n
24
25
EN DE ZON BLEEF SCHIJNEN
EN HET PUBLIEK BLEEF TOE
STROMEN EN
HET BIER BLEEF KOMEN
HEADBANGEN
HET PUBLIEK BLEEF KOMEN
OPENING
Het Vlissingse 'Rhythm 'n Booze-festival' heeft donderdag 25 juli haar bestaansrecht ruimschoots bewezen.
Naar schatting - en omdat er nu eenmaal geen kaartjes werden verkocht moet het daar bij blijven - 10.000
popliefhebbers trokken die dag naar de sfeervolle omgeving van het Nollebos om daar in totaal 14 bands
aan het werk te zien en te horen. Het bijna tropische weer, de strakke organisatie en - last but not least -
de kwaliteit van de optredende groepen stonden borg voor een dag om niet gauw te vergeten, met als hoog
tepunten de optredens van Waanzin, Ostrogoth en Wishbone Ash
■-m -al
terugblik
terugblik
BOOZE
RHYTHM
heeft haar
i
1
bestaansrecht
I
bewezen!
Het vijfde Rhythm 'n Booze-festival
kenmerkte zich voornamelijk door de
wat professionelere opzet dan in voor
gaande jaren, al bestond niet bij alle
musici begrip voor de soms wat pri
mitieve omstandigheden die een fes
tival in de openlucht nu eenmaal met
zich meebrengt. De vertrouwde mu
ziektent had dit jaar plaats gemaakt
voor een podium van volwassen af
metingen, dat de groepen ruimschoots
de gelegenheid bood voor flitsende
acts. De optredens op het hoofdpo
dium werden afgewisseld met die op
het podium in de tent aan de andere
kant van het terrein. Dat had tot ge
volg dat vrijwel de hele dag non-stop
muziek was te horen. Enig nadeel van
deze opzet was het feit dat de sound
checks van het ene podium (soms) wat
storend werkten voor de op het andere
podium optredende groep.
Problemen met de geluidsinstallatie
waren er de oorzaak van dat het festi
val een half uur later begon dan was
aangekondigd. Dit betekende dat de
groepen die het eerst optraden de
hen toegekende tijd iets zagen bekort.
Het Vlissingse trio TRIGGER kwam
wat dat betreft beter uit de verf. Het
prachtige weer (zoals later zou blijken
was donderdag 25 juli de laatste mooie
dag voor een periode van storm en
regen) had inmiddels al enkele honder
den naar het sfeervolle Nollebos gelokt.
Het publiek liet haar waardering voor
de stevige rock met strakke drum en
baspartijen, geïnspireerd toetsenwerk
en uitstekende zang van Trigger dan
ook luidkeels blijken.
Na het optreden van het Vlissings
Kamerorkest, een gelegenheidsforma-
tie rond de Vlissinger Frank Engels
met leden van het Vlissings Rock-
theater, in de tent en dat van de uit
Kruiningen afkomstige groep CON
NECTION op het hoofdpodium, was
het tijd voor TISSUE.
Het kostte deze, nog niet zo lang be
staande groep uit Vlissingen, weinig
moeite het publiek in de tent aan het
swingen te krijgen. De stevige Rhythm
Blues van deze formatie kreeg de
waardering die het verdiende.
Het gevolg van al deze positieve fakto-
ren was, dat de Achterhoekse formatie
WAANZIN hun optreden kon beginnen
voor een ruim duizendkoppig publiek.
Dat kwam ruimschoots aan zijn trekken,
want WAANZIN speelde van begin tot
eind in een hoog tempo stevige rock van
eigen bodem. Ongekompliceerd, maar
vooral vrolijk, zoals onder meer blijkt
uit de titels van nummers als "Ik heb
zin" en "De Optimist".
Inmiddels maakte de Middelburgse hard
rock formatie PLEIN 40 BAND zich op
voor een optreden op het hoofdpodium.
De Middelburgers waren volkomen op
hun plaats tussen grootheden als Waan
zin en de later optredende groep Ostro
goth. Of de Plein 40 Band de fans op
zweept of dat het net andersom is zal
wel altijd een open vraag blijven. Feit is
wel dat aan beide kanten niet zuinig met
de energie wordt omgesprongen. De hard
rock fans kregen van de organisatie volop
de gelegenheid de ruimte tussen podium
en het veld in beslag te nemen en daar
hun "heads te bangen". Dat gebeurde
dan ook vol overgave.
Het optreden van de MILES BROWNING
BAND uit Vlissingen in de tent zal met
name de ertigers onder het publiek (en
dat waren er nogal wat, want Rhythm 'n
Booze is voor velen zowel
een dagje lekkere muziek
als een reunie) hebben aan
gesproken. De band speelde
veel covers van nummers
die in de jaren '60 en '70 grote hits
waren.
INDIANS IN MOSCOW, optredend in
de tent, maakten de verwachtingen die
waren verwekt door twee optredens in
het Britse TV-programma The Tube
echter niet waar. De prestaties van de
groep - geformeerd rond zangeres
Adele Nozedar - bleven duidelijk achter
De naam van OSTROGOTH is na het
5e Rhythm 'n Booze ongetwijfeld
voorgoed gevestigd ten noorden van
de Westerschelde. In Zeeuws-Vlaan-
deren en, meer nog, in Belgie is deze
hard-rock-formatie al lang geen on
bekende meer. En terecht zo bleek
in Vlissingen. De groep trad aan het
eind van de middag op en dat bete
kende dat menigeen die die dag
moest werken inmiddels ook de weg
naar het Nollebos had gevonden.
Bovendien was het veel badgasten
te warm geworden aan het strand,
zodat zij verkoeling zochten op het
festivalterrein. Etterlijke duizenden
woonden het optreden van Ostrogoth
dan ook bij, al lijkt het twijfelachtig
dat zij de verkoeling hebben gevonden
die zij zochten. De muziek was daar
te opzwepend voor. Het optreden van
Ostrogoth ging, zoals het een hard-rock
formatie (of zo je wilt 'heavy metal')
betaamt, gepaard met grote rookwol
ken van ontploffend vuurwerk.
Na de Belgische hard-rock formatie
kregen de duizenden de gelegenheid
enigszins op adem te komen bij de
muziek van de JAKE SCHMID BAND
uit Goes en AVALANCHE uit Bres-
kens.
De Zeeuwse inbreng - de Stichting
Rhythm 'n Booze die het festival or
ganiseert streeft, zoals bekend, naar
een zo breed mogelijke presentatie
van het Zeeuwse muziekgebeuren -
was daarmee ten einde. Wat nog restte
waren de optredens van Indians in
Moscow en Wishbone Ash.
Het Rhythm 'n Booze-festival opende
met een optreden van de formatie THE
VOICE uit Lewedorp. Altijd een ondank
bare taak; nog weinig publiek en de
mensen die er zijn, liggen liever languit
in het gras dan zich te laten opzwepen
door de muziek. De Lewedorpse forma
tie deed echter wat ze kon en speelde
met groot enthousiasme hun repertoire.
De uitgebreide PA-installatie kon echter
niet verhelpen dat met name de zang
(zoals in "Smoke on the water") wat
'dun' klonk.
De stemming zat er na dit optreden
goed in bij de almaar aangroeiende
menigte. Dat ondervond de Vlissingse
groep SHANTUNG, die na het optreden
van Waanzin het podium in de tent be
volkte. ''Uitgekiende muziek" noemt
de groep het zelf en getuige de reakties
maakten de vijf musici dat volkomen
waar.