DIRK
JANSSEN:
Super Discotheek - Videotheek
’gitaarbouwers zijn individualisten’
tussen Zoutelande en Westkapelle
SPEEL JE ZELF GITAAR
8
9
Zwitserse Teleclub, enz.
Deze ontvangsten worden met gebruik
making van de nieuwste chips geprojek-
teerd op het scherm en de monitoren.
De Hooizolder is tijdens het seizoen
dagelijks geopend van 21.00 - 05.00 uur
en na het seizoen ieder weekend. Ruime
parkeergelegenheid.Telefoon 01186-1632
Discotheek De Hooizolder beschikt over
een hypermodern videoscherm van 3 bij 4
meter, waarnaast nog eens 5 monitoren
verspreid in de discotheek staan opge
steld.
Per satelliet ontvangt De Hooizolder zelfs
alle mogelijke stations, zoals Sky Chan
nel, Music Box, de Italiaanse RAI, het
stemmechaniek
kop
toets
hals
randinleg-
steunrand
(boven,
rond)
kam
óiti
klossen
vertdndingstrij
steunbalk
achterinleg
De stalensnarige akoestische gitaar
achterblad
steunbalk (achter)
hiel
zwaluwstaart
Wat me wel opvalt bij reparaties is het
feit dat veel fabrikanten een slechte of
erg 'moeizame' service verlenen. Dit
lijkt me toch anders te kunnen. Ander
zijds zijn gitaristen daardoor wel sneller
genegen een individuele bouwer op te
zoeken die werkelijk achter zijn produk-
ten staat.
DJ: Om eerlijk te zijn wordt dat steeds
minder, zonde eigenlijk. Zo af en toe
haal ik ''Carcassi'' of "Sor" nog eens
uit de ijskast. Ik heb wel lessen gehad
maar dat is al erg lang geleden. Als je
op school zat en een beetje gitaar kon
spelen behoorde je in een bandje te
spelen. Daar gehoorzaamde ik dan maar
aan. Het algemene verhaal dus.
Mensen die bij mij een gitaar komen
halen vragen mij echt niet een Fuga van
Bach of zo voor ze te spelen. Dat kunnen
ze zelf wel. Dat is zo eigenlijk de manier
waarop ze verkocht worden. Een goed
instrument, waar je per slot van rekening
jaren een 'band' mee aangaat, moet je
horen en voelen voordat je een beslissing
neemt.
Vind je het nodig dat een bouwer kan
spelen?
DJ: Zeker! Je zult je instrumenten toch
moeten testen.
Laat je de prijs van je instrument soms
van het uiteindelijke resultaat afhangen?
DJ: Ach, je kan het een keer doen, maar
door de bank genomen doe ik dat niet.
Als je hetzelfde materiaal gebruikt en
je bouwt op dezelfde manier, dan kunnen
er hoogstens minieme verschillen optreden.
Zeker niet als je manier van lakken, in
elkaar zetten, je hele methodiek hetzelf
de is. Je kan daar geen prijsverschillen
op baseren. Okay, hout daar zit verschil
in, maar als je het bouwen enigszins in
de vingers hebt, dan kompenseer je die
verschillen.
DE HAMVRAAG: DE PRIJS
Ik ben benieuwd wat er voor de vakman
schap van Dirk Janssen betaald moet
worden en tot slot stel ik hem deze vraag.
DJ: Vanaf ca f 1400,-- tot zo'n f 4000,--.
Op zichzelf genomen natuurlijk veel geld,
maar je kunt er dan ook van op aan dat
je een goed instrument hebt. Iemand die
pas met gitaarspelen begint raad ik overi
gens af om meteen een duurder instru
ment te kopen. Het is beter eerst een
paar jaar goed te oefenen en dan te kij
ken wat men wil.
Ik heb verschillende Dirk Janssen gitaren
bespeeld. Zowel z'n studiemodellen als
concertgitaren. Wat meteen opviel was
de formidabele bespeelbaarheid. En in
derdaad, zoals Janssen tijdens dit inter
view al te kennen gaf, een erg open ge
luid. Een toon die voor velen toeganke
lijk is. Na wat oefening kun je er de nodige
klankkleuren uithalen. Wie dat zelf ook
wil ervaren gaat maar eens langs bij Dirk
in Aalst-Waalre.
zadel
(kopbeentje)
klankkast
bovenblad
kam be entje
(zadel)
kam
pen