TT Bevelandse groep het nog ver schoppen. De stuk voor stuk goede -tot erg goede- muzi kanten verdienen meer dan alleen de provincie. Na een pauze die opgevuld werd met shots van verschil lende films en knetterende muziek, was het de beurt aan de formatie Sing-Sing-Movement. De Vlissingse-vier vielen tussen de twee Funk-gerichte bands een beetje uit de toon. Alhoewel hun muziek toch zeer tot de swing-geënte rifs bevat, wist het Amsterdamse publiek niet goed raad met de sound van Sing- Sing-Movement. De achter een pilaar, in een hoek schuilgaande saxofonist Gerrie van Boven, speelde deze avond een zeer sterke partij. Zijn sax- spel is meer ontwikkeld en beter geïntegreerd in de Combat rock stijl van de groep, en met name in de nieuwe Hip-popmu- zieknummers komt dit het best tot uiting. Ondanks de wil van bassist Peter 'De Snijk' Snijkers, lukte het Sing-Sing- Movement niet een toegift van het publiek af te dwingen. Misschien dat de oorzaak ligt in het feit dat het deze avond een beetje mat klonk en de vonk ontbrak; zij kunnen ze ker beter, anders wordt men niet "21-ste in de Grote Prijs van Nederland”. Peter Jongepier verzorgde niet alleen de mix van Sing-Sing- Movement maar ook voor de laatste band zorgde hij weer voor een uitstekend geluid. Zeeland mag trots en zuinig zijn op mixers als Peter Wessel en Peter Jongepier omdat deze 'zoveelste' bandleden de laatste hand leggen aan een goed op treden. Beide heren zijn hier zeker toe in staat. moment overgaan naar andere muziek-regionen, kon ook het Amsterdamse publiek wel waar deren. De goed verzorgde podium-act - met de gedaantewisseling van drummer Wim Reynierse deze avond inbegrepen - en het dito bedienen van de lampen, brach ten een prima sfeer in de Melk weg. Sequence moest dan ook terugkomen voor een goede toegift. Een bekende onbekende v.v. uit Middelburg, die zich reeds jaren geleden had gevestigd in de hoofdstad van Nederland en die BOEM IS HO! PLONS IS WATER! Dat men niet alleen in Zeeland veel water heeft ondervond ook An ja Groeneveld, de fotografe van dit blad. Zij kwam na afloop van het Zeeuwse Popavondje in de Melkweg namelijk in onpret tige aanraking met een van de vele grachten in Amsterdam. Otto, de chauffeur van Delta- tours, had zijn bus vlak naast de gracht die langs de Melkweg loopt geparkeerd (wat ook de enigste mogelijkheid was). Anja wilde haar tassen en apparatuur in de bus zetten en liep voor langs de bus om in te stappen. De deur stond open (naar buiten openslaand) waar zij omheen moest. Een stapje naar achteren dus alleen daar was geen ruimte meer voor en achterover ging zij, met tassen, camera en flitser de gracht in. "In eerste instantie dacht ik 'wat gebeurt er nu' en de seconde daarop 'verdorie wat is het hier koud'. Op dat mo ment drong het eigenlijk pas tot me door en ben ik als een gek op zoek gegaan naar mijn camera en flitser die ik in mijn hand had toen ik achterover ging maar kwijt was toen ik erin lag. Toen ik alles gevonden had en op de kademuur had 'geslingerd' en bezig was me zelf op de kant te hijsen hoorde ik een heel vreemd benauwd op borrelend geluid. Ik schrok me te pletter. Achteraf bleek het Otto, de chauffeur te zijn die zijn lachen niet meer kon houden. Kun je je dat voor stellen, ik wel hoor, alleen die apparatuur joh, ik hoop dat het nog te gebruiken is. Wat de opnamen betreft is het nog even afwachten, er zal waarschijnlijk nog wel het een en ander te gebruiken zijn. Laten we het hopen. Het zal denkelijk veel close-up werk zijn wat nog te redden valt. Het rolletje met de totaal beelden en sfeeropnamen is met camera en al onder water gegaan. Zelf heb ik er gelukkig niets aan overgehouden en wat kan je dan beter doen als erom lachen". Het gebeurt niet vaak dat een Zeeuwse popgroep optreedt in de Melkweg te Amsterdam. Het komt nog minder vaak voor dat er drié groepen op een avond optreden in de Melkweg. Op 26 april j.l. vond dat laatste echter wel plaats. De groepen EX-Q's, Sing-Sing- Movement en Sequence kun nen bijgeschreven worden in de analen van het Zeeuwse popgebeuren, want zij waren de verantwoordelijken voor het 'ik worstel en kom boven'- avondje in The Big City. Met twee (bijna) volle bussen apparatuur, muzikanten en fans werd de reis aangevangen richting Melkweg. Om tien uur 's avonds was het de niet zo prettige taak.voor EX-Q's om het mini-festival te openen. Deze jonge vijfmans- formatie uit De Bevelanden bracht het er, ondanks de ze nuwen in de eerste minuten, erg goed vanaf. Onder bege leiding van mixer Peter Wessel (waar heb ik die naam eerder gehoord) wist EX-Q's een pri ma stuk muziek te maken en brengen op het Amsterdamse podium. De jarige zanger Jacco heeft sinds vier maanden de synthesiser overgedaan aan Mike Versteeg, waardoor eerst genoemde de act van EX-Q's wat sterker kon maken. Het was jammer dat dit pas het laatste kwartier op gang werd gebracht, alhoewel bassist George de Graaf toch ook zeer aktief was op het podium. De zeer getalenteerde EX-Q's wist de ongeveer 500 aanwe zigen het gehele optreden aan het dansen te houden. De waardering van het Amster damse publiek ('voor de Simple Minds cloon' zoals iemand EX-Q's voor mij in een hokje stopte) resulteerde dan ook in een toegift. Wan neer EX-Q's in deze samen stelling een aantal jaren verder is en haar eigen stijl echt heeft gevonden, dan kan deze Zuid- ik daar ontmoette, vertelde mij dat hij had gelezen dat er een Zeeuwse Popavond in de Melk weg zou zijn. Hij was benieuwd vertelde hij mij. Ik heb hem de gehele avond zich dynamisch zien vermaken op de klanken van EX-Q's, Sing-Sing-Movement en Sequence. Maar ook onbe kenden werden verrast op goede muziek uit Zeeland. Misschien dat zij nu in Holland door hebben dat er ook hier meer gebeurt dan alleen maar boter verkopen. "Geen talent te veel hoor". De laatste band, het uit Middel burg afkomstige Funk-vijftal Sequence had de taak het Zeeuw se optreden in de Melkweg tot een goed einde te brengen. De in hun korte bestaan al veel er varing opgedane formatie had hier dan ook weinig moeite mee. Onder leiding van de door keel pijn geteisterde Karin de Koek, veranderde de Melkweg in een dansende disco. De steeds hech ter wordende muziek van Se quence kan gemakkelijk overgaan van een funky-beat naar een be laden ballade. Dit op het juiste terugblik terugblik f George de Graaf, bassist EX-Q's te 8 9 Melkweg Amsterdam Peter Pruyssers, bassist Sequence F Peter Snijkers, bassist Sing-Sing-Movement Marius de Nobel Ja hoor, het is hem, de drummer van Sequence Wim Reynierse

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 6