TT
Bevelandse groep het nog ver
schoppen. De stuk voor stuk
goede -tot erg goede- muzi
kanten verdienen meer dan
alleen de provincie.
Na een pauze die opgevuld
werd met shots van verschil
lende films en knetterende
muziek, was het de beurt aan
de formatie Sing-Sing-Movement.
De Vlissingse-vier vielen tussen
de twee Funk-gerichte bands
een beetje uit de toon. Alhoewel
hun muziek toch zeer tot de
swing-geënte rifs bevat, wist het
Amsterdamse publiek niet goed
raad met de sound van Sing-
Sing-Movement.
De achter een pilaar, in een hoek
schuilgaande saxofonist Gerrie
van Boven, speelde deze avond
een zeer sterke partij. Zijn sax-
spel is meer ontwikkeld en
beter geïntegreerd in de Combat
rock stijl van de groep, en met
name in de nieuwe Hip-popmu-
zieknummers komt dit het
best tot uiting. Ondanks de
wil van bassist Peter 'De Snijk'
Snijkers, lukte het Sing-Sing-
Movement niet een toegift van
het publiek af te dwingen.
Misschien dat de oorzaak ligt
in het feit dat het deze avond
een beetje mat klonk en de
vonk ontbrak; zij kunnen ze
ker beter, anders wordt men
niet "21-ste in de Grote Prijs
van Nederland”.
Peter Jongepier verzorgde niet
alleen de mix van Sing-Sing-
Movement maar ook voor de
laatste band zorgde hij weer
voor een uitstekend geluid.
Zeeland mag trots en zuinig
zijn op mixers als Peter Wessel
en Peter Jongepier omdat deze
'zoveelste' bandleden de laatste
hand leggen aan een goed op
treden. Beide heren zijn hier
zeker toe in staat.
moment overgaan naar andere
muziek-regionen, kon ook het
Amsterdamse publiek wel waar
deren.
De goed verzorgde podium-act
- met de gedaantewisseling van
drummer Wim Reynierse deze
avond inbegrepen - en het dito
bedienen van de lampen, brach
ten een prima sfeer in de Melk
weg. Sequence moest dan ook
terugkomen voor een goede
toegift.
Een bekende onbekende v.v. uit
Middelburg, die zich reeds jaren
geleden had gevestigd in de
hoofdstad van Nederland en die
BOEM IS HO!
PLONS IS WATER!
Dat men niet alleen in Zeeland
veel water heeft ondervond ook
An ja Groeneveld, de fotografe
van dit blad. Zij kwam na afloop
van het Zeeuwse Popavondje in
de Melkweg namelijk in onpret
tige aanraking met een van de
vele grachten in Amsterdam.
Otto, de chauffeur van Delta-
tours, had zijn bus vlak naast
de gracht die langs de Melkweg
loopt geparkeerd (wat ook de
enigste mogelijkheid was).
Anja wilde haar tassen en
apparatuur in de bus zetten
en liep voor langs de bus om
in te stappen. De deur stond
open (naar buiten openslaand)
waar zij omheen moest. Een
stapje naar achteren dus
alleen daar was geen ruimte
meer voor en achterover ging
zij, met tassen, camera en
flitser de gracht in.
"In eerste instantie dacht ik
'wat gebeurt er nu' en de
seconde daarop 'verdorie wat
is het hier koud'. Op dat mo
ment drong het eigenlijk pas
tot me door en ben ik als een
gek op zoek gegaan naar mijn
camera en flitser die ik in mijn
hand had toen ik achterover
ging maar kwijt was toen ik
erin lag. Toen ik alles gevonden
had en op de kademuur had
'geslingerd' en bezig was me
zelf op de kant te hijsen hoorde
ik een heel vreemd benauwd op
borrelend geluid. Ik schrok me
te pletter. Achteraf bleek het
Otto, de chauffeur te zijn die
zijn lachen niet meer kon
houden. Kun je je dat voor
stellen, ik wel hoor, alleen
die apparatuur joh, ik hoop
dat het nog te gebruiken is.
Wat de opnamen betreft is
het nog even afwachten, er
zal waarschijnlijk nog wel
het een en ander te gebruiken
zijn. Laten we het hopen.
Het zal denkelijk veel close-up
werk zijn wat nog te redden
valt. Het rolletje met de totaal
beelden en sfeeropnamen is met
camera en al onder water gegaan.
Zelf heb ik er gelukkig niets aan
overgehouden en wat kan je dan
beter doen als erom lachen".
Het gebeurt niet vaak dat een
Zeeuwse popgroep optreedt
in de Melkweg te Amsterdam.
Het komt nog minder vaak
voor dat er drié groepen op
een avond optreden in de
Melkweg. Op 26 april j.l. vond
dat laatste echter wel plaats.
De groepen EX-Q's, Sing-Sing-
Movement en Sequence kun
nen bijgeschreven worden in
de analen van het Zeeuwse
popgebeuren, want zij waren
de verantwoordelijken voor
het 'ik worstel en kom boven'-
avondje in The Big City. Met
twee (bijna) volle bussen
apparatuur, muzikanten en
fans werd de reis aangevangen
richting Melkweg.
Om tien uur 's avonds was het
de niet zo prettige taak.voor
EX-Q's om het mini-festival te
openen. Deze jonge vijfmans-
formatie uit De Bevelanden
bracht het er, ondanks de ze
nuwen in de eerste minuten,
erg goed vanaf. Onder bege
leiding van mixer Peter Wessel
(waar heb ik die naam eerder
gehoord) wist EX-Q's een pri
ma stuk muziek te maken en
brengen op het Amsterdamse
podium. De jarige zanger Jacco
heeft sinds vier maanden de
synthesiser overgedaan aan
Mike Versteeg, waardoor eerst
genoemde de act van EX-Q's
wat sterker kon maken. Het
was jammer dat dit pas het
laatste kwartier op gang werd
gebracht, alhoewel bassist
George de Graaf toch ook
zeer aktief was op het podium.
De zeer getalenteerde EX-Q's
wist de ongeveer 500 aanwe
zigen het gehele optreden aan
het dansen te houden. De
waardering van het Amster
damse publiek ('voor de
Simple Minds cloon' zoals
iemand EX-Q's voor mij in
een hokje stopte) resulteerde
dan ook in een toegift. Wan
neer EX-Q's in deze samen
stelling een aantal jaren verder
is en haar eigen stijl echt heeft
gevonden, dan kan deze Zuid-
ik daar ontmoette, vertelde mij
dat hij had gelezen dat er een
Zeeuwse Popavond in de Melk
weg zou zijn. Hij was benieuwd
vertelde hij mij. Ik heb hem de
gehele avond zich dynamisch
zien vermaken op de klanken
van EX-Q's, Sing-Sing-Movement
en Sequence. Maar ook onbe
kenden werden verrast op goede
muziek uit Zeeland. Misschien
dat zij nu in Holland door hebben
dat er ook hier meer gebeurt dan
alleen maar boter verkopen.
"Geen talent te veel hoor".
De laatste band, het uit Middel
burg afkomstige Funk-vijftal
Sequence had de taak het Zeeuw
se optreden in de Melkweg tot
een goed einde te brengen. De
in hun korte bestaan al veel er
varing opgedane formatie had
hier dan ook weinig moeite mee.
Onder leiding van de door keel
pijn geteisterde Karin de Koek,
veranderde de Melkweg in een
dansende disco. De steeds hech
ter wordende muziek van Se
quence kan gemakkelijk overgaan
van een funky-beat naar een be
laden ballade. Dit op het juiste
terugblik
terugblik
f
George de Graaf, bassist EX-Q's
te
8
9
Melkweg
Amsterdam
Peter Pruyssers, bassist
Sequence
F
Peter Snijkers, bassist
Sing-Sing-Movement
Marius de Nobel
Ja hoor, het is hem, de drummer
van Sequence Wim Reynierse