gimmick van de maand gimmick van de maand DE GROTE PRIJS WICITEIT NO REST, NO SLEEP Chris Götte Plate, 14 15 Peter Wessel Herman Haas Jeffrey Bax geworden. Alleen bleef het dav niet bij want ook de basgitaar werd door hem ter hand gen - men. Dat ging op een gegeve: moment zo goed dat hij er c wat les in ging geven. Eén var die leerlingen toen, inmiddel; drie jaar geleden, was I Kees van Belzen! En Kees zit nu in z'n eerste serieuze bar: niet veel anders voor gerepe teerd dan voor een normaal optreden. Met Rhythm 'n Booze pakte dat goed uit". De Grote Prijs van Nederland wordt gezien als een goede promotie. "Leuk dat we kunnen meedoen. We zien wel wat het wordt. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als....maar er wordt DDF is niet bepaald in één keer ontstaan. Dames en heren, de laatste stand van zaken is: Karin de Koek - zang - gitaar/zang - toetsen - drums en het nieuwste bandlid: Kees van Belzen op bas. De voorganger van Kees, Han Dasselaar, verliet - toen het net allemaal lekker begon te lopen - onverwachts de band. Ten tijde van dit interview had Kees nog maar één optreden met DDF achter de rug. De overige bandleden waren diep onder de indruk van het feit dat hij zo snel het repertoire "erin gestampt had"! Met Karin, Peter en Herman zien we de 'bezetting van de oude Serial terugkomen. Ten tijde van The Serial was ook drummer Jeffrey al met muziek bezig. Hij maakte toen deel uit van "The Bax Family". Een hoogtepunt uit die periode was voor hem een toernee van drie maanden door Indonesië. Eigen lijk wilde Jeffrey altijd gitarist worden maar The Bax Family had een drummer nodig, en zeg maar eens 'nee' tegen je familieleden’ De snaren werden dus verruild voor drumstokken. Jeffrey stelt daarbij dat z'n affiniteit met slagwerk inmid dels wel veel en veel groter is die direkt antwoordde met muziek zijn brood te willen verdienen en meteen zijn baan zou opgeven. Herman en Karin stelden zich wat gereserveerder op. Peter Wessel kreeg de kans van zijn leven met die muziek- zaak, dus voor hem geldt de vraag niet. "We spelen omdat we het leuk vinden en is dat nog wel zo als er zoveel be langen op het spel staan met platenmaatschappijen enzo? We zijn dik tevreden in het live- circuit. We zouden alleen wat meer tijd mó'éten hebben om te repeteren. Het is bijna niet te doen om twee keer in de week bij elkaar te komen. Iedereen heeft zoveel te doen. Gelukkig werken we veel met cassette bandjes zodat er thuis ook al wat kan worden gedaan. ■ms Die First? mag niet ren over de reeds verkre- 'muziekhaneb publiciteit. Vermeldens- Op één van mijn spaarzame vrije avonden thuis werd ik om een uur of elf opgebeld; "Ja hallo, met Karin de Koek, we zitten hier met z'n allen op je te wachten. Kom je nog"? Ik wist van niets! De afspraak voor het interview stond, vol gens mij, voor de volgende dag. Het misverstand werd snel uit de wereld geholpen en een nieuwe afspraak werd gemaakt. Dat begon niet best! Op een donkere koopavond werd ik door Kafin hartelijk ontvangen. Herman Haas en Jeffrey Bax arriveerden niet veel later en het interview kon, wat mij betrof, beginnen. Dreams Die First? is een voortzetting van The Serial, dat mag zo langzamerhand wel bekend zijn. The Serial draaide leuk en was redelijk suksesvol. Op een gegeven moment liepen de muzikale opvattingen te ver uit elkaar en viel de band uit elkaar. Enige maanden later be stookten Karin, Herman en Peter opnieuw de Zeeuwse podia onder de naam Sequence. Sequence was echter geen lang leven beschoren en de basis voor DDF was gelegd. Overi gens is het aardig te merken dat de bandleden er geen enkel probleem van maken steeds terug te wijzen naar The Serial. De huidige bezetting van .u's Countdown en 'ïra's Popkrant. Na die inter- stond de telefoon echter odgloeiend. Herman: "De die na het popkrant- ^tview belde was m'n vader. "i tegen hem: Maak het ik kan elk moment - e'd worden door een grote ^Maatschappij, ha, ha". is dat de dame en van Dreams Die First? Wet hun beide benen op -J staan. Ambities zijn ‘grond Waar de realiteit wordt moment uit het oog ren- Jeffrey was de enige Bij Karin op de bank, wek; waar naast Herman, ontwikkel de zich een leuk gesprek. Niet een vraag- en antwoordsituatk maar er werd gezellig gekletst Peter Wessel en Kees val Belzen waren er jammer gene niet bij. Peter was druk bezig met de voorbereidingen voor heropening van W_L Van Damme'. Ook afwezig »aS I,?drd is o.a. een interview bij Herbert Kats, manager van de Monica's Countdown band en de man achter de schermen die DDF zo g( mogelijk aan de man prob* te brengen. Hij krijgt echt$r niet "the credits" voor am optredens want DDF verkoop1 zichzelf natuurlijk ook. Herman: Men is, na het winnefi van het Rhythm 'n Booze w&f extra in ons geïnteresseet geraakt en dat is goed 8* onze agenda te merken, 20 binnen als buiten Zeeland, spelen binnenkort in Nij^eS- tijdens een festival waarin de winnaars van regi°n3> Ook voor promotie is de uitge brachte democassette "No Rest, No Sleep". In krap één dag zijn er zes nummers op de band gestampt. Ex-Serial-drummer en vandaag de dag Sukkel-drummer Martin Koster werkte er slag en de inmiddels vervangen Han Dasselaar speelt er nog bas op. Persoonlijk maakten de nummers "Joey" en "Fools Play" de meeste indruk en zeker gezien de manier waarop hij tot stand is gekomen vind ik de demo zeer geslaagd. Een verdere beoordeling laat ik achterwege. Ieder moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij of zij ervan vindt. Het mooiste is toch wanneer je de band live aan het werk kan zien. Dat zegt meer dan 20 interviews en 20 demo's bij elkaar. Hou de concertagenda in de gaten! I.-order is opgenomen en ueel al is aangevuld met I [amcomputer en wat baslijnen. neemt dan een reeds L|S geschreven tekst en I erbouwd die dan net zolang I itdat die in het raamwerk K. Vervolgens worden de untjes °P de i gezet door de ersoonlijke inbreng van iedere instrumentalist en voilaeen er. Met een cover gaat I et nog eenvoudiger. Die staat !l kant en klaar op de plaat, ■je simpel! I -dat ik graag mensen en is in hokjes plaats had ik IK euvele moed om te vragen oor naam DDF aan haar muziek geeft. Na een taorm debat kwam er de veel ILnvattende term 'melodische rock' uit. De vraag bleek niet ■envoudig. Herbert Kats eens met 'Delta-rock' waaien. Leuk gevonden voor eeuwse band, maar mis- Khlen iets te negatief. Zelf ik dan meteen aan een i die in het "tussen de nsdeuren-circuit" opereert! Dreams die first?

Tijdschriftenbank Zeeland

Gimmick | 1987 | | pagina 8