GESLAAGDE JAZZ MEETING
ZEELAND-VLAANDEREN
ROOTS
I
28
29
Café De Gravin in Westdorpe
was eind november de plaats
van optreden voor de gewijzig
de formatie ROOTS. Zoals we
in het concertverslag van Rebel
hebben kunnen lezen maakt ex-
Roots-bassist nu deel uit van
Rebel. Zijn plaats is ingenomen
door zanger/bassi st Jos Calbo
(zeker geen onbekende) en als
gastzangeres Ineke Korfker (Ter
rific Tim). Aangevuld met Hans
den Dekker, drums; Pum Linck,
gitaar en Jeets Durenkamp, zang,
gitaar en keyboards hebben we
de nieuwse formatie Roots.
Tussen de provincies Zeeland (Nederland), Oost- en West-Vlaanderen
(België) bestaan al jaren culturele contacten. Toneelgezelschappen en
muziekverenigingen geven over en weer uitvoeringen. De provincie
Zeeland bleek er best wat geld voor over te hebben die culturele con
tacten een extra impuls te geven via een Jazz-meeting.
En zo kon het gebeuren dat op zaterdag 23 november in de Middel
burgse Concert- en Gehoorzaal niet minder dan vier jazz-groepen uit
die Belgische grensprovincies kwamen spelen. Er was trouwens nog
meer Belgische inbreng. Sim Simons, jazz-medewerker van de BRT,
presenteerde het programma op zeer deskundige, amusante en origi
nele wijze.
PREMIERE
terugblik
terugblik
I
GEDEPUTEERDE
Emmy Wage
ganger? Marius: "Peter heeft mij na
tuurlijk verteld hoe hg de nummers
baste, en daar heb ik mij bij een aan
tal nummers aan gehouden, maar ik
ben er ook vrij in om partijen naar
mijn eigen inzicht aan te passen.
Nieuwe nummers vul ik op mijn
eigen manier in, en ik weet dat ik
ook met eigen ideëen voor nummers
kan komen".
Want hoewel Jaap vaker met kompo
sities komt (ook de meeste teksten
zijn van zijn hand) dragen ook de
anderen nieuw materiaal aan, dat
gezamenlijk ingevuld en uitgewerkt
wordt.
speelt hij zeker niet onverdienstelijk.
Het ziet er naar uit dat de jongens
van Sing Sing Movement hun draai
gevonden hebben. Er zit weer groei
en beweging in. En er wordt met ent
housiasme en overtuiging gespeeld.
Toch echt geen ambities? Jaap:'7£
zou graag het winnende nummer
voor een songfestival schrijven"!
Martin: "Een mini-LP in eigen be
heer uitbrengen".
We houden het in de gaten.
Mevrouw Maris-Koster, lid van Gedepu
teerde Staten, opende de dag. Daarna
speelden Jazz Circle; The Creoie Memo
ries Band; John White's Big Band, Qui-
sine Cajun en de Superior Dance Band.
Uit de namen is al op te maken dat er
aan afwisseling geen gebrek was.
de eerste keer aan deze kant van de
Schelde te horen. Een zeer plezierige
kennismaking. De band speelt zeer ge
disciplineerd. Voor jazz wellicht iets te
netjes. De gitarist, pianist en altsaxofo
nist blonken uit in de soli. De soli mo
gen wat ons betreft best wat langer zijn.
Zangeres Thea Inghels viel zeer in de
smaak. Al met al twee fijne uren.
maten van het eerste nummer stond
het publiek op de vloer.
Al met al een geslaagde dag, waarvoor
een behoorlijke belangstelling bestond.
Ongeveer 250 mensen waren present.
Maramon
HEEL ANDERS
Quisine Cajun bracht een compleet
ander soort muziek. Het Cajun- en
Zydecorepertoire is in Zeeland vrijwel
onbekend. Quisine Cajun bracht voor
het eerst dit soort muziek in Middelburg
ten gehore. Het publiek moest even wen
nen. Onbegrijpelijk dat de dansvloer leeg
bleef. De waardering was echter groot.
De Superior Dance Band sloot de dag
af. En of het nu aan de naam van de
band lag of aan hun muziek; na vier
NEDERLANDSE INBRENG
John White's Big Band uit Zeeuws-
Vlaanderen zorgde voor de Zeeuwse
inbreng. En daarmee werd benadrukt
dat Zeeuws-Vlaanderen echt bij Zee
land hoort. Voor deze jazz-meeting
hadden de organisatoren (inderdaad
weer de Jazz Activiteiten Stichting
Zeeland) ook collega-bestuurders van
jazzclubs uit de drie provincies uitge
nodigd. Contactmogelijkheden op alle
fronten dus.
Roots begon in 1981 als een "geintje”
met een cover-repertoire uit de jaren
zestig. Het plan was om na drie keer
spelen te stoppen. Maar dat bleek
niet mogelijk te zijn; ze werden meer
gevraagd dus besloten ze verder te
gaan.
Jos (die volgens Jeets die dag heerlijk
gekookt heeft)"Intensief repeteren
kunnen we niet vanwege studies en
werkzaamheden van de bandleden.
Het belangrijkste is dat we de mensen
een gezellige avond bezorgen en er
zeif ook plezier aan beleven. We over
leggen altijd of we een optreden wel
of niet aan nemen".
Favoriete groepen van Roots zijn The
Beatles, Stones, The Who en soms een
nostalgisch nummer van The Shadows
(waar ze zelf veel plezier aan beleven).
Roots brengt de covers met een eigen
swingende R&R-stijl.
Veel jongeren en natuurlijk dertigers
komen naar de optredens, waarbij het
opvalt dat ook de jongeren alle num
mers kennen, waar de Rootsleden toch
enigszins verbaasd over zijn. De muziek
van Roots nodigt uit om te dansen,
waar dan ook gretig gebruik van wordt
gemaakt.
Het optreden in De Gravin van Roots
was de première voor Ineke en Jos.
Ineke was "redelijk" tevreden over haar
debuut in Roots: "Ik hou ontzettend
van deze muziek. Het leuke van Roots
vind ik dat de nummers niet exact na
gespeeld worden zodat je de vrijheid
hebt om er je eigen gevoel in te leggen
en je heerlijk kunt uitleven. Als ik tijd
heb wil ik beslist verder gaan met Roots".
Ineke heeft een warme, goed geschool
de stem, waar ze veel mee weet te doen.
In de toekomst zal ze ook de synthesi
zer bespelen bij Roots.
Pum en Jeets, beide goede gitaristen,
zijn ook bekenden op het podium. In
verschillende groepen zijn ze terug te
vinden. Jeets (o.a. Terrific Tim) is de
enthousiaste drijfveer van Roots, terwijl
Pum rustig, bijna onopgemerkt maar niet
onhoorbaar, zijn solo's speelt.
Hans vult het geheel prima aan. De sa
menzang van Jos en Jeets klinkt goed
en wordt enthousiast gebracht.
Regelmatig zijn er optredens in De Gra
vin, die allen gratis entré hebben. Bij de
eigenaar gaat de voorkeur uit naar Zeeuw
se groepen.
De eerste set van Roots was wat tam, pu
bliek en muzikanten moesten elkaar even
aanvoelen. Daarna brak het vuur los en
iedereen kwam op de dansvloer tot in
de late uurtjes.
MODERN
Jazz Circle speelt een moderne stijl.
Prima muziek, die wat moeilijker in
het gehoor ligt dan dixieland. Klasse,
waarvoor het publiek, dat blijkbaar
toch wat meer ingesteld is op oudere
stijlen te weinig waardering toonde.
Maar alles moet worden geleerd niet
waar!
The Creole Memories Band sloot beter
aan bij de smaak van het publiek.
De Big Band van John White was voor
HET OPTREDEN IN DE POMPE
Het optreden in De Pompe, zondag
middag 24 november, was het derde
in deze bezetting. De groep stond
voor de taak gesteld, de wat gezapige
zondagmiddagstemming te doorbre
ken, wat zeker in de eerste set rede
lijk lukte. Vroeger werd bij deze mu
ziek de zelfverzonnen term 'Combat
Rock' gebruikt, maar er zit nu meer
afwisseling in het repertoire: R&R-
getinte nummers, maar ook invloe
den van jazz en blues.
"Paralysed in Paradise” heeft iets
weg van een blues, maar met een
soms afwijkend akkoordenschema
en onverwachte overgangen.
"Durban Poison" is een heel funky
nummer waarin in koor "gerapt"
werd. Samenzang, meestal éénstem
mig is trouwens bij deze band een
veelvuldig toegepaste techniek om
songs kracht bij te zetten. Want
"kracht" is wel een sleutelwoord
bij Sing Sing Movement: het is heel
heftige muziek, die het ook juist in
grotere zalen zou doen. Naast de
kortere nummers die echt over je
heen daveren zijn er nu ook wat meer
uitgebouwde komposities bijgekomen,
waarin Jaap de nu ontstane ruimte
kan benutten voor solo's, zoals in
"Pray". "Roadblock" sprong er voor
mij echt duidelijk uit als een meer
open nummer met een sterke opbouw,
vanuit spannend gitaarwerk in het be
gin, met een mooie zanglijn waarin
Jaaps karakteristieke stem, die ook
heel gevoelig kan zijn, goed tot zijn
recht komt, naar een opzwepend
krachtig refrein.
Ondanks dat Peter soms nog wat vast
zit aan de bas- of gitaarpartijen, (in
"Happy Song" b.v.) lijkt hij zich best
thuis te voelen in zijn nieuwe rol en