deel HET ONDERZOEK CAFE NOIR C, WiQ&lwj QywJj FODEN-GITAREN? SERIENUMMER cv SERIENUMMER SERIENUMMERS 31 30 Cees Schrier Goes P. Marijs Vlissingen. Ik heb een vraag over gitaren. Ik heb n.l. gehoord dat Foden, 7-sna- rige gitaren maakt, maar dat ze erg duur zijn. Worden ze nog gemaakt of zijn er alternatieven? Ik wil er graag een waarvan de mensuur- lengte overeenkomt met die van een electrische, een beetje kleiner dus. Er bereiken de redaktie nogal eens brieven met vragen over serienum mers betreffende Gibson en Fender gitaren. We plaatsen twee (inge korte) brieven. "Tja" knikte Willem, "de verwarming kan het niet helemaal bijbenen met deze kou". "Welke verwarming"? Ze ruzieden goedmoedig door en keken onwillekeurig steeds weer naar de vertoonde videoclips. Johan werd echter ongeduldig. "Wanneer beginnen ze nou eens te spelen. Ik sta me nu al meer dan een uur te vervelen. Aanvang half tien staat daar toch". Hij wees naar het affi che. 'Tets later beginnen, oké, dat kan, maar dik een uur, is dat soms normaal"? Tot z'n verbazing bevestigde Willem dit. "Je ziet toch zelf dat er nu pas publiek binnenkomt". "Maar daar wacht je als band toch niet op, je gaat spelen en als men sen het jammer vinden dat ze niet alles gehoord hebben komen ze de volgende keer wel vroeger". Het werd nu toch aardig druk in de omgeving van de bar. Willem trok Johan mee naar een rustige hoek bij het podium. "Johan, vergeet niet dat de muzikanten het ook voor hun plezier doen en een lege zaal bespelen is niet leuk". Johan be aamde dit maar hield toch nog twijfels. "Het publiek komt, als ze wil, naar de muziek. De muziek biedt zichzelf aan, niet het pu bliek. Als je zo lang wacht jaag je de mensen toch weg". Willem lachte. "Waar naar toe"? Er speelt toch bijna nooit ergens een band, er is hier geen concurrentie zoals bij jullie". "Nou, dan wordt het tijd dat daar verandering in komt". Willem was het daar helemaal mee eens, maar betoogde dat zo'n verandering niet vanzelf komt. Meerdere enthousias te pogingen stranden steeds op on begrip en afwachting bij de bands en de organisatoren en op onwil bij de overheid. Maar gelukkig, er was een nieuw initiatief had hij in een Foden is geen merknaam. William Foden was een Amerikaans gitarist en leraar. De fa. Martin maakte voor hem een aantal gitaren in op dracht. Voor Martin was dit niet gebruikelijk overigens. Ze maakten wel gitaren voor andere instrument bouwers, niet voor particulieren. Volgens de gegevens die ik tot mijn beschikking heb, heeft William Foden er in totaal slechts 26 ge kocht van Martin waaronder een paar zeer bijzondere. Ze hadden twintig frets en een aantal waren overdadig versierd. Bij mijn weten bevond zich onder de 26 gitaren die Martin door de jaren heen aan Fo den leverde zich één 7-snarige gi taar. Dit was de z.g. F.D.-special. Ik vermoed dat de D’ slaat op de toegevoegde D-snaar om oude luit muziek zonder verstemmen te kun nen uitvoeren. De konstruktie vol deed in alle opzichten aan die van de gangbare 6-snarige gitaar. Palissander zijkanten en achterblad, een sparrehouten bovenblad en een ebbenhouten toets. De toets is zo gekonstrueerd dat van de 7e snaar alleen de eerste drie vakjes gefret kunnen worden. Voor de rest van de lengte loopt de snaar naast de hals en kan zodoende alleen als losse snaar gebruikt worden. De ge bruikte versieringen doen aan som mige (kleine) Martin gitaren denken Welke waarde Foden-gitaren verte genwoordigen is moeilijk te zeggen. De heer Foden betaalde er destijds slechts enkele tientjes voor. Ik neem niet aan dat ze in Nederland te koop zijn. Ik verwacht zelfs niet dat er een in Nederland is. (Heb jij een Foden-gitaar gezien, en zo ja, In de 18e eeuw waren er meerdere bouwers die zich met de 7-snarige gitaar bezig hielden. Aria is vol gens mij op dit moment een van de meest bekende fabrikanten van 7- snarige modellen. Feitelijk zijn ze ontworpen om een lage A toe te voegen. Doorgaans voegt men een hoge 'a' toe om gemakkelijker ak koorden en melodie te kunnen spe len. En dat tegelijkertijd uiteraard. Ik neem aan dat er ook een lage D opgezet kan worden. Wijlen Lenny Breau was wel de meest bekende 7- snarige speler. Aria heeft zijn gitaar naar hem vernoemd; "The Lenny Breau Model 7 String Guitar" Het instrument kost ongeveer drie duizend gulden. Nog enkele bekende 7-snarige spelers zijn George van Eps en Jerry Roberts. In Amerika zijn een paar luthiers aktief met de bouw van de 7-sna rige gitaar. Wil je er een aan schaffen, dan kun je je wensen het beste doorpraten met een paar Ne derlandse (akoestische) gitaarbou- wers. Bijvoorbeeld Martina Gitaar bouw, Kolenstraat 31 te Zutphen of Bert Kwakkel, W. de Feschlaan 30 te Dieren. Voor wat kleinere mo dellen kun je je wenden tot Theo Scharpach, Molenweg 3a te Thorn. Kijk uit wat je doet! Het was grootmeester Segovia die zei: "The guitar is exactly sufficient with six strings". IT In 1975 kocht ik een Stratocaste*^^*- (Fender). Het nummer is 47325] Van wanneer is hij en is het echte Fender van voor de CBSf^4^ UUMUJV overname? Graag wil ik ook wete: wat zij waard is. waar?). Ze zullen ongetwijfeld in het bezit zijn van vermogende ver zamelaars zoals John Pearse, Bill Bogel en Malcolm Weller. Misschien zijn ze in conservatoria te vinden. WTlliam Foden heeft de meeste doorverkocht aan zijn leerlingen. Je zult ongetwijfeld meer over Foden Guitars kunnen vinden in "Martin Guitars: A History" en in "American Guitars" van Tom Whee ler. Ik bezit beide boeken niet, maar ik denk dat ze je in een bi bliotheek verder kunnen helpen. Fender werd in 1965 door de CB^willem, wat doe ik hier?" Johan Corporation overgenomen. Ii^atteur keek rond zich heen. Aan zoverre is jouw Fender dus geerde bar rechts zag hij enkele men- "echte" Fender. De gitaar die je injen die met elkaar zaten te praten, 1975 kocht is in 1973 gemaakt. )f naar één van de twee TV-scher- De waarde bepalen van een gitaarzen keken waarop een video-clip van die leeftijd vind ik erg moei-zertoond werd, terwijl de muziek lijk. Doorgaans wordt er niet meerioor de forse speakers de verder voor neergeteld dan rond de l.OOO,-ege zaal werd ingeblazen. "Ik vind gulden. De conditie van het instru-zeel leuk, maar wat is de lol van ment speelt ook een duchtig woord-*en poolreis naar Zierikzee om daar je mee. Gevoelswaarde vind ik per-sen, mij reeds bekende, video-clip soonlijk belangrijker dan een som;e zien terwijl ik thuis de geld. teerlijk hoog had, een drankje bij ie hand en nog wel twee films op -—TV in het vooruitzicht". Villem Zwart sloeg hem lachend op ie schouder. "Warm wordt je hier Op mijn Gibson staat nr. 073284. In» anzelf en een drankje is te rege- welk jaar is mijn gitaar gebouwd'i.en. Wat wil je"? Hij maakte een Zou het een Vintage gitaar kunnerweids gebaar naar de bar. "Doe zijn? naar een biertje, maar m'n films Jan-Willem Posneb je nog niet goedgemaakt maat" Vlissingen. Zeeuws muziekblad gelezen. Verschillende organisaties die de popmuziek als een volwaardige cul tuurvorm beschouwden wilden de zaak gezamenlijk aanpakken. Podiumcircuit, cursussen, het idee leek hem best goed". "Wie doen daar aan mee", wilde Johan weten. "Ik zal je wel wat in formatie geven over de aanpak en"Willem wilde nog meer zeggen maar Johan onderbrak hem. "De drummer is er, nu de rest nog. Hé, die ken ik nog, die speelde vroeger toch bij....God, hoe heetten die gasten ook al weer? The View"! Willem maakte een opspeltbeweging. "Orde van het grote geheugen. Helemaal raak! Ernst Corving, en die daar ken je ook nog wel, Willem van Maanen. Johan tuurde naar het podium. "Trio plus 1, toch"? Willem stak z'n duim op. Langzaam maar zeker namen de muzikanten hun plaatsen in op het podium. De 'spotlights' werden wisselend getest. Achter de drum mer stond in grote letters BROGUM op de muur geschilderd. Johan keek nog eens rond. Ze hadden hier een mooie ruimte. Hij wendde zich weer tot Willem. "Wat voor muziek krij gen we"? "Luister maar, we praten weer in de pauze". Johan was deze handel wijze van z'n vriend al gewend geraakt. Hij leunde gelaten tegen de muur en richtte zijn aandacht op Café Noir. De groep startte wat aarzelend. Rock, jazz en blues warrelde zo'n beetje door elkaar. Het boeide hem niet echt, behalve de zangeres. Een pakkende stem en de expressie ge combineerd met lef om een nummer echt "neer te zetten". Vanaf het nummer "Message in the middle of the bottle" sloop er een stevige funk in het repertoire. Johan kwam overeind en luisterde nu aandach- frillem begaf zich naar de bar en -Johan liet zich wat mismoedig op »en tafel zakken. Op het schaars- Het is moeilijk te zeggen wanneer verlichte podium achter in de zaal jouw Gibson de fabriek heeft veria- ontwaarde hij het instrumentarium ten. In 1969 ging men weer terug/an «en band. Hij zuchtte, soms naar nummer 000001 omdat nummer ^Hde hij dat hij Willems's hulp- 999999 was bereikt. Je gitaar stamt aardigheid bij het onderzoek wat of uit 1961 of uit 1970. Hetuiter-lf kon remmen. Als het aan z'n lijk van de gitaar zou uitkomst vriend lag zag hij elke dag min kunnen bieden. stens twee groepen spelen of oefe- Er bestaan een aantal boekjes nen. Hij vroeg zich af welke band waarin allerhande informatie over3r vandaag op het programma zou Gibson en Fender gitaren te vinden 5^aan. Z’n oog viel op een in is. Alle modellen worden er in2Wart-wit uitgevoerd aanplakbiljet behandeld. Verder serienummers en tegenover hem aan de muur: veel foto's. De titels: "The Gibson” 10 januari 1987 CAFE NOIR -, Guitar" door Jan Bishop en "Thenet zei hem niets. Willem voegde Fender Guitar" door Ken Achard. weer bij hem en wees naar het Ze zijn beide uitgegeven door: affiche. "Die spelen vanavond". "Je Musical New Services LTD, !Tieent het" bromde Johan en 20 Denmark Street draaide zich naar Willem toe. "Ken London WC2H 8NE. je ze"? De verkrijgbaarheid in Nederland is ,Van gehoord". moeilijk. Het is verstandig recht- Van gehoord, van gehoord, weetje streeks de uitgever te benaderen. A'.el dat m'n tenen zowat afgevroren tij11 in die rot auto van jou". 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1987 | | pagina 17