i
16
17
Door onze vaste medewerker
Henny van Ochten worden
weer twee vragen beantwoord
betreffende de gitaar.
VRAAG:
Met de Vlissingse reklamekreet
'Bruisend als de branding' voor
ogen, sloot de Piek haar seizoen
af met een muziekfestival onder
de naam "BRUISPOP".
p semprt l&gafa
terugblik
VRAAG EN ANTWOORD
BRUISPOP
3
3
3
Een orgelpunt kan in elke stem voor
komen, maar is meestal te vinden in
de bas. Bijgaand notenvoorbeeld zal
een en ander voor je verduidelijken.
De lage D van vier tellen is een orgel
punt. Een boekje waarin je veel mu
ziektermen vindt is:
'Vreemde woorden in de muziek',
samengesteld door Leon. C. Bouman.
Het is uitgegeven door Wolters-Noord-
hoff in Groningen.
rock naar een wat groovy funk-rock
geluid. Het bedoelde kommerciële
soundje wordt, gelukkig, ruimschoots
uit z'n voegen gerukt door Emil Brui-
nings' verbijsterend ongekontroleerde
Hendrix-gescheur.
Het da meskoortje kwam het best tot
haar recht in de verantwoord verkrach
te Samba-kraker "La Bamba". Hoewel
bij de Miles Browning Band show en
technische vaardigheid niet altijd hand
in hand gaan was dit toch een leuke af
sluiter van de eerste Bruispop-avond.
De tweede avond werd geopend door
een zgn. 'verrassingspakket'. Het ge
rucht ging dat er zo'n twintig muzi
kanten op zouden draven, maar uit
eindelijk waren het er slechts twee.
Dit duo, o.l.v. ex-Perlawanan voor
ganger Dries Alexander bracht prach
tige verstilde gitaarmuziek. Bas en solo-
gitaar weefden thematische tapijtjes,
waarin de zang vooral aangaf dat in
spiratie werd geput uit Spaans/orien-
taalse sferen. Indrukwekkend en
verrassend.
Daarna was het de beurt aan het uit
basgitarist/zanger, toetsenist en drum
mer bestaande trio TRIGGER.
Haast alle gitaren die de Rolling
Stones (de gitaristen) gebruiken,
ken of herken ik. Laatst zag ik
een video-tape met verzamelnum-
mers van de Stones, genaamd:
'Stones Wind' of zoiets. Keith
Richard gebruikt hierin een gitaar
die mij onbekend voorkomt. Hij
bespeelt hem in het tweede num
mer in de dip (ik weet niet meer
hoe dat nummer heet). Kunnen
jullie achterhalen welk merk gi
taar dat is?
Graag ook het adres van de Rolling
Stones Fanclub in Engeland.
ANTWOORD:
De tape die jij bedoelt heet "Video
Rewind Great Hits" van Paul Spen
cer uit 1984. Met behulp van een
beeldscherm haalt Bill Wyman samen
met Mick Jagger een aantal oudere
opnamen tevoorschijn.
Aan het begin van de film krijg je
wat flitsen te zien van 'Midnight
Rambler' en 'Emotional Rescue'.
De gitaar die Keith in de tweede clip
('She's so cold') gebruikt, is er een
van de bouwer Travis Bean.
Travis Bean maakt gitaren met een
aluminium hals die doorloopt tot
onder de kam. De body is met de
hand gemaakt; de slagplaat van rvs
met een paarlemoer inleg. Bij mijn
weten heeft Keith deze gitaar niet
lang gebruikt. Hij geeft de voorkeur
aan zijn Telecaster, vijfsnarige gita
ren en sinds een paar jaar aan de
gitaren van Doug Young.
Travis Bean gitaren zijn in Nederland
niet doorgebroken. Een jaar of drie
geleden speelde ik (min of meer abu
sievelijk) in Engeland met een Bana-
narama-achtig bandje mee. Ik leende
toen van iemand een Travis Bean
Artist 1000. Van alle gitaren die ik
bespeeld en gehoord heb vind ik
Travis Bean gitaren, ondanks hun ge
ringe populariteit, tot de beste beho
ren. Verder wat je laatste vraag be
treft: het adres van de Stones Fan
club luidt: The Rolling Stones
Official Fanclub
4 Yarcombe
Adelaide Road
Surbiton
Surrey KT6 4NH
ENGLAND
VRAAG:
Met behulp van een paar vrienden
probeer ik gitaar te leren spelen.
Op de meeste vragen kunnen ze
me een bevredigend antwoord ge
ven. Uit één vraag echter komen
we niet uit. Volgens het Frans-
Nederlands woordenboek is 'point
d'orgue' een orgelpunt. Nu weet ik
nog niets. Is die vertaling we! juist?
Waren het in 1984 nog drie groepen
die een geslaagd sluitingsconcert gaven,
dit keer traden er vijf bands op, ver
spreid over twee dagen, 12 en 13 juni.
De eerste band op vrijdag was het de
buterende TISSUE met een zwingende
Vlissingse variant op de Texas R&B.
Groot voorbeeld was ZZ Top, waarvan
ook een nummer werd gecoverd.
Zanger/gitarist Rene Koole speelt nu
eindelijk de muziek waarin zijn gitaar-
kapaciteiten het best tot hun recht
komen. De eigenlijke rol van tweede
gitarist wordt bij TISSUE vervuld door
een saxofonist. Hoewel een en ander
wat onwennig overkwam zorgde de
sax toch voor de nodige originele voet
noten.
De eerste avond werd afgesloten door
de MILES BROWNING BAND, voor
heen Vampire. De driemansbezetting
is uitgebreid met een dameskoortje en
de muziek is omgebogen van garage-
JEANS INN
Langeviele 21 Middelburg Kanaalstraat 28 Souburg
De muziek is het best te omschrijven
als snelle rock, waarbij het accent ligt
op de vele melodieverschuivingen.
Hierdoor kreeg de muziek een iets te
gejaagd karakter en wat weinig diep
gang. Technisch zit hun muziek echter
prima in elkaar en vooral de 'Stranglers'-
achtige orgelsolo's klonken lekker op
zwepend.
Bruispop werd afgesloten door een
nieuwe, als veelbelovend bestempelde
Vlissingse band SHANTUNG, waarin
muzikanten spelen uit verschillende pop-
disciplines. Ook Shantung debuteerde
deze avond in De Piek en waren daarom
extra gespannen. De muzikanten vulden
elkaar, en de beheerst zingende Edwin
Bouwens, goed aan. Hierdoor klonk
hun 'Mainstream' popmuziek zeer even
wichtig, maar ook wat vlak. Het publiek
waardeerde de muziek wel en tijdens de
toegift gingen de beentjes dan ook mas
saal van de vloer. Shantung is een waar
devolle aanwinst voor de Vlissingse mu-
ziekscene, wat zeker ook geldt voor de
andere "Bruispopgroepen".
Jaap van Boven
ANTWOORD:
Om met je laatste zin te beginnen,
nee, die vertaling is niet korrekt.
Gewone woordenboeken zijn, zeker
als het wat specialistisch wordt, niet
altijd even betrouwbaar. De juiste
vertaling voor 'point d'orgue' moet
zijn 'fermate'. Een 'fermate' ziet er
als volgt uit:
Het betekent dat je de noot of de
groep noten waarboven de fermate
is geplaatst naar believen langer mag
laten klinken dan waarvoor ze geno
teerd staan. Let wel, een fermate
duidt altijd op verlengen, nooit ver
korten.
Ook 'orgelpunt' is een term uit de
muziektheorie. Een orgelpunt is een
aanhoudende stem. Bijvoorbeeld een
basnoot blijft gedurende een aantal
maten een A, terwijl boven die A de
akkoorden steeds veranderen.
3
-1— ■-