The Thought Vlissingen lijk heb ik het daar nogal moei lijk mee. Op bevel jezelf lekker voelen, dat is nogal wat. Boven dien voelde iedereen zich allang best maar was het juist Paolo zelf die roet in het eten gooide. Ons Zeeuwen binne nie alleen zuunig maar ook nuchter. Tij dens het optreden dunde het publiek dan ook flink uit en Paolo bleef achter met een kleine schare hardnekkige feest vierders die niet door hadden, of door wilde hebben, dat er een stelletje bedriegers op het podium stond. Muzikaal geen enkel punt van kritiek hoor, dat was in orde, als je tenminste van die muziek houdt, maar het op gelegde 'Wees Blij' gedrag van de band hoort thuis in de categorie: Puur Bedrog. Jammer, want het w^ goed be doeld door De Klomp. De Klomp staat immers telkens weer voor het gegeven de begroting sluitend te maken. En daarmee moeten zij als organisatie op twee gedachten hinken: enerzijds Zeeuwse bands hebben verdiend, de andere, EX-Q's, een band die twee jaar geleden op het pauze-podium van Klomppop stond. Dit jaar op het grote. En terecht. Wie weet of een van de groepen die dit jaar het pauze-podium bevolkten het ook zo ver zullen brengen. Aan Connection en Sfwaal zal het niet liggen, want die gingen er flink tegenaan. En dat zullen ze, hopelijk, blijven doen. De afsluiter vormde het enige niet-Zeeuwse gezelschap Paolo Passionato The Pennies from Heaven. Het was door De Klomp als feestelijk einde bedoeld. De twee 'exotische' zangeressen, wier glimlach met vishaakjes in hun wangen verankerd leken, deden ons vermoeden dat het hier om een feestband ging. Ook Paolo zelf vertelde ons, in per- fekt ingestudeerd gebroken Italo- Engels, dat we er niet te veel ach ter moesten zoeken want het stelde allemaal niet zo veel voor. Zelden heb ik iemand met meer zelfkennis over zijn band horen praten. Paolo gaf ons diverse be velen zoals: "smile" of "dance your ass off". \Ne hadden dus te maken met een band van het type 'Dans of ik schiet'. Persoon- Het verhaal van The Thought is bekend. De uit Broek op Langen- dijk komende formatie heeft een kontrakt met een grote Ameri kaanse platenfirma voor acht Lp's. In Los Angeles alleen al werden ruim tienduizend platen verkocht. Sukses dus in Amerika maar wei nig respons in eigen land. Het hoe en waarom kon op za terdag 18 mei j.l. nader bekeken en beluisterd worden in De Piek te Vlissingen. De muziek van The Thought steunt grotendeels op de, uitste kend spelende ritmesectie, die een solide betonvloertje neer legt waarop, helaas, nog maar weinig ruimte over blijft om op te bouwen. De ongetwijfeld sub tiel bedoelde 'gitaarduels' werden bijna geheel aan het oor onttrok ken door de zware geluidsmuur. Wat meer licht-psychedelisch getinte nummers als 'Lonewolf' en 'Cristy McColl' kwamen, hoe wel wat spanningloos, toch iets beter uit de verf. De bekendere nummers 'Every Single Day', 'Stranded with a Stranger' en de Byrds-klassieker 'Eighty Mi les High' stonden echter als een huis en klonken perfekt binnen het solid-rock koncept, waar de Amerikanen wel pap van lusten. Wanneer The Thought hun lied jes wat minder zwaar verpakken dan zal hun origineel gerecycelde beatmuziek ook in Nederland meer kans maken. De ruim 150 bezoekers deelden mijn mening niet en riepen The Thought te rug voor een toegift. Een eer die, wat mij betreft, beter het voorprogramma, de Amster damse FATAL FLOWERS, te beurt had kunnen vallen. Ook de Fatal Flowers putten uit het rijke poparsenaal der zestiger jaren. Zij doen dit zon der een origineel eigen geluid te pretenderen en doen, bewust, niet meer dan kopiëren. Het enthousiasme en de inzet waar mee dit gebeurt, tilt de Fatal Flowers echter boven het hoofdprogramma uit. Loepzuivere gitaren en vol wassen vocalen deden de eigen nummers niet verbleken naast de vele covers die terecht het predikaat 'klassiekers' dragen. Het was dan ook wel erg jam mer dat er toen nog niet zo veel publiek was, waarbij ik de mensen dan ook gelijk wil op roepen om voortaan tdbh maar op tijd te komen, want je weet maar nooit wat je mist. promoten en tegelijkertijd, om dat financieel te verhapstukken, een niet-Zeeuwse band contrac teren om zeker te zijn van vol doende publiek. In wezen is dit in strijd met elkaar, maar wel be grijpelijk. Dat ligt niet aan De Klomp, maar aan het Zeeuwse publiek dat nog te vaak denkt dat wat je ver haalt lekkerder is. Geen typisch Zeeuws, maar Ne derlands trekje trouwens. Goed, laten we wel zijn: er is nog nooit een top-act uit onze provincie voortgekomen. En de publiek- trekkers komen van buiten Zee land. Maar dit jaar staat voor mij een ding vast: Klomppop 1985 zou beter en stijlvoller afgesloten zijn met een band die die dag al eerder had opgetreden. Het doet er niet toe welke, want wat er die dag te horen is geweest was klasse. Paolo was het immers alleen maar om de 'Pennies' te doen en allang niet meer voor de lol. terugblik terugblik t The Thought Peter Wessel 13 zanger en gitarist van Fatal Flower Paolo Passionato Jaap van Boven Surrender, "Geef je over", pretentieloze rock zonder franje 12

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 8