
telde dat zij geen inspiraties heb
ben om nationaal door te breken,
daarvoor staan zij allen te zeer
met beide benen op de grond.
Dit is gewoon een leuke ervaring,
waarbij je wat kontakten kunt
leggen en mogelijk eens een
optreden buiten de provincie.
Het radio-optreden in Vara's
Popkrant zal de laatste moge
lijkheid zeker vergroten.
Voor opname in de agenda
van de tweede uitgave van
Gimmick dient de kopij
uiterlijk vrijdag 28 juni bij
de redaktie te zijn. Indien
er wijzigingen in uw pro
gramma's zijn, geef deze
dan zo spoedig mogelijk
door zodat wij deze moge
lijk nog kunnen aan passen.
Op 9 juli komt het tweede
nummer uit!
rende akkoordschema's en
melodielijn.
Er zijn nog twee andere manie
ren om eigen nummers te laten
registreren. De eerste is een vrij
prijzige, maar wel betrouwbaar.
Men kan bij een notaris de wer
ken in een akte vast laten leggen
tegen een vergoeding van enkele
honderden guldens. De tweede
manier is het laten registreren
van de nummers bij het Centraal
Belasting Gebouw te Rotterdam,
afdeling Registratie. Hier kan
men tegen een kleine vergoeding,
f 3,50, tekst plus titel beschermen.
Ook is het mogelijk om een cas
sette met de nummers in te schrij
ven, maar erg waterdicht - zoals
bij Buma - is deze methode niet.
Nu is het niet zo dat er, nu men
ingeschreven is, geld in het laatje
gaat stromen. Buma/Stemra gaat
ervan uit dat de werken die ge
registreerd zijn veelvuldig op
radio- of televisie-uitzendingen
voorkomen; dat er openbare uit
voeringen van komen; dat het
werk uitgegeven gaat worden
of dat er opnames van zijn ge
maakt voor een film en dat daar
een redelijke roulatie van ver
wacht wordt.
Voor amateurbandjes is het dus
niet zo heel interessant om hun
nummers te laten registreren,
omdat de kans op een radio-tv-
optreden gewoonweg erg klein
is. Het is wel aan te bevelen in
het geval men een demo heeft
gemaakt en waarvan men be
nieuwd is of er misschien een
platenmaatschappij is die er
brood in ziet, (wie herinnert
zich niet het feit dat de voor
malige groep Peradventure uit
Vlissingen, een demo naar de
maatschappij van Vader Abra
ham had gestuurd. Zij kregen
nooit een berichtje maar op een
gegeven moment hoorden zij
Vader Abraham wel hun melo
dielijn fluiten. Zij konden dus
naar hun geld fluiten).
HET ONTSTAAN
In 1912 is in Nederland de au
teurswet afgekondigd die tot
taak heeft de kreaties van de
menselijke geest op het gebied
van de letterkunde, wetenschap
en kunst veilig te stellen in het
maatschappelijk leven.
Een jaar later wordt de Vereni
ging BÜMA (Bureau voor Mu
ziek-Auteursrecht) in het leven
geroepen om de belangen van
de auteurs te behartigen, want
het blijkt voor de auteurs een
onmogelijke taak kontrole uit
te oefenen op het gebruik van
"De V/issingse Popkrant-groep
van de week, FEEDBACK"!
Zo werd deze formatie op dins
dag 14 mei j.l. aangekondigd
door Henk Westbroek in het
radioprogramma Vara's Pop
krant.
Een week eerder had Feedback
de opnamen gemaakt voor deze
uitzending in Studio-5 van de
Vara in nog geen zeven uur.
De opgenomen nummers Lucky
Boy en Perfect Love werden
door Louis Filius en Henk Fey
gemixed. Veel lof ging er van
de technici uit naar Louis die
zij "een zeer professioneel in
gestelde drummer vinden met
uitstekende kwaliteiten".
Dit is niet zo verwonderlijk
wanneer men daarbij bedenkt
dat Louis Filius al ruim 15 jaar
met muziek bezig is.
Bij Henk Westbroek kwam dan
HET OPTREDEN
In het geval men wel eigen werk
heeft laten registreren en regel
matig optreedt, bestaat er de
mogelijkheid om geld van Bu
ma/Stemra te ontvangen. Men
ontvangt - als aangeslotene -
elk kwartaal een lijst welke door
de band of manager van de band
ingevuld en teruggestuurd dient
te worden met daarop de num
mers die gespeeld zijn tijdens
een optreden, waar en hoe vaak.
Buma/Stemra gaat dan uitzoe
ken hoeveel geld de aangesloten
artiest/auteur ontvangt. Veel zal
dit nooit zijn, maar het is geld
waar men als aangeslotene recht
op heeft.
Per kwartaal wordt door de
Buma/Stemra een nieuwe lijst
toegestuurd aan de band of
manager.
Veel geld zal het aangesloten zijn
bij Buma/Stemra voor de ama
teurband niet opleveren, maar
het beschermen van eigen kompo
sities kan geen kwaad. Het be
schreven voorbeeld van Peradven-
ture is misschien maar een speld
in een hooiberg en dan is het nog
een geluk dat het geen wereldhit
is geworden. Maar, stel je voor
dat dit wel het geval geweest
HET REGISTREREN
Iedereen die kreatief is geweest
en zijn of haar werk wil bescher
men, kan zich erg gemakkelijk
aansluiten bij Buma/Stemra.
Het entreegeld voor Buma/
Stemra gezamenlijk bedraagt
f 100,--. Dit is een eenmalige
betaling. Voor de Stichting
Stemra moet er elk jaar een
bijdrage gestort worden van
f 75,--. Wanneer dat geld ge
stort is wil dat nog niet zeggen
dat de werken beschermd zijn.
Men zal bij Buma/Stemra een
bewijs willen dat het betref
fende muziekwerk van de ma-
ker/aangeslotene is. Het mu
ziekwerk moet dus op noten
gezet worden. Nu zijn hiervoor
een aantal methoden:
Veel mensen, in dit geval muzikanten, hebben moeite met de Vereni
ging Buma/Stemra. Velen denken dat, wil je hierbij aangesloten zijn,
er geld, veel geld, over tafel moet rollen. Anderen denken dat er nooit
geld terugkomt in het laatje van het geestelijk brein. De meesten zien
ervan af zich aan te sluiten omdat zij hun muziek niet op noten kun
nen zetten en dat is toch min of meer een vereiste om eigen nummers
te kunnen beschermen.
In dit artikel wordt geprobeerd om deze onduidelijkheden wat op te
helderen en een beeld te geven van wat Buma/Stemra nu doet voor de
muzikanten. Daarnaast wordt aangegeven wat de muzikant kan doen
om zijn of haar éigen nummers zoveel mogelijk te beschermen.
Mochten er na het lezen van dit artikel nog vragen zijn, dan zullen wij
daar in een later nummer zeker uitvoerig op in gaan.
a) je doet het zelf;
b) je laat het - vanwege eigen
onmacht - door een ander
doen of
c) je gaat naar het Buma-huis
te Amstelveen, waar een
Yamaha-toetsenbord de
nummers voor jou op noten
zet.
Het op noten zetten van eigen
werk betreft alleen de zanglijn
en de begeleidingsakkoorden.
Buma heeft dus weinig aan een
ingeschreven artiest/auteur die
alleen een lijst met nummers in
stuurt zonder de daarbij beho-
waarom en voor wie?
Marius de Nobel
I
19
18