kortweg aktueel PROFESSIONAL SOUND SYSTEMS PROFESSIONEEL GELUID KAN BEST KOMPAKT EN LICHT I I 4424 ZG 32 33 POSTBUS 48 WEMELDINGE 01192- geluidsapparatuur uitgebreid en een volledigP.A.-set opgebouwd op een dusdanige wijze dat we ook het kleine werk er bij kunnen blijven doen. In de studio, waar dit interview werd gehouden, stond alleen nog de 8-sporen recorder. De P.A. stond opgesteld in een loods en wanneer je gewend bent aan enorme torens en joekels van versterkers sta je als leek toch even vreemd te kijken naar de 'mini'- boxen van Bose. Alles zit erop en eraan (zie de foto) en dan moet er nog bij vermeld worden dat nog niet eens alle apparatuur stond opgesteld; de apparatuur van Chris Eversdijk stond die avond elders te draaien. Dat klein van omvang ook gelijk wil zeggen dat je dan maar alleen in kleine zalen kan verster ken is een 'leken'-oordeel want de grote set blaast tegen de grote torens op. Dat het bij bands wat kritisch zal worden bekeken is een obstakel wat overwonnen dient te worden vindt Ron Dagevos want 'er zit echt een prima geluid in alleen werkt Bose volgens een ander principe. Neem nou b.v. die kleine boxen, dat zijn allemaal kleine luidspeakertjes. Je hebt geen tweeters en geen bas maar wat doet Bose nu, die passen dat aan met een equalizer en dat ver sterken ze dan hoog of laag. Dat hoog zit dan gewoon in die kastjes. Je hebt dan een box waar 8 van die kleine luidspeakertjes in zitten waarvoor je een equalizer nodig hebt om al dat geluid, zowel bas, midden als hoog, te versterken. Dan wordt er vaak geroepen ja, maar je hebt toch basboxen nodig en tweeters'. Kijk, het hoog zit er gewoon in, de bas is inderdaad niet zo mooi als een echte basbox en daarom hebben wij er twee extra basboxen bij, wat er in de toekomst vier zullen worden, en dan heb je toch een behoorlijk P.A. Doordat het zo kompakt is zie je het haast niet staan maar het geluid heeft echt hetzelfde volume als de grote torens. De bands zullen er alleen even aan moeten wennen. En, Bose is stapelbaar, des te meer boxen op elkaar des te meer volume. Ron Dagevos is eigenlijk altijd met muziek bezig geweest en kent het klappen van de zweep uit eigen praktijk. Op 14-jarige leeftijd speelde hij op drums in zijn eerste band 'Dilemma". De muziek was volgens hem ingewikkeld want je kon er geen stap op dansen. Het werd wat commerciëler toen Sunny Anuëls Dilemma kwam versterken en wat reggea toevoegde aan de symfonische rock. Ze kochten toen gezamenlijk een P.A. en met wat sponsoring is Ron daarin verder gegaan. Daarnaast volgde hij de muziekschool en een Studio Cursus van de Sound Cursus (Music Maker). Hij heeft al in heel wat bands gespeeld in verschillende genres. Zijn laatste band is Connection uit Souburg maar de tijd ontbreekt eigenlijk om dat verder uit te bouwen. Partner Chris Eversdijk komt uit een andere muzikale wereld. Hij werkte voorheen als Discjockey, presen tator en vooral technicus en vertelt hij 'ik heb een prima leerschool gehad in die tijd want alles wat -eland heeft er een professioneel P.A.-bedrijf bij: X SOUND uit Wemeldinge. Roda Sound wordt •evuld door Chris Eversdijk en Ronnie Dagevos. is geen nieuwe naam in het Zeeuwse want Roda jnd stond voorheen bekend als een 8-sporen studio vooral akoustische- en semi-akoustische bands n opnamen maakten. Daarnaast kwam je Ron vos vaak op allerlei lokaties tegen waar hij het ij id verzorgde, variërend van congrescentra, band- ■sten, wielerronden, aula's, theaters tot openlucht lancetten. Omdat P.A.'s dun gezaaid zijn in Zeeland kennen als enig, groot P.A. eigenlijk alleen maar j Sound uit Kruiningen), ging ik een kijkje nemen Wemeldinge waar Roda Sound gevestigd is en ng Ron naar het waarom van de omswitching van io naar P.A. n Ik ben begonnen met een 8-sporen recorder, microfoons en koptelefoons en in het kort legd is dat eigenlijk altijd zo gebleven. Kijk, een ven moment kun je wel zeggen, oké, ik ga uit- liden, bouw er nog een ruimte bij, leg verwarming solatie aan, zet een 16- of 24-sporen tafel neer iz. Maar vooral dat laatste, dat 'enz.' zorgt ervoor :je in een stroomversnelling terecht komt want de chnologie op studio-gebied gaat zo snel dat je het et meer bij kan houden of het gaat je een nrmogen aan investeringen kosten. Nou weet ik wel, P.A. kost ook niet weinig maar als je geluid ped is (en daar gaat het om) dan kun je rustig uit bouwen. Wanneer je een studio hebt en je bent >lgens de bands niet 'up-to-date' dan blijven ze voon weg! Nou was dat niet alleen het probleem, i de beperkte ruimte bood weinig mogelijkheden een beetje band van b.v. 5 personen. Dat ver fden ze dan ook eerlijk hoor, zo van 'ja we hebben h aan je gedacht maar het is zo klein bij je'. Wat toen wel deed was naar de bands toegaan en op de live opnemen. Opvallend was ook dat er eeds meer vraag was naar het versterken van fd bij allerlei uiteenlopende evenementen. Het ludiowerk werd steeds minder en het geluidverhuur meer en meer toe. Een gegeven moment moet je nuchter na gaan denken, mede door het feit dat Zeeland al een studio is, Ron Konings, die wel uitgebreid met een 16-sporen, digitaal en com- 'fgestuurde mixmogelijkheden. Ron heeft veel lee,r mogelijkheden en ruimte om bands te laten "nachten zodat er doorgewerkt kan worden. Neem dat diet ook nog ideaal gelegen is aan zee, IL.LUHHUL. uiij* wat wil je nog meer! KAPELLE 01102-1W^\ vraag of het hem niet aan zijn hart ging om udio van de hand te doen reageerde Ron heel Jjhter; Ja, je geeft toch een hobby op, je bent er VQrgroeid maar mijn opvatting is toch dat als je ‘iets mee kan doen, dan moetje het weg doen, et nou voor de lol te laten staan is ook niet '■^d best voor je apparatuur. Ik ben het nu alle- aan het weg doen en heb ondertussen mijn x! J hodh

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1987 | | pagina 17