Op maandag 8 april j.l. vond in het jongerencentrum Jamash een Benefiet-festival plaats waarvan de opbrengst ten goede komt aan het geplande popfes tival op zaterdag 24 augustus in Terneuzen. Aan dit Benefiet-festival gaven vijf groepen hun medewerking, waarvan vier Zeeuwse bands en de Blues-band Hotch-Potch uit Nijmegen. Oberon, een trio dat zich bezig houdt met Folkmuziek, opende 's middags het festival. Het avondprogramma werd in gevuld door respektievelijk Vogue, het eerder genoemde Hotch-Potch, Torture en Thoroughbread. Een zeer ge varieerd programma. Vogue begon zijn optreden later dan gepland omdat twee van hun bandleden nog niet aanwezig waren. Deze, nog erg jonge band bracht een uur lang een swingend en melodieus re pertoire, waar hier en daar de invloeden van Japan en Spandau Ballet niet erg ver te zoeken wa ren. Na Vogue trad de Nijmeegse Blues-formatie Hotch-Potch op. Deze muzikanten waren bereid voor een lage onkostenvergoe ding de reis naar Terneuzen te maken om zo hun bijdrage te leveren aan het op 24 augustus geplande popfestival. Zij brach ten een blues-repertoire van de oude stempel. Vervolgens was het de beurt aan Torture, een jonge band uit Terneuzen met een eigen repertoire. Dit vier tal, aangevoerd door zanger Michel Oudijk, bezit zeker de muzikale kapaciteiten en po tentie om regelmatiger op de wat grotere gevestigde podia hun muziek ten gehore te brengen. Na deze New-Wave band trad de Hard-Rock band Thoroughbread aan, een band waar duidelijk een eigen publiek op af was gekomen. Voor het overvol Ie Jamash was Thorough bread de afsluiter en uitsmijter van een boven verwachting druk bezocht Benefiet-festival waar van de opbrengst het geplande popfestival wat meer zekerheid geeft. Dit geldt tevens voor de donatie van Dow en de subsidie van de gemeente Terneuzen. Verder hebben de initiatiefne mers een stickeraktie op touw gezet waarvan de opbrengst uiteraard ook in 'de pot' terecht komt. Wanneer de Stichting "Pop In Terneuzen" (PIT) op deze manier doorgaat en hun kas kunnen blijven spekken, dan staat er weinig meer in de weg en kunnen de voorberei dingen voor het popfestival op 24 augustus a.s. afgerond worden. In Engeland gaan zij opna mes maken voor een nieuwe LP en wordt er een begin ge maakt aan een tour door hun thuisland. "Daarna gaan wij optreden in Zuid-Frankrijk en Zwitserland. Misschien dat wij dit jaar nog voor een paar 'gigs' naar Nederland komen"zegt Lee, terwijl de anderen zich omkleden voor het laatste optreden in Mid delburg. Gewillig wordt er nog even geposeerd voor de foto, waarna zij zich rustig verder voorbereiden. Van het begin af aan speelde Dr. Feelgood de muziek die wij van hen gewend zijn, recht-voor-zijn-raap R&B. Door de expressieve manier van bewegen en zingen van Lee, krijgt de muziek van de 'Docter' een extra dimensie. Er werden veel nummers van hun laatste LP 'Doctors Orders' gespeeld. Nummers, die met de tijd mee zijn gegaan. Het gitaarspel van de nog jonge Gordon Russell bezorgde menig een de koude rillingen en het ge- tructe solo-spel achter zijn rug deed daar niet aan af. De trein Morris-Mitchel zorgde voor een strakke basis. Na een letterlijk en figuurlijk tot een 'climax' groeiend laatste kwartier, met nummers als 'Milk and Alcohol' en 'Route 66', werd het Dr. Feelgood niet toegestaan te verdwijnen zonder een toegift te geven. Iedereen was tevreden na afloop, "de Docter had zijn werk weer goed gedaan". Van de in 1971 in Canvey Island opgerichte groep Dr. Feelgood, toen bestaand uit Lee Brilleaux, Wilko Johnson (gitaar), John B. Sparks (bas) en Figure Martin alias The Big Figure (drums), is Lee Brilleaux als uiteindelijke stamvader overgebleven van de anno 1985-formatie Dr. Feelgood. Aanvankelijk in 1971 begonnen als backing-group voor Heinz (ex- Tornadoes en maker van de ode aan Eddie Cochran, "Just like Eddie"), staat de formatie al vrij snel op eigen benen. In 1978 verschijnt hun plaat Private Practice met als hoogtepunt de Mickey Jupp-compositie 'Down at the Doctors' en de eigen compositie 'Milk and Alcohol' welk laatste nummer in Engeland de eerste Top-10 hit voor de groep wordt. De in 14 jaar opgedane ervaring van Lee Brilleaux (zang en mond harmonica) met daarnaast Kevin Morris (drums), Gordon Russell (gitaar) en Phil H. Mitchel (bas) hadden geen moeite om op 21 april j.l. de 200 bezoekers van The Cavern in Middelburg om te toveren in een swingende me nigte. De vier bandleden zitten vlak voor hun optreden rustig in de zon te genieten van een drankje. Zij zijn echt Engels en wel in die zin dat zij op een beleefde manier tijd uit trekken om informatie te geven en het maken van een foto. Lee, de leider van de band vertelt dat zij binnen vijf minuten aan hun laatste optreden in Nederland gaan beginnen. "De hele tour is een sukses geweest en van de tien optredens hebben wij niet één kater overge houden. Daarom is het eer ste wat we doen wanneer wij weer in good-old-Eng- land terug zijn een flinke "pint" nuttigen. terugblik terugblik Dr. Feelgood Middelburg Lee Brilleaux Benefiet-concert JAMASH bassist Torture Torture Vogue Gordon RVssell 2 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 3