F' i n 22 23 Maar goed dat Gimmick er is! Anders zou het eerste concert van de Frank Grasso Big Band (stand plaats Amsterdam), afgaande op de berichtgeving in een bekend Zeeuws dagblad de geschiedenis ingaan als een 'gezellige bijeen komst'. Zeker, het was gezellig, maar er was nog zoveel meer! PRESENTATIE NIEUWE LP SINT JUTTEMIS 3 PRIMA SOUND RADIO EN T.V. JAN BLOK DOET NIET MEE AAN MODE EN STIJL, MAAR BLIJFT BIJ HET OUDE B\ND X a ij ,f Ml terugblik terugblik Jan Blok - drums - basgitaar - bariton-saxofoon - tenorsaxofoon, accordeon en piano - piano, zang Deze stuk voor stuk uitstekende mu zikanten zorgden voor een gezellig vol terras op één van die zeldzame zonnige dagen en tot twee keer toe. voor een overvolle spiegeltent. De ongedwongen sfeer, het plezier hebben in hun optre den en daarbij gevoegd de opmerkingen van Jan Blok zorgden voor een vonk die oversloeg naar het publiek. Een gezellig swingende menigte op de dans vloer in de spiegeltent maar ook tijdens hun eerste terrasoptreden, waar een danskoppel gestoken in authentieke 50/60-er jaren kleding al dansend deze jaren deed herleven. Jan Blok hamerde zich letterlijk en figuurlijk de blaren op zijn vingers. Binnenkort komt zijn nieuwe LP uit en zoals hij aankondigde: "Deze LP is autobiografisch en ik zeg lekker niet waarover hij gaat". Eén ding is in ieder geval zeker, deze muziek leeft nog steeds en heeft niets aan kracht verloren. De 'Louisiana-Rhythm Blues' werd en wordt gebracht door de juiste vertolker, Jan Blok. PRESENTATIE Voor een enthousiast publiek vertolkte Sint Juttemis de zes stukken van hun sopraan-sax a It-sax alt-sax tenor-sax tenor-sax sopraan-sax bariton-sax eufonium trombone bas-tuba slagwerk nieuwe LP, waarbij vooral het solowerk regelmatig "open doekjes" oogstte. In de composities, speciaal voor deze groep geschreven door componist/saxo- fonist Dies Ie Due, zijn verschillende muziekvormen te herkennen, waarbij vooral de "jazzy-sound" de boventoon voert. Zo vinden we op de A-kant de stukken "e-bes-c-e", een atonaal mu ziekwerk waarin de spanning zit tussen Het begon allemaal krap vier jaar ge leden. Uit een jazz-workshop van de culturele afdeling van de Universiteit van Amsterdam ontstond een big band. Een gezelschap bestaande uit vijf sax en, vier trombones, vier trompetten, bas, gitaar, drum en piano. De kleine Amerikaan Frank Grasso werd de leider. De band repeteerde elke week zeer intensief jazz-standards en moderne big-band-arrangementen. Een enkel optreden in het Amsterdam se Odeon Theater had meteen een ge weldig sukses. Het ging zo goed, dat de band - begonnen met pure ama teurs - in 1983 professioneel werd. De band werd zo vaak gevraagd dat men er van kon leven, Nee, rijk wor den de leden er zeker niet van. Met die professionalisering ging het peil natuurlijk nog verder omhoog. tent tijdens het Straatfestival te VIis- singen op 2 augustus j.l. Kwart voor tien. De muzikanten druppelen binnen. Om tien uur moest begonnen worden. Tegen tienen wordt opgesteld. Er zijn geen ingewikkelde geluidstests nodig. Men speelt akoestisch. Alleen de piano en de bas (we misten een gitaar) worden versterkt. Voorts is er een solisten-micro- foon. Grasso: "Wij speten altijd zonder geluidsinstallatie. Als je wel zo'n instal latie gebruikt moet hij erg goed zijn en moet je daarnaast beschikken over een uitnemende geluidstechnicus. Die zijn er maar zeer weinig. Vandaar". met de vakanties. We hebben het niet gemerkt. De belangstelling was aanvanke lijk niet zo groot. Toen er geen entree meer betaald hoefde te worden werd het drukker (vooral rond de bar). Frank Grasso is in Zeeland nog niet zo bekend. Als zij zo doorgaan komt dat ongetwijfeld nog wel. Namens de echte liefhebbers dank aan de organisatoren. Voor herhaling vatbaar. Door: Peter Pruyssers, Maramon en Anja Groeneveld zaak van zijn huidige status en zich een held voelt die op zijn knieen gedwongen is. Volgend jaar hoop ik dat Freek weder om het straatfestival zal vereren met een of twee voorstellingen en ik ben ervan overtuigd dat velen met mij deze wens zullen delen. De grote tent was redelijk goed bezet op zaterdag 27 juli, waar Sint Juttemis haar derde LP "SINT JUTTEMIS 3" zou presenteren. Misschien zou de tent tot de nok toe vol zijn geweest wanneer de tijdsaan- kondiging in het programmaboekje zou zijn aangehouden. Tegen 22.00 uur stapten velen met mij de grote De sound is uitstekend. Een goed inge speelde band speelt prima. De band kan fluisteren en jubelen. Solisten krijgen veel ruimte. Vrijwel alle bandleden mo gen een of meer keren plaatsnemen achter de solistenmicrofoon. Daaruit bleek duidelijk dat deze band uit een geweldig stel muzikanten bestaat. Grasso leidt onopvallend. Even tempo aangeven en voor de rest loopt het. Zelf neemt hij op trompet ook enkele soli voor zijn rekening. Na afloop vertelt hij, dat de band van avond bij lange na niet in de oorspronke lijke bezetting speelde. Dit in verband Optredens voor T.V. (o.a. bij Sonja en Koot en Bie) en voor de radio (een groot concert in het kader van de reddingsakties voor het concert gebouw) volgden. Frank Grasso vertelde, dat zijn band gemiddeld twee keer per week of meer concerteert. In Nederland, maar ook in Duitsland. Kortgeleden werd de eerste L.P. gemaakt. Terug naar het concert in de Spiegel- de 3/4- en 6/8 maat; "No. 17", een compositie geïnspireerd op het Vlis- singse windorgel en "Camion", een snel nummer waarop veel vrije solo's van eufonium, trombone en bas-tuba te beluisteren zijn. De B-kant begint met de compositie "Quand je te ratte tiront tirez", waarbij de melodie gelijk is aan de zegswijze en wat tevens de ouverture is voor de thea- terproduktie Woyzeck; "Waywa", een compositie waarin tenorsaxofonist Michel Mast een leidende rol speelt. In "Waywa" proef je tevens de kwaliteiten van Dies Ie Due als componist. Hij voelt goed aan wat iemand kan spelen en zet dit om in een solopartij voor de betref fende muzikant. Als laatste nummer treffen we aan de compositie "Osse", een zeer ristmisch nummer met het idee van Morseseinen, waarop Dies een sopraan-sax-solo ten gehore geeft. Het publiek had grote waardering voor de presentatie van zowel Sint Juttemis als groep en Sint Juttemis 3. Het geheel werd in stijl gebracht en in stijl afgeslo ten door het aanbieden van een roos aan de muzikanten, die het podium niet mochten verlaten alvorens een toegift te geven. Een oude rot in het vak, niet mee gaand met de mode en stijl, rages en trends, maar gewoon zichzelf blijvend zowel muzikaal als persoonlijk. Dat het op de lange duur toch sukses op levert bleek wel tijdens het straatfes tival, waar drie concerten werden ge geven van onvervalste Louisiana blues nummers. Met een ietwat cynisch aan doende humor kondigde Jan Blok zijn band aan als de Jan Blok Louisiana "Alimentatie" Band bestaande uit Jan de Booy Peter Wessel Nick van Raay Eelco Tamminga tent binnen om nog net de uitvoering van de B-kant te kunnen meemaken van Sint Juttemis 3. Sint Juttemis was namelijk al een uur eerder met haar optreden gestart. Gelukkig was de mo gelijkheid aanwezig om hun LP ter plekke te kopen, alsmede het feit dat Sint Juttemis de stukken die op deze LP staan ook tijdens hun concert ten gehore gaven. SAMENSTELLING SINT JUTTEMIS Sint Juttemis is een groep muzikanten waarvan de leden afkomstig zijn uit Walcheren, Gent en Antwerpen. Zij nemen een unieke plaats in in de zgn. "contemporary-music". De groep bestaat uit: Dies Ie Due Mike Zinzen Rob Maaskant Henk Don Michel Mast Nick van Raay Gusta Maaskant Peter Ie Due Patricia Beysens Cees But Sint Juttemis viert dit jaar haar 10- jarig bestaan, in welk kader de nieuwe LP is uitgebracht. De LP is een puur Zeeuws produkt, opgenomen in de studio van Ron Konings in Vrouwen polder en in eigen beheer uitgebracht. FUh F. 'M 'W G'AS 0 G-KO '4A5 EIC IG B

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 13