GESLAAGDE JAZZ MEETING ZEELAND-VLAANDEREN ROOTS I 28 29 Café De Gravin in Westdorpe was eind november de plaats van optreden voor de gewijzig de formatie ROOTS. Zoals we in het concertverslag van Rebel hebben kunnen lezen maakt ex- Roots-bassist nu deel uit van Rebel. Zijn plaats is ingenomen door zanger/bassi st Jos Calbo (zeker geen onbekende) en als gastzangeres Ineke Korfker (Ter rific Tim). Aangevuld met Hans den Dekker, drums; Pum Linck, gitaar en Jeets Durenkamp, zang, gitaar en keyboards hebben we de nieuwse formatie Roots. Tussen de provincies Zeeland (Nederland), Oost- en West-Vlaanderen (België) bestaan al jaren culturele contacten. Toneelgezelschappen en muziekverenigingen geven over en weer uitvoeringen. De provincie Zeeland bleek er best wat geld voor over te hebben die culturele con tacten een extra impuls te geven via een Jazz-meeting. En zo kon het gebeuren dat op zaterdag 23 november in de Middel burgse Concert- en Gehoorzaal niet minder dan vier jazz-groepen uit die Belgische grensprovincies kwamen spelen. Er was trouwens nog meer Belgische inbreng. Sim Simons, jazz-medewerker van de BRT, presenteerde het programma op zeer deskundige, amusante en origi nele wijze. PREMIERE terugblik terugblik I GEDEPUTEERDE Emmy Wage ganger? Marius: "Peter heeft mij na tuurlijk verteld hoe hg de nummers baste, en daar heb ik mij bij een aan tal nummers aan gehouden, maar ik ben er ook vrij in om partijen naar mijn eigen inzicht aan te passen. Nieuwe nummers vul ik op mijn eigen manier in, en ik weet dat ik ook met eigen ideëen voor nummers kan komen". Want hoewel Jaap vaker met kompo sities komt (ook de meeste teksten zijn van zijn hand) dragen ook de anderen nieuw materiaal aan, dat gezamenlijk ingevuld en uitgewerkt wordt. speelt hij zeker niet onverdienstelijk. Het ziet er naar uit dat de jongens van Sing Sing Movement hun draai gevonden hebben. Er zit weer groei en beweging in. En er wordt met ent housiasme en overtuiging gespeeld. Toch echt geen ambities? Jaap:'7£ zou graag het winnende nummer voor een songfestival schrijven"! Martin: "Een mini-LP in eigen be heer uitbrengen". We houden het in de gaten. Mevrouw Maris-Koster, lid van Gedepu teerde Staten, opende de dag. Daarna speelden Jazz Circle; The Creoie Memo ries Band; John White's Big Band, Qui- sine Cajun en de Superior Dance Band. Uit de namen is al op te maken dat er aan afwisseling geen gebrek was. de eerste keer aan deze kant van de Schelde te horen. Een zeer plezierige kennismaking. De band speelt zeer ge disciplineerd. Voor jazz wellicht iets te netjes. De gitarist, pianist en altsaxofo nist blonken uit in de soli. De soli mo gen wat ons betreft best wat langer zijn. Zangeres Thea Inghels viel zeer in de smaak. Al met al twee fijne uren. maten van het eerste nummer stond het publiek op de vloer. Al met al een geslaagde dag, waarvoor een behoorlijke belangstelling bestond. Ongeveer 250 mensen waren present. Maramon HEEL ANDERS Quisine Cajun bracht een compleet ander soort muziek. Het Cajun- en Zydecorepertoire is in Zeeland vrijwel onbekend. Quisine Cajun bracht voor het eerst dit soort muziek in Middelburg ten gehore. Het publiek moest even wen nen. Onbegrijpelijk dat de dansvloer leeg bleef. De waardering was echter groot. De Superior Dance Band sloot de dag af. En of het nu aan de naam van de band lag of aan hun muziek; na vier NEDERLANDSE INBRENG John White's Big Band uit Zeeuws- Vlaanderen zorgde voor de Zeeuwse inbreng. En daarmee werd benadrukt dat Zeeuws-Vlaanderen echt bij Zee land hoort. Voor deze jazz-meeting hadden de organisatoren (inderdaad weer de Jazz Activiteiten Stichting Zeeland) ook collega-bestuurders van jazzclubs uit de drie provincies uitge nodigd. Contactmogelijkheden op alle fronten dus. Roots begon in 1981 als een "geintje” met een cover-repertoire uit de jaren zestig. Het plan was om na drie keer spelen te stoppen. Maar dat bleek niet mogelijk te zijn; ze werden meer gevraagd dus besloten ze verder te gaan. Jos (die volgens Jeets die dag heerlijk gekookt heeft)"Intensief repeteren kunnen we niet vanwege studies en werkzaamheden van de bandleden. Het belangrijkste is dat we de mensen een gezellige avond bezorgen en er zeif ook plezier aan beleven. We over leggen altijd of we een optreden wel of niet aan nemen". Favoriete groepen van Roots zijn The Beatles, Stones, The Who en soms een nostalgisch nummer van The Shadows (waar ze zelf veel plezier aan beleven). Roots brengt de covers met een eigen swingende R&R-stijl. Veel jongeren en natuurlijk dertigers komen naar de optredens, waarbij het opvalt dat ook de jongeren alle num mers kennen, waar de Rootsleden toch enigszins verbaasd over zijn. De muziek van Roots nodigt uit om te dansen, waar dan ook gretig gebruik van wordt gemaakt. Het optreden in De Gravin van Roots was de première voor Ineke en Jos. Ineke was "redelijk" tevreden over haar debuut in Roots: "Ik hou ontzettend van deze muziek. Het leuke van Roots vind ik dat de nummers niet exact na gespeeld worden zodat je de vrijheid hebt om er je eigen gevoel in te leggen en je heerlijk kunt uitleven. Als ik tijd heb wil ik beslist verder gaan met Roots". Ineke heeft een warme, goed geschool de stem, waar ze veel mee weet te doen. In de toekomst zal ze ook de synthesi zer bespelen bij Roots. Pum en Jeets, beide goede gitaristen, zijn ook bekenden op het podium. In verschillende groepen zijn ze terug te vinden. Jeets (o.a. Terrific Tim) is de enthousiaste drijfveer van Roots, terwijl Pum rustig, bijna onopgemerkt maar niet onhoorbaar, zijn solo's speelt. Hans vult het geheel prima aan. De sa menzang van Jos en Jeets klinkt goed en wordt enthousiast gebracht. Regelmatig zijn er optredens in De Gra vin, die allen gratis entré hebben. Bij de eigenaar gaat de voorkeur uit naar Zeeuw se groepen. De eerste set van Roots was wat tam, pu bliek en muzikanten moesten elkaar even aanvoelen. Daarna brak het vuur los en iedereen kwam op de dansvloer tot in de late uurtjes. MODERN Jazz Circle speelt een moderne stijl. Prima muziek, die wat moeilijker in het gehoor ligt dan dixieland. Klasse, waarvoor het publiek, dat blijkbaar toch wat meer ingesteld is op oudere stijlen te weinig waardering toonde. Maar alles moet worden geleerd niet waar! The Creole Memories Band sloot beter aan bij de smaak van het publiek. De Big Band van John White was voor HET OPTREDEN IN DE POMPE Het optreden in De Pompe, zondag middag 24 november, was het derde in deze bezetting. De groep stond voor de taak gesteld, de wat gezapige zondagmiddagstemming te doorbre ken, wat zeker in de eerste set rede lijk lukte. Vroeger werd bij deze mu ziek de zelfverzonnen term 'Combat Rock' gebruikt, maar er zit nu meer afwisseling in het repertoire: R&R- getinte nummers, maar ook invloe den van jazz en blues. "Paralysed in Paradise” heeft iets weg van een blues, maar met een soms afwijkend akkoordenschema en onverwachte overgangen. "Durban Poison" is een heel funky nummer waarin in koor "gerapt" werd. Samenzang, meestal éénstem mig is trouwens bij deze band een veelvuldig toegepaste techniek om songs kracht bij te zetten. Want "kracht" is wel een sleutelwoord bij Sing Sing Movement: het is heel heftige muziek, die het ook juist in grotere zalen zou doen. Naast de kortere nummers die echt over je heen daveren zijn er nu ook wat meer uitgebouwde komposities bijgekomen, waarin Jaap de nu ontstane ruimte kan benutten voor solo's, zoals in "Pray". "Roadblock" sprong er voor mij echt duidelijk uit als een meer open nummer met een sterke opbouw, vanuit spannend gitaarwerk in het be gin, met een mooie zanglijn waarin Jaaps karakteristieke stem, die ook heel gevoelig kan zijn, goed tot zijn recht komt, naar een opzwepend krachtig refrein. Ondanks dat Peter soms nog wat vast zit aan de bas- of gitaarpartijen, (in "Happy Song" b.v.) lijkt hij zich best thuis te voelen in zijn nieuwe rol en

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1985 | | pagina 16