n 24 25 EN DE ZON BLEEF SCHIJNEN EN HET PUBLIEK BLEEF TOE STROMEN EN HET BIER BLEEF KOMEN HEADBANGEN HET PUBLIEK BLEEF KOMEN OPENING Het Vlissingse 'Rhythm 'n Booze-festival' heeft donderdag 25 juli haar bestaansrecht ruimschoots bewezen. Naar schatting - en omdat er nu eenmaal geen kaartjes werden verkocht moet het daar bij blijven - 10.000 popliefhebbers trokken die dag naar de sfeervolle omgeving van het Nollebos om daar in totaal 14 bands aan het werk te zien en te horen. Het bijna tropische weer, de strakke organisatie en - last but not least - de kwaliteit van de optredende groepen stonden borg voor een dag om niet gauw te vergeten, met als hoog tepunten de optredens van Waanzin, Ostrogoth en Wishbone Ash ■-m -al terugblik terugblik BOOZE RHYTHM heeft haar i 1 bestaansrecht I bewezen! Het vijfde Rhythm 'n Booze-festival kenmerkte zich voornamelijk door de wat professionelere opzet dan in voor gaande jaren, al bestond niet bij alle musici begrip voor de soms wat pri mitieve omstandigheden die een fes tival in de openlucht nu eenmaal met zich meebrengt. De vertrouwde mu ziektent had dit jaar plaats gemaakt voor een podium van volwassen af metingen, dat de groepen ruimschoots de gelegenheid bood voor flitsende acts. De optredens op het hoofdpo dium werden afgewisseld met die op het podium in de tent aan de andere kant van het terrein. Dat had tot ge volg dat vrijwel de hele dag non-stop muziek was te horen. Enig nadeel van deze opzet was het feit dat de sound checks van het ene podium (soms) wat storend werkten voor de op het andere podium optredende groep. Problemen met de geluidsinstallatie waren er de oorzaak van dat het festi val een half uur later begon dan was aangekondigd. Dit betekende dat de groepen die het eerst optraden de hen toegekende tijd iets zagen bekort. Het Vlissingse trio TRIGGER kwam wat dat betreft beter uit de verf. Het prachtige weer (zoals later zou blijken was donderdag 25 juli de laatste mooie dag voor een periode van storm en regen) had inmiddels al enkele honder den naar het sfeervolle Nollebos gelokt. Het publiek liet haar waardering voor de stevige rock met strakke drum en baspartijen, geïnspireerd toetsenwerk en uitstekende zang van Trigger dan ook luidkeels blijken. Na het optreden van het Vlissings Kamerorkest, een gelegenheidsforma- tie rond de Vlissinger Frank Engels met leden van het Vlissings Rock- theater, in de tent en dat van de uit Kruiningen afkomstige groep CON NECTION op het hoofdpodium, was het tijd voor TISSUE. Het kostte deze, nog niet zo lang be staande groep uit Vlissingen, weinig moeite het publiek in de tent aan het swingen te krijgen. De stevige Rhythm Blues van deze formatie kreeg de waardering die het verdiende. Het gevolg van al deze positieve fakto- ren was, dat de Achterhoekse formatie WAANZIN hun optreden kon beginnen voor een ruim duizendkoppig publiek. Dat kwam ruimschoots aan zijn trekken, want WAANZIN speelde van begin tot eind in een hoog tempo stevige rock van eigen bodem. Ongekompliceerd, maar vooral vrolijk, zoals onder meer blijkt uit de titels van nummers als "Ik heb zin" en "De Optimist". Inmiddels maakte de Middelburgse hard rock formatie PLEIN 40 BAND zich op voor een optreden op het hoofdpodium. De Middelburgers waren volkomen op hun plaats tussen grootheden als Waan zin en de later optredende groep Ostro goth. Of de Plein 40 Band de fans op zweept of dat het net andersom is zal wel altijd een open vraag blijven. Feit is wel dat aan beide kanten niet zuinig met de energie wordt omgesprongen. De hard rock fans kregen van de organisatie volop de gelegenheid de ruimte tussen podium en het veld in beslag te nemen en daar hun "heads te bangen". Dat gebeurde dan ook vol overgave. Het optreden van de MILES BROWNING BAND uit Vlissingen in de tent zal met name de ertigers onder het publiek (en dat waren er nogal wat, want Rhythm 'n Booze is voor velen zowel een dagje lekkere muziek als een reunie) hebben aan gesproken. De band speelde veel covers van nummers die in de jaren '60 en '70 grote hits waren. INDIANS IN MOSCOW, optredend in de tent, maakten de verwachtingen die waren verwekt door twee optredens in het Britse TV-programma The Tube echter niet waar. De prestaties van de groep - geformeerd rond zangeres Adele Nozedar - bleven duidelijk achter De naam van OSTROGOTH is na het 5e Rhythm 'n Booze ongetwijfeld voorgoed gevestigd ten noorden van de Westerschelde. In Zeeuws-Vlaan- deren en, meer nog, in Belgie is deze hard-rock-formatie al lang geen on bekende meer. En terecht zo bleek in Vlissingen. De groep trad aan het eind van de middag op en dat bete kende dat menigeen die die dag moest werken inmiddels ook de weg naar het Nollebos had gevonden. Bovendien was het veel badgasten te warm geworden aan het strand, zodat zij verkoeling zochten op het festivalterrein. Etterlijke duizenden woonden het optreden van Ostrogoth dan ook bij, al lijkt het twijfelachtig dat zij de verkoeling hebben gevonden die zij zochten. De muziek was daar te opzwepend voor. Het optreden van Ostrogoth ging, zoals het een hard-rock formatie (of zo je wilt 'heavy metal') betaamt, gepaard met grote rookwol ken van ontploffend vuurwerk. Na de Belgische hard-rock formatie kregen de duizenden de gelegenheid enigszins op adem te komen bij de muziek van de JAKE SCHMID BAND uit Goes en AVALANCHE uit Bres- kens. De Zeeuwse inbreng - de Stichting Rhythm 'n Booze die het festival or ganiseert streeft, zoals bekend, naar een zo breed mogelijke presentatie van het Zeeuwse muziekgebeuren - was daarmee ten einde. Wat nog restte waren de optredens van Indians in Moscow en Wishbone Ash. Het Rhythm 'n Booze-festival opende met een optreden van de formatie THE VOICE uit Lewedorp. Altijd een ondank bare taak; nog weinig publiek en de mensen die er zijn, liggen liever languit in het gras dan zich te laten opzwepen door de muziek. De Lewedorpse forma tie deed echter wat ze kon en speelde met groot enthousiasme hun repertoire. De uitgebreide PA-installatie kon echter niet verhelpen dat met name de zang (zoals in "Smoke on the water") wat 'dun' klonk. De stemming zat er na dit optreden goed in bij de almaar aangroeiende menigte. Dat ondervond de Vlissingse groep SHANTUNG, die na het optreden van Waanzin het podium in de tent be volkte. ''Uitgekiende muziek" noemt de groep het zelf en getuige de reakties maakten de vijf musici dat volkomen waar.

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 14