DIRK JANSSEN: Super Discotheek - Videotheek ’gitaarbouwers zijn individualisten’ tussen Zoutelande en Westkapelle SPEEL JE ZELF GITAAR 8 9 Zwitserse Teleclub, enz. Deze ontvangsten worden met gebruik making van de nieuwste chips geprojek- teerd op het scherm en de monitoren. De Hooizolder is tijdens het seizoen dagelijks geopend van 21.00 - 05.00 uur en na het seizoen ieder weekend. Ruime parkeergelegenheid.Telefoon 01186-1632 Discotheek De Hooizolder beschikt over een hypermodern videoscherm van 3 bij 4 meter, waarnaast nog eens 5 monitoren verspreid in de discotheek staan opge steld. Per satelliet ontvangt De Hooizolder zelfs alle mogelijke stations, zoals Sky Chan nel, Music Box, de Italiaanse RAI, het stemmechaniek kop toets hals randinleg- steunrand (boven, rond) kam óiti klossen vertdndingstrij steunbalk achterinleg De stalensnarige akoestische gitaar achterblad steunbalk (achter) hiel zwaluwstaart Wat me wel opvalt bij reparaties is het feit dat veel fabrikanten een slechte of erg 'moeizame' service verlenen. Dit lijkt me toch anders te kunnen. Ander zijds zijn gitaristen daardoor wel sneller genegen een individuele bouwer op te zoeken die werkelijk achter zijn produk- ten staat. DJ: Om eerlijk te zijn wordt dat steeds minder, zonde eigenlijk. Zo af en toe haal ik ''Carcassi'' of "Sor" nog eens uit de ijskast. Ik heb wel lessen gehad maar dat is al erg lang geleden. Als je op school zat en een beetje gitaar kon spelen behoorde je in een bandje te spelen. Daar gehoorzaamde ik dan maar aan. Het algemene verhaal dus. Mensen die bij mij een gitaar komen halen vragen mij echt niet een Fuga van Bach of zo voor ze te spelen. Dat kunnen ze zelf wel. Dat is zo eigenlijk de manier waarop ze verkocht worden. Een goed instrument, waar je per slot van rekening jaren een 'band' mee aangaat, moet je horen en voelen voordat je een beslissing neemt. Vind je het nodig dat een bouwer kan spelen? DJ: Zeker! Je zult je instrumenten toch moeten testen. Laat je de prijs van je instrument soms van het uiteindelijke resultaat afhangen? DJ: Ach, je kan het een keer doen, maar door de bank genomen doe ik dat niet. Als je hetzelfde materiaal gebruikt en je bouwt op dezelfde manier, dan kunnen er hoogstens minieme verschillen optreden. Zeker niet als je manier van lakken, in elkaar zetten, je hele methodiek hetzelf de is. Je kan daar geen prijsverschillen op baseren. Okay, hout daar zit verschil in, maar als je het bouwen enigszins in de vingers hebt, dan kompenseer je die verschillen. DE HAMVRAAG: DE PRIJS Ik ben benieuwd wat er voor de vakman schap van Dirk Janssen betaald moet worden en tot slot stel ik hem deze vraag. DJ: Vanaf ca f 1400,-- tot zo'n f 4000,--. Op zichzelf genomen natuurlijk veel geld, maar je kunt er dan ook van op aan dat je een goed instrument hebt. Iemand die pas met gitaarspelen begint raad ik overi gens af om meteen een duurder instru ment te kopen. Het is beter eerst een paar jaar goed te oefenen en dan te kij ken wat men wil. Ik heb verschillende Dirk Janssen gitaren bespeeld. Zowel z'n studiemodellen als concertgitaren. Wat meteen opviel was de formidabele bespeelbaarheid. En in derdaad, zoals Janssen tijdens dit inter view al te kennen gaf, een erg open ge luid. Een toon die voor velen toeganke lijk is. Na wat oefening kun je er de nodige klankkleuren uithalen. Wie dat zelf ook wil ervaren gaat maar eens langs bij Dirk in Aalst-Waalre. zadel (kopbeentje) klankkast bovenblad kam be entje (zadel) kam pen

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 6