kortweg aktueel
PROFESSIONAL SOUND SYSTEMS
PROFESSIONEEL GELUID KAN
BEST KOMPAKT EN LICHT
I I
4424 ZG
32
33
POSTBUS 48
WEMELDINGE 01192-
geluidsapparatuur uitgebreid en een volledigP.A.-set
opgebouwd op een dusdanige wijze dat we ook het
kleine werk er bij kunnen blijven doen.
In de studio, waar dit interview werd gehouden,
stond alleen nog de 8-sporen recorder. De P.A. stond
opgesteld in een loods en wanneer je gewend bent
aan enorme torens en joekels van versterkers sta je
als leek toch even vreemd te kijken naar de 'mini'-
boxen van Bose. Alles zit erop en eraan (zie de foto)
en dan moet er nog bij vermeld worden dat nog niet
eens alle apparatuur stond opgesteld; de apparatuur
van Chris Eversdijk stond die avond elders te
draaien. Dat klein van omvang ook gelijk wil zeggen
dat je dan maar alleen in kleine zalen kan verster
ken is een 'leken'-oordeel want de grote set blaast
tegen de grote torens op. Dat het bij bands wat
kritisch zal worden bekeken is een obstakel wat
overwonnen dient te worden vindt Ron Dagevos want
'er zit echt een prima geluid in alleen werkt Bose
volgens een ander principe. Neem nou b.v. die kleine
boxen, dat zijn allemaal kleine luidspeakertjes. Je
hebt geen tweeters en geen bas maar wat doet Bose
nu, die passen dat aan met een equalizer en dat ver
sterken ze dan hoog of laag. Dat hoog zit dan
gewoon in die kastjes. Je hebt dan een box waar 8
van die kleine luidspeakertjes in zitten waarvoor je
een equalizer nodig hebt om al dat geluid, zowel bas,
midden als hoog, te versterken. Dan wordt er vaak
geroepen ja, maar je hebt toch basboxen nodig en
tweeters'. Kijk, het hoog zit er gewoon in, de bas is
inderdaad niet zo mooi als een echte basbox en
daarom hebben wij er twee extra basboxen bij, wat
er in de toekomst vier zullen worden, en dan heb je
toch een behoorlijk P.A. Doordat het zo kompakt is
zie je het haast niet staan maar het geluid heeft
echt hetzelfde volume als de grote torens. De bands
zullen er alleen even aan moeten wennen. En, Bose is
stapelbaar, des te meer boxen op elkaar des te meer
volume.
Ron Dagevos is eigenlijk altijd met muziek bezig
geweest en kent het klappen van de zweep uit eigen
praktijk. Op 14-jarige leeftijd speelde hij op drums
in zijn eerste band 'Dilemma". De muziek was volgens
hem ingewikkeld want je kon er geen stap op
dansen. Het werd wat commerciëler toen Sunny
Anuëls Dilemma kwam versterken en wat reggea
toevoegde aan de symfonische rock. Ze kochten toen
gezamenlijk een P.A. en met wat sponsoring is Ron
daarin verder gegaan. Daarnaast volgde hij de
muziekschool en een Studio Cursus van de Sound
Cursus (Music Maker). Hij heeft al in heel wat bands
gespeeld in verschillende genres. Zijn laatste band is
Connection uit Souburg maar de tijd ontbreekt
eigenlijk om dat verder uit te bouwen.
Partner Chris Eversdijk komt uit een andere muzikale
wereld. Hij werkte voorheen als Discjockey, presen
tator en vooral technicus en vertelt hij 'ik heb een
prima leerschool gehad in die tijd want alles wat
-eland heeft er een professioneel P.A.-bedrijf bij:
X SOUND uit Wemeldinge. Roda Sound wordt
•evuld door Chris Eversdijk en Ronnie Dagevos.
is geen nieuwe naam in het Zeeuwse want Roda
jnd stond voorheen bekend als een 8-sporen studio
vooral akoustische- en semi-akoustische bands
n opnamen maakten. Daarnaast kwam je Ron
vos vaak op allerlei lokaties tegen waar hij het
ij id verzorgde, variërend van congrescentra, band-
■sten, wielerronden, aula's, theaters tot openlucht
lancetten. Omdat P.A.'s dun gezaaid zijn in Zeeland
kennen als enig, groot P.A. eigenlijk alleen maar
j Sound uit Kruiningen), ging ik een kijkje nemen
Wemeldinge waar Roda Sound gevestigd is en
ng Ron naar het waarom van de omswitching van
io naar P.A.
n Ik ben begonnen met een 8-sporen recorder,
microfoons en koptelefoons en in het kort
legd is dat eigenlijk altijd zo gebleven. Kijk, een
ven moment kun je wel zeggen, oké, ik ga uit-
liden, bouw er nog een ruimte bij, leg verwarming
solatie aan, zet een 16- of 24-sporen tafel neer
iz. Maar vooral dat laatste, dat 'enz.' zorgt ervoor
:je in een stroomversnelling terecht komt want de
chnologie op studio-gebied gaat zo snel dat je het
et meer bij kan houden of het gaat je een
nrmogen aan investeringen kosten. Nou weet ik wel,
P.A. kost ook niet weinig maar als je geluid
ped is (en daar gaat het om) dan kun je rustig uit
bouwen. Wanneer je een studio hebt en je bent
>lgens de bands niet 'up-to-date' dan blijven ze
voon weg! Nou was dat niet alleen het probleem,
i de beperkte ruimte bood weinig mogelijkheden
een beetje band van b.v. 5 personen. Dat ver
fden ze dan ook eerlijk hoor, zo van 'ja we hebben
h aan je gedacht maar het is zo klein bij je'. Wat
toen wel deed was naar de bands toegaan en op
de live opnemen. Opvallend was ook dat er
eeds meer vraag was naar het versterken van
fd bij allerlei uiteenlopende evenementen. Het
ludiowerk werd steeds minder en het geluidverhuur
meer en meer toe. Een gegeven moment moet je
nuchter na gaan denken, mede door het feit dat
Zeeland al een studio is, Ron Konings, die wel
uitgebreid met een 16-sporen, digitaal en com-
'fgestuurde mixmogelijkheden. Ron heeft veel
lee,r mogelijkheden en ruimte om bands te laten
"nachten zodat er doorgewerkt kan worden. Neem
dat diet ook nog ideaal gelegen is aan zee,
IL.LUHHUL. uiij* wat wil je nog meer!
KAPELLE 01102-1W^\ vraag of het hem niet aan zijn hart ging om
udio van de hand te doen reageerde Ron heel
Jjhter; Ja, je geeft toch een hobby op, je bent er
VQrgroeid maar mijn opvatting is toch dat als je
‘iets mee kan doen, dan moetje het weg doen,
et nou voor de lol te laten staan is ook niet
'■^d best voor je apparatuur. Ik ben het nu alle-
aan het weg doen en heb ondertussen mijn
x!
J
hodh