r] 1 hore, tot groot genoegen van zowel het jonge als wat oudere publiek. De laatste kategorie was de verwachting, maar dat ook het jongere publiek dui delijk op Q-65 was afgekomen en enthousiast op de muziek reageerden geeft stof tot na denken. De tendens lijkt weer terug te gaan naar de zestiger jaren. De R&B, R&R van o.a. Dr. Feelgood in Middelburg, Rockey West and the Hum- buggers in Heinkenszand en nu weer Q-65 (alle drie toch niet meer de jongste bands), trekken volle zalen waarbij het publiek niet aan de kant blijft staan om de muziek te analyseren op haar ingewik keldheid, maar lekker staat mee te swingen en een 'good time' heeft. Verschillende sferen DE "OUDJES" DOEN HET NOG GOED. Geen onfris uiterlijk, geen doorlopend provocerend ge drag, zoals in de beginjaren van de 'KJOE', wel een "volle bak" in Brogum op 30 april j.l. Dat Q-65 niet meer de jongste band is die we op de podia te genkomen is alleen te merken aan het veranderde uiterlijk - en dit in de wel erg opvallende tegenstelling met de beginjaren van de band - want nu keurig geknipte kapsels en het feit dat de een wat meer in gewicht is toegenomen dan de ander. Maar, een zaal 'bespelen', dat kunnen ze nog steeds en met volle overgave. Wat is de for mule van een band die offi cieel al vanaf 1974 uiteen is, maar die bij iedere gelegenheid dat ze weer eens met elkaar spelen, zo succesvol is? Bieler, die in 1974 zijn eigen groep opricht 'Dambuster', Peter Vink en Beer Klaasse (die in 1968 Jay Baar vervangt), die in 1975 opduiken in de symfonische rockformatie Finch. Met tussenpozen van gemiddeld 5 jaar komt de oude formatie, waarin ook Joop Roelofs en Joop van Nimwegen, weer eens bij elkaar. En iedere keer weer is dan het gelegenheidsoptreden van Q-65 een hoogtepunt. We zien het niet vaak in Zeeland dat het publiek dermate enthou siast is dat iemand het podium beklimt om tussen de bandleden te dansen. In Brogum zagen we even dit toch ouderwetse tafe reel terug, hoe een 'roadie' een meisje optilde van het podium, en weer keurig op de vloer te rugzette. Q-65 speelde zeer geroutineerd en met volle overgave waarbij, - indien je vooraan stond - letterlijk de (zweet)druppels rond je oren vlogen. Zij brachten zeker 8(3% van hun oudere nummers ten ge- Het bestuur van de Jazz Activiteiten Stichting Zeeland (afgekort Jasz) en alle medewerkenden mogen terugzien op een zeer geslaagd Middelburgs Jazzfestival. Het was al weer voor de achtste keer dat dit festival gestalte kreeg. In de afgelopen jaren is dit evenement geleidelijk verder uitgegroeid. Van donderdag 9 tot en met zaterdag 11 mei traden in de Zeeuwse hoofd stad niet minder dan 27 orkesten op. En dat was weer meer dan vorig jaar. Die toename is te danken aan de groeiende belangstelling van de Horeca voor dit evenement. In 1984 waren nog slechts drie cafe's van de partij en dat aantal groeide nu tot acht. Als we de geluiden goed hebben gehoord zit het er dik in dat nog meer cafe's hun poorten voor een jazzorkest zul len openen. Een prima ontwikkeling dus. Vochtige start Kroegentocht terugblik terugblik AUDINMUIN Anja Groeneveld 65 Zierikzee F 4 5 'Meccano', net als het Galjoen aan het Damplein gevestigd, hield de liefhebbers van wat modernere jazz vast. Was in de meeste andere zaken oude stijl te horen, in Mecca no blies saxofonist Joop Hendriks de sterren van de hemel in stukken van latere datum. Al met al bleek, dat ook in Middel burg een "jazzy" kroegentocht zeer zeker levensvatbaarheid heeft. Luisteravond Over naar de vrijdagavond. Plaats van samenkomst, zoals "altijd", de Concert- en Gehoorzaal aan de Singelstraat. De organisatoren hadden voor een prima bezetting gezorgd. De ama teurs van The Red Beans hadden de wat ondankbare taak het publiek op te warmen. Maar het lukte goed. Dat er een duidelijk verschil is tus sen profs en amateurs bleek toen Gold Washboard uit Polen als tweede band aan hun toegemeten anderhalf uur begon. Het publiek ging er echt voor zitten. Nu is dat een gebruike lijk beeld van het concertgebe uren» op de vrijdagavond. De polen, die hun bassist aan de grens hadden moeten achterlaten, omdat er iets niet klopte met zijn papieren, gingen er fors tegenaan. Geen New Orleans stijl, zoals bij The Red Beans, maar Zonder muziek bezitten diverse gelegenheden waar bier en andere dranken kunnen worden gedronken al een eigen sfeer. Met levende mu ziek is dat ook zo. The Cavern (juist, we begonnen met een goede adver teerder) kreeg op die donderdag avond ook publiek van middelbare leeftijd binnen. En dat publiek kon vaststellen, dat die gelegenheid zich ook prima leent voor jazzconcerten, waarbij bovendien gedanst kon wor den. 'De Mug' was zoals gebruike lijk bij dit soort festiviteiten bom vol. Gezellig, maar niet zoveel aan dacht voor de muziek. Hoe anders was het bij 'De Vriendschap' op de Markt en in cafe 'De Geere' in de Langeviele. Daar een geboeid luis terend publiek met veel applaus voor de solisten. In 'De Klos', (Vlasmarkt) zat het er een beetje tussenin. Verder naar de Heren straat waar 'De Poort' ruimte bood aan De Dixie Daddies o.l.v. good- old Johan Sinke. Ook daar veel mensen en een goede ?feer. 'Het Koper Galjoen', een zaak die al langer regelmatig gastvrijheid biedt aan jazzorkesten had zeker ook niet over belangstelling te klagen. Daar zorgden De Keesjes voor een feestelijke stemming. drie dagen een swingende stad Dat dit evenement ook wat erken ning gaat krijgen bij het gemeente bestuur bleek uit het feit, dat loco- burgemeester Ad Bergshoef eigen handig het festival in gang zette. Hij deed dat door de eerste tonen van het eerste nummer van het concert van The Blue Jeans Big Band te dirigeren. Op dat moment donderdagavond rond 19.00 uur zag het er allemaal nog niet zo florissant uit. De regen daalde ge staag neer uit de hemel. De twin tig leden van de band hielden het onder twee marktkramen net droog. Maar goed, na woorden van welkom gesproken door Jasz-voor- zitter Harry Hendrikse en woorden van waardering voor de jazz-activi- teiten gesproken door de loco-bur- gemeester begon de Blue Jeans Big Band gewoon. Schuilend onder hun paraplu luisterden heel wat mensen toe. Het aantal groeide toen het rond acht uur droog werd. Terwijl het concert op de markt nog een uurtje doorging begonnen in acht horeca-gelegenheden in de binnenstad evenzoveel jazzorkesten te spelen. Jazzliefhebbers met Bra bantse ervaring gingen op 'kroegen tocht'. Wij hebben wat moeite met dat woord. Het woord 'kroeg' heeft in onze echt Zeeuwse oren een wat negatieve klank. Daarbij komt het dat het lang niet allemaal kroegen waren, waarin jazzklanken klonken. Om tussen acht en twaalf uur in de avond acht horecagelegenheden (dat vinden we toch wat milder klinken) te kunnen aandoen moet er flink doorgestapt worden. Stappen in de letterlijke zin van het woord wel te verstaan. Maar het was de moeite waard. Bovendien biedt zo'n gele genheid mensen die nu niet zp makkelijk allerlei cafédeuren ope nen daartoe een goed excuus.

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 4