gimmick van de maand
gimmick van de maand
DE GROTE PRIJS
WICITEIT
NO REST, NO SLEEP
Chris Götte
Plate,
14
15
Peter Wessel
Herman Haas
Jeffrey Bax
geworden. Alleen bleef het dav
niet bij want ook de basgitaar
werd door hem ter hand gen -
men. Dat ging op een gegeve:
moment zo goed dat hij er c
wat les in ging geven. Eén var
die leerlingen toen, inmiddel;
drie jaar geleden, was I
Kees van Belzen! En Kees zit
nu in z'n eerste serieuze bar:
niet veel anders voor gerepe
teerd dan voor een normaal
optreden. Met Rhythm 'n Booze
pakte dat goed uit".
De Grote Prijs van Nederland
wordt gezien als een goede
promotie. "Leuk dat we kunnen
meedoen. We zien wel wat het
wordt. Het zou natuurlijk wel
mooi zijn als....maar er wordt
DDF is niet bepaald in één
keer ontstaan. Dames en heren,
de laatste stand van zaken is:
Karin de Koek - zang
- gitaar/zang
- toetsen
- drums
en het nieuwste bandlid:
Kees van Belzen op bas.
De voorganger van Kees, Han
Dasselaar, verliet - toen het
net allemaal lekker begon te
lopen - onverwachts de band.
Ten tijde van dit interview had
Kees nog maar één optreden
met DDF achter de rug. De
overige bandleden waren diep
onder de indruk van het feit
dat hij zo snel het repertoire
"erin gestampt had"!
Met Karin, Peter en Herman
zien we de 'bezetting van de
oude Serial terugkomen. Ten
tijde van The Serial was ook
drummer Jeffrey al met muziek
bezig. Hij maakte toen deel uit
van "The Bax Family". Een
hoogtepunt uit die periode was
voor hem een toernee van drie
maanden door Indonesië. Eigen
lijk wilde Jeffrey altijd gitarist
worden maar The Bax Family
had een drummer nodig, en zeg
maar eens 'nee' tegen je
familieleden’ De snaren werden
dus verruild voor drumstokken.
Jeffrey stelt daarbij dat z'n
affiniteit met slagwerk inmid
dels wel veel en veel groter is
die direkt antwoordde met
muziek zijn brood te willen
verdienen en meteen zijn baan
zou opgeven. Herman en Karin
stelden zich wat gereserveerder
op. Peter Wessel kreeg de kans
van zijn leven met die muziek-
zaak, dus voor hem geldt de
vraag niet. "We spelen omdat
we het leuk vinden en is dat
nog wel zo als er zoveel be
langen op het spel staan met
platenmaatschappijen enzo? We
zijn dik tevreden in het live-
circuit. We zouden alleen wat
meer tijd mó'éten hebben om te
repeteren. Het is bijna niet te
doen om twee keer in de week
bij elkaar te komen. Iedereen
heeft zoveel te doen. Gelukkig
werken we veel met cassette
bandjes zodat er thuis ook al
wat kan worden gedaan.
■ms Die First? mag niet
ren over de reeds verkre-
'muziekhaneb publiciteit. Vermeldens-
Op één van mijn spaarzame
vrije avonden thuis werd ik om
een uur of elf opgebeld; "Ja
hallo, met Karin de Koek, we
zitten hier met z'n allen op je
te wachten. Kom je nog"? Ik
wist van niets! De afspraak
voor het interview stond, vol
gens mij, voor de volgende
dag. Het misverstand werd snel
uit de wereld geholpen en een
nieuwe afspraak werd gemaakt.
Dat begon niet best!
Op een donkere koopavond
werd ik door Kafin hartelijk
ontvangen. Herman Haas en
Jeffrey Bax arriveerden niet
veel later en het interview
kon, wat mij betrof, beginnen.
Dreams Die First? is een
voortzetting van The Serial,
dat mag zo langzamerhand wel
bekend zijn. The Serial draaide
leuk en was redelijk suksesvol.
Op een gegeven moment liepen
de muzikale opvattingen te ver
uit elkaar en viel de band uit
elkaar. Enige maanden later be
stookten Karin, Herman en
Peter opnieuw de Zeeuwse
podia onder de naam Sequence.
Sequence was echter geen lang
leven beschoren en de basis
voor DDF was gelegd. Overi
gens is het aardig te merken
dat de bandleden er geen enkel
probleem van maken steeds
terug te wijzen naar The
Serial. De huidige bezetting van
.u's Countdown en
'ïra's Popkrant. Na die inter-
stond de telefoon echter
odgloeiend. Herman: "De
die na het popkrant-
^tview belde was m'n vader.
"i tegen hem: Maak het
ik kan elk moment
- e'd worden door een grote
^Maatschappij, ha, ha".
is dat de dame en
van Dreams Die First?
Wet hun beide benen op
-J staan. Ambities zijn
‘grond
Waar de realiteit wordt
moment uit het oog
ren- Jeffrey was de enige
Bij Karin op de bank, wek;
waar naast Herman, ontwikkel
de zich een leuk gesprek. Niet
een vraag- en antwoordsituatk
maar er werd gezellig gekletst
Peter Wessel en Kees val
Belzen waren er jammer gene
niet bij. Peter was druk bezig
met de voorbereidingen voor
heropening van W_L
Van Damme'. Ook afwezig »aS I,?drd is o.a. een interview bij
Herbert Kats, manager van de Monica's Countdown
band en de man achter de
schermen die DDF zo g(
mogelijk aan de man prob*
te brengen. Hij krijgt echt$r
niet "the credits" voor am
optredens want DDF verkoop1
zichzelf natuurlijk ook.
Herman: Men is, na het winnefi
van het Rhythm 'n Booze w&f
extra in ons geïnteresseet
geraakt en dat is goed 8*
onze agenda te merken, 20
binnen als buiten Zeeland,
spelen binnenkort in Nij^eS-
tijdens een festival waarin
de winnaars van regi°n3>
Ook voor promotie is de uitge
brachte democassette "No Rest,
No Sleep". In krap één dag zijn
er zes nummers op de band
gestampt. Ex-Serial-drummer en
vandaag de dag Sukkel-drummer
Martin Koster werkte er slag
en de inmiddels vervangen Han
Dasselaar speelt er nog bas op.
Persoonlijk maakten de
nummers "Joey" en "Fools Play"
de meeste indruk en zeker
gezien de manier waarop hij
tot stand is gekomen vind ik
de demo zeer geslaagd. Een
verdere beoordeling laat ik
achterwege. Ieder moet voor
zichzelf maar uitmaken wat hij
of zij ervan vindt. Het mooiste
is toch wanneer je de band live
aan het werk kan zien. Dat
zegt meer dan 20 interviews en
20 demo's bij elkaar. Hou de
concertagenda in de gaten!
I.-order is opgenomen en
ueel al is aangevuld met
I [amcomputer en wat baslijnen.
neemt dan een reeds
L|S geschreven tekst en
I erbouwd die dan net zolang
I itdat die in het raamwerk
K. Vervolgens worden de
untjes °P de i gezet door de
ersoonlijke inbreng van iedere
instrumentalist en voilaeen
er. Met een cover gaat
I et nog eenvoudiger. Die staat
!l kant en klaar op de plaat,
■je simpel!
I -dat ik graag mensen en
is in hokjes plaats had ik
IK euvele moed om te vragen
oor naam DDF aan haar
muziek geeft. Na een
taorm debat kwam er de veel
ILnvattende term 'melodische
rock' uit. De vraag bleek niet
■envoudig. Herbert Kats
eens met 'Delta-rock'
waaien. Leuk gevonden voor
eeuwse band, maar mis-
Khlen iets te negatief. Zelf
ik dan meteen aan een
i die in het "tussen de
nsdeuren-circuit" opereert!
Dreams die first?